2009-04-06, 14:33
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggk0nt0
Jovisst, men köper h*n en hund som är från en seriös uppfödare så kan h*n säkert be uppfödaren om råd sen.

Pitbull är helt ointressant. Maken till fulare hundar får man leta efter.
Citera
2009-04-06, 14:36
Medlem
Soppas avatar
Jag har en labbe
Gjorde pedigrees test för ett tag sen och det visade nått så in i skogen fel...

Om du tycker om labbar och känner dig van vid en sån, så varför inte skaffa en?

Sen så finns det ju liknande hundar.. tex en golden, flatt, tollare...
Citera
2009-04-06, 14:36
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximatus
Så mycket som jag kan. Har mycket tid att ägna åt hunden.

En labrador är vad jag kan tänka mig att ha då jag har vuxit upp med en och tyckte om den väldigt mycket. Enligt pedigrees test så är jag för ung för den (ligger i 15-23 målgruppen).

Hur mycket tid är mycket tid då?
Talar vi 10 timmar/veckan (mental träning alltså, förutom fysisk) eller 1 timma/veckan?

Vad fick du för förslag på raser?
Citera
2009-04-06, 14:46
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Jovisst, men köper h*n en hund som är från en seriös uppfödare så kan h*n säkert be uppfödaren om råd sen.

Det är inte uppfödaren som ska hantera hunden, det är hundföraren. Ska man ge sig på en hund typ som är svår för att man vill "jobba" med den, så måste man ha kunskap och erfarenhet av vad det är man ska "jobba" med. "Jobba" kan ju för en novis innebära att man traskar runt på promenader och går en allmänlydnadskurs.
Citera
2009-04-06, 14:49
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Hur mycket tid är mycket tid då?
Talar vi 10 timmar/veckan (mental träning alltså, förutom fysisk) eller 1 timma/veckan?

Vad fick du för förslag på raser?

Vi talar åtminstonde 10 timmar i veckan, plus minus någon timme.

Skulle ni rekommendera labrador till mig?
Citera
2009-04-06, 14:51
Medlem
Soppas avatar
10 timmar i veckan är väldigt lite!!
Citat:

Citera
2009-04-06, 14:57
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa

För mental träning?
Det tycker jag inte.
Citera
Bannlyst
Citat:

Pitbull är helt ointressant. Maken till fulare hundar får man leta efter.
Okej, då släpper vi det spåret. Schäfer kanske vore något för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Det är inte uppfödaren som ska hantera hunden, det är hundföraren. Ska man ge sig på en hund typ som är svår för att man vill "jobba" med den, så måste man ha kunskap och erfarenhet av vad det är man ska "jobba" med. "Jobba" kan ju för en novis innebära att man traskar runt på promenader och går en allmänlydnadskurs.
Nej, jag har heller inte påstått att det är uppfödaren som ska hantera hunden, men man läser ju på sig massor innan om rasen innan man skaffar hund, sen kan man ju fråga uppfödaren om tips... Skaffar jag en chihuahua, vilket aldrig kommer hända men vi tar det som exempel, så läser jag ju på om rasen innan.
Citera
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:

Ville du ha en stor hund?
Citera
2009-04-06, 14:58
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa

För mental träning, fysisk kommer jag lägga mellan 1-2 timmar om dagen minst.

Molson Canadian: Labradorstor och uppåt men inte überstor.

Kanske skulle ha inkluderat all denna information i mitt första inlägg men nu blev det inte så.
Senast redigerad av Maximatus 2009-04-06 kl. 15:01.
Citera
2009-04-06, 15:23
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Okej, då släpper vi det spåret. Schäfer kanske vore något för dig?

Nej, jag har heller inte påstått att det är uppfödaren som ska hantera hunden, men man läser ju på sig massor innan om rasen innan man skaffar hund, sen kan man ju fråga uppfödaren om tips... Skaffar jag en chihuahua, vilket aldrig kommer hända men vi tar det som exempel, så läser jag ju på om rasen innan.

Jo, men om man medvetet skaffar en hund för att den är svår för att man ska få jobba med den så är det ju vansinne att inte ha kunskap och erfarenhet att veta hur man ska jobba med den. Det är ju skillnad inom raser också. Ser att du föreslår schäfer, men inom schäferrasen finns det olika typer beroende på vilka egenskaper som avlats på. Somliga kan funka som första gång, förutsatt att man har redigt med kunskaper innan. Andra är fullständigt ohanterbara för "normala" människor. Väljer man den senare typen som förstagångshund så hjälper det inte ett skvatt att man kan ringa till uppfödaren om tips. Inte heller hjälper det att man har läst på om schäferrasen, eftersom det, som sagt, är olika typer av hundar inom rasen.
Citera
2009-04-06, 15:33
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
För mental träning, fysisk kommer jag lägga mellan 1-2 timmar om dagen minst.

Molson Canadian: Labradorstor och uppåt men inte überstor.

Kanske skulle ha inkluderat all denna information i mitt första inlägg men nu blev det inte så.

Tror du får göra en inventering över vilka egenskaper som är viktigast för dig och din livssituation. Men nu tillhör jag dem som är väldigt skeptisk till att man skaffar en hundras utan att använda den för det ändamålet den är avlad för. Andra tycker säkert att det går hur bra som helst med ungefär vad som helst. Jag tror att det är så man har resonerat när man gjort labradoren till en sällskapshund (vilket jag inte anser att det är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in