2009-04-06, 12:39
Medlem
Maximatuss avatar
Hej! Jag har funderat på att köpa mig en vovve, men jag kan inte bestämma mig över en bra nybörjarras. Jag är uppväxt med labradorer och diverse jakthundar och anser mig vara väldigt hundvan men det är en sak att bo med sina föräldrars hundar som dom har uppfostrat och en annan att göra det själv.

Så kan någon här på flashback ge mig lite råd om nybörjarraser och lite tips för när jag får hem valpen.

Maximatus out.
Citera
2009-04-06, 12:40
Medlem
Molson Canadians avatar
Här är ett test du kan göra som ger en fingervisning om vad för hund du kan tänkas passa med: www.pedigree.se/WhatDog/SelectADog.htm

Att tipsa om valpen innan du vet vad för ras du ska ha, känns lite omvänt.
Citera
2009-04-06, 13:30
Medlem
Davy.Joness avatar
jag personligen tycker att webbtestet är rätt värdelöst... Vad är du ute efter i din hund? Vad vill du ha den till? Hur ofta och hur mycket? Hur mycket pälsvård kan du offra? Stor eller liten?

Berätta vad du är ute efter...
Citera
2009-04-06, 13:38
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
jag personligen tycker att webbtestet är rätt värdelöst... Vad är du ute efter i din hund? Vad vill du ha den till? Hur ofta och hur mycket? Hur mycket pälsvård kan du offra? Stor eller liten?

Sällskap främst, har möjlighet att vara mycket aktiv med hunden så den kommer inte vara soffhund, kommer spendera mycket tid med den. Jag är inte ute efter en stor lurvig hund, tänk labrador i hårvård. Stor är det jag söker.

Jag vill ha en hyfsat aktiv sällskapshund, jag kan ut och springa och sådant 2 timmar om dagen ungefär. Den ska i princip vara en livskamrat då jag bor ensam just nu .
Citera
2009-04-06, 13:47
Medlem
Gondars avatar
Beror på, om du är vill ha en trogen hund, som aldrig gör dej besviken, så är det en pitbull du ska ha.
Citera
2009-04-06, 13:59
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gondar
Beror på, om du är vill ha en trogen hund, som aldrig gör dej besviken, så är det en pitbull du ska ha.

Nae... svåra hundar.
Citera
2009-04-06, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Nae... svåra hundar.
Varför skulle APBT vara svår?
De kan vara lätta, de kan vara svåra, det är upp till varje hund.
Jag själv vill hellre ha en svår hund så jag får jobba mer med den.

TS: Kolla dessa två trådar:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=885406

https://www.flashback.org/showthread.php?t=886381
Citera
2009-04-06, 14:15
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones

Det är just sådana frågor Pedigrees test ställer, med ytterligare faktorer som är viktiga. Det ger en bra fingervisning om vilken typ av hund man ska rikta in sig på.
Citera
2009-04-06, 14:20
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximatus
Sällskap främst, har möjlighet att vara mycket aktiv med hunden så den kommer inte vara soffhund, kommer spendera mycket tid med den. Jag är inte ute efter en stor lurvig hund, tänk labrador i hårvård. Stor är det jag söker.

Jag vill ha en hyfsat aktiv sällskapshund, jag kan ut och springa och sådant 2 timmar om dagen ungefär. Den ska i princip vara en livskamrat då jag bor ensam just nu .

Vad fick du för alternativ på testet?

Hur mycket mental träning kommer du att ägna dig åt?
Citera
2009-04-06, 14:21
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggk0nt0
Varför skulle APBT vara svår?
De kan vara lätta, de kan vara svåra, det är upp till varje hund.
Jag själv vill hellre ha en svår hund så jag får jobba mer med den.

TS: Kolla dessa två trådar:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=885406

https://www.flashback.org/showthread.php?t=886381

Det förutsätter att man har kunskapen och erfarenheten att veta vad man ska jobba med, vilket TS inte har.
Citera
2009-04-06, 14:28
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Vad fick du för alternativ på testet?

Hur mycket mental träning kommer du att ägna dig åt?

Så mycket som jag kan. Har mycket tid att ägna åt hunden.

En labrador är vad jag kan tänka mig att ha då jag har vuxit upp med en och tyckte om den väldigt mycket. Enligt pedigrees test så är jag för ung för den (ligger i 15-23 målgruppen).
Citera
2009-04-06, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Det förutsätter att man har kunskapen och erfarenheten att veta vad man ska jobba med, vilket TS inte har.

Jovisst, men köper h*n en hund som är från en seriös uppfödare så kan h*n säkert be uppfödaren om råd sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in