Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-04-06, 11:07
  #1
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2701803.svd

Två tonårspojkar i Bromma anhållna. Är det några jihadist juniors eller bara två brevlådesprängande busar?
Citera
2009-04-06, 11:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rudeboy3
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2701803.svd

Två tonårspojkar i Bromma anhållna. Är det några jihadist juniors eller bara två brevlådesprängande busar?


Nyckeln till det ligger nog i VAR i Bromma de hör hemma, Bromma är ju stort.
Om man blir anhållen i den åldern, då tar ju knappast åklagaren det för ett "busstreck" i alla fall.
Citera
2009-04-06, 11:57
  #3
Medlem
Får hoppas att det bara var två dumma ungar. Tyvärr så hittade polisen 30
dunkar med saltsyra och saltpetersyra (90-150 liter). Inte precis små-skaligt busstreck.

Har vi några kemister/pyrotekniker som kan kommentera hur mkt TATP det blir? Ett par kilo? 10kg?

Mer troligt att ungarna användes som front för ett kriminelt gäng som skulle sätta upp en smäll-karamell fabrik...


Citat:
Ursprungligen postat av rudeboy3
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2701803.svd

Två tonårspojkar i Bromma anhållna. Är det några jihadist juniors eller bara två brevlådesprängande busar?
Citera
2009-04-06, 14:08
  #4
Medlem
Kadeks avatar
Låter snarare som en flashbackmedlem som håller till på kemi och pyroteknik...
Citera
2009-04-06, 16:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lysozymes
Får hoppas att det bara var två dumma ungar. Tyvärr så hittade polisen 30
dunkar med saltsyra och saltpetersyra (90-150 liter). Inte precis små-skaligt busstreck.

Har vi några kemister/pyrotekniker som kan kommentera hur mkt TATP det blir? Ett par kilo? 10kg?

Om jag minns rätt så används inte salpetersyra vid tillverkning av TATP. Det är väteperoxid, saltsyra och någon mer ingrediens.

Så dom hade nog tänkt tillverka nåt annat.
Citera
2009-04-06, 17:42
  #6
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/bombtillverka...allna-1.838652.

sax:

Pojkarna greps, huset evakuerades och teknisk undersökning inleddes samtidigt som den större delen av kemikalierna forslades bort med bombvagn. Uppemot tio patruller var inkopplade och vid en husrannsakan i 15-åringens hus, även det i Abrahamsberg, hittades ytterligare mängder av kemikalier i källarförrådet. _ _ _

Han vill inte berätta något specifikt om vare sig kvantiteter eller kemikalietyper. Enligt polisuppgifter till Expressen ska det röra sig om 30 dunkar saltsyra och salpetersyra. Den senare används för sprängämnestillverkning, den förra kan också bli så kallad saltsyrabomb och om den blandas med aceton och väteperoxid kan man få det ökända terroristsprängmedlet TATP. _ _ _

Just aceton och väteperoxid påträffades också i den första lägenheten, bekräftar Västerortspolisen för DN.se. Liksom kaustiksoda, ammoniak och magnesium. _ _ _
__________________
Senast redigerad av HjalmarStorm 2009-04-06 kl. 17:44.
Citera
2009-04-06, 20:26
  #7
Medlem
sociuss avatar
Är det någon här som vet vilken adress det var? Det är väldigt nära mitt hem nämligen, såg på tv att polisen stod vid avspärrningar precis utanför infarten till mitt hus.
Citera
2009-04-06, 22:21
  #8
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av socius
Är det någon här som vet vilken adress det var? Det är väldigt nära mitt hem nämligen, såg på tv att polisen stod vid avspärrningar precis utanför infarten till mitt hus.
Skulle man bo granne med dem hade man ju blivit jävligt förbannad!
De verkar ha bott på Spångavägen 47 I (sökning på granne som var med på nyheterna)

Edit: Eller kanske 49. Verkar i alla fall inte vara några talibaner inblandade
__________________
Senast redigerad av Jeff.Beck 2009-04-06 kl. 22:32.
Citera
2009-04-07, 15:02
  #9
Medlem
Psychopatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Låter snarare som en flashbackmedlem som håller till på kemi och pyroteknik...
Det var inte jag...

Som HjalmarStorm säger gör man TATP av aceton, väteperoxid o saltsyra. Salpetersyra kan användas till att tillverka en mängd sprängämnen, t.ex nitroglycerin, RDX, TNT, m.m.
Citera
2009-04-07, 18:16
  #10
Medlem
Ollads avatar
Så, någon organisationstillhörighet på de gulliga guttarna?
Citera
2009-04-07, 21:39
  #11
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollad
Så, någon organisationstillhörighet på de gulliga guttarna?
De är nazister. En av dem hade ett Ultima Thule-klistermärke i sitt pojkrum enligt Expo.


Skämt åsido, organisationstillhörighet är det väl ingen som spekulerat i? Länk? Har jag missat något?
Citera
2009-06-24, 01:06
  #12
Medlem
Charonssöners avatar
Enligt mina kontakter ifrån deras klass så rörde det sig inte om någon bombtillverkning. Detta ska ha varit två grabbar i 16 års åldern som hade lekt mycket med sina "barnens kemilåda" som yngre och nu gått vidare ett snäpp för att se småskaliga bomber smälla. De gick i Abrahamsbergsskolan btw.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback