2008-05-24, 16:32
Medlem
C M Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Jag trodde jag skulle få se något banbrytande när jag satte mig ner för att se Kill Bill på SVT, så mycket som det snackats om filmen på senare år. Så fel jag hade... Tarantinos "hyllningsfilm" till gamla exploitation-klassiker (kampsportsfilmer, spagettivästerns etc.) är väldigt tam. Till att börja med är själva historien väldigt absurd...på ett dåligt sätt. Det är inte en historia man vill se dras ut till två långfilmer, så mycket innehåll finns det inte! Själva tanken på att dra ut på den till två hela filmer går helt emot de gamla klassikerna som inte ens var 90 minuter i oklippta versioner, och är ändå bättre än dessa två filmer ihop.

Manuset är inte särskilt spännande heller, jag hade tråkigt det mesta av tiden och våldet (om det nu är anledningen till att se denna film) är skrattretande och inte någonting så "tufft" eller "ballt" som i de filmerna Tarantino hyllar. Jag vet inte om dialogen ska vara en parodi eller nåt, men så här löjliga var dialogerna aldrig i de gamla exploitation-rullarna. Sedan har vi musiken som inte alls passar in, känns mest som ett bihang. Det finns ingen plats för gamla Morricone-slingor i den själlösa DV-åldern, helt enkelt.

Nej, det här är en av de sämsta bästa filmerna jag sett = den sämsta filmen som den stora massan verkar tycka om. En riktig kalkon i ordets sanna bemärkelse. Hur någon kan tycka att det finns nåt att hämta i denna film kommer jag aldrig att förstå. Vågar jag mig ens på Death Proof?

Kill Bill-Filmerna i sig är verkligen inte värdelösa men de håller absolut inte samma klass som Reservoir Dogs eller Pulp Fiction.
Citera
2008-05-24, 16:43
Medlem
Bäckahästs avatar
Jag blev inte heller imponerard av Kill Bill. Nu var det väldigt länge sen jag såg den, men jag har för mig att mina klagomål var den sega utdragna storyn (slutstriden mot hon tjejen till exempel är fem sekunder fight följt av två minuter dialog följt av fem sekunder fight osv osv). Hur kan man ta två filmer på sig med en story så otroligt simpel som "änka söker hämnd"?
Citat:
Nej, det här är en av de sämsta bästa filmerna jag sett = den sämsta filmen som den stora massan verkar tycka om. En riktig kalkon i ordets sanna bemärkelse. Hur någon kan tycka att det finns nåt att hämta i denna film kommer jag aldrig att förstå. Vågar jag mig ens på Death Proof?
Håll dig borta. Kill Bill gick att se, men Death Proof är the real deal, en total flopp, en av de sämsta filmer jag sett på år. Death proof är den sämsta filmen Tarantino gjort, tveklöst. Om du gillar Sex and the City kanske du kan uppskatta den, för filmen är typ bara par tjejer som snackar sex i en timme...
Citera
2008-05-24, 16:50
Medlem
wonderlands avatar
Tycker dom är helt okej, faktiskt. Inga mästerverk, dock för långa. Death Proof gillade jag också (jag står för det ), men den är inte bättre än Kill Bill.
Senast redigerad av wonderland 2008-05-24 kl. 16:52.
Citera
2008-05-24, 16:50
Medlem
final_cuts avatar
Så Tarantino har med andra ord helt och håller valt att förlita sig på sitt goda namn. En pop-idol i ordets sanna bemärkelse.
Citera
2008-05-24, 16:51
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Så Tarantino har med andra ord helt och håller valt att förlita sig på sitt goda namn. En pop-idol i ordets sanna bemärkelse.

Kommer ihåg när han regisserade CSI-avsnittet, verkligen upphaussat. Inte blev man vidare impad, så visst har hans namn blivit ett varumärke på gott och ont.
Citera
2008-05-24, 17:18
Avslutad
Tror inte Tarantino är eller vill vara en pop-idol (inget fel på pop-idoler). Jag gillar Kill Bill-filmerna väldigt mycket. Speciellt tvåan som innehåller lite mer massa och inte lika långa blodstirader.

Eftersom att Tarantino hyllar de gamla klassiska genrena så lyckas han ju bra men tanke på att filmen innehåller många av de moment som de utgjorde. Moment som Tarantino kryddade lite extra dessutom. Därtill är soundtracket (som alltid i hans filmer) ypperligt svängigt och medryckande. Det behöver inte passa in för inpassandets skull så att säga, det passar in eftersom att Tarantino gör säregna rullar (som visserligen är baserade på gamla filmer ibland) vilka han tydligt sätter sin prägel på. Det går helt enkelt inte att ta fel på hans signum.

När han satte sig ner för att konstruera de minutiöst perfekt koreograferade fight-scenerna så rådfrågade han en kampsportsexpert om hjälp. Denne sa sedan: "Vad behöver du mig till, du kan ju redan allt om koreografin". Ett gott vitsord om något? Absolut! Tarantino är en duktig regissör som gör våldsamma filmer med en väldigt, enligt mig, utstuderad dialog. En dialog som faktiskt står för sig i hans filmer.
Citera
2008-05-24, 17:22
Medlem
Rakiis avatar
Nu vet jag inte alls hur pass mycket exploitation-film eller martial-arts filmer som du faktiskt har sett, men om du har lite kunskap i bagaget så borde man ju trots allt komma underfund med hur mycket referenser det egentligen existerar i filmen, och bra sådana faktiskt. För min egen del som växte upp med Reservoir Dogs och Pulp Fiction kan inte undgå att gilla Kill Bill-filmerna som faktiskt råkar vara två av mina favoritfilmer. Där gränsen slutar för var fantasin sätter upp sina barriärer skapar i stället Tarantino hejdundrande bra och skoningslös action, för faktum är att filmerna egentligen inte är annat än actionkalkoner, men riktigt bra och vassa sådana.

Om man inte gillar Lucy Lius karaktär som är starkt förknippad med underbara Meiko Kajis presentation utav Shurayuki-hime i Lady Snowblood så måste ju någonting inte stå rätt till, även för din del som faktiskt inser att det är en hyllning till exploitation-verken ifrån 70-talet. Sedan skall man ju inte heller förglömma både Bill i form av Carradine som är en riktigt hård skitstövel såväl som Daryl Hannah i sin roll där hon flirtar ihärdigt med Frigga, spelad av Christina Lindberg i Thriller - En grym film.

Faktum är att jag har svårt att ens tro att du kommer uppskatta Death Proof om du inte gillade Kill Bill-volymerna, samma referensramar fyller hela denna rulle där Kurt Russell briljerar fullständigt med sin enkla närvaro som Stuntman Mike. Har du sett Konvoj, Jakten mot nollpunkten och andra bilåkar-filmer kommer du troligtvis bli besviken, och då är väl knappast Tarantino någonting för dig då det tycks som han kommer att fortsätta med exploitation-flirtarna i kommande storfilmen Inglorious Bastards efter Casterallis underbara krigsraffell.
Citera
2008-05-24, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
han kommer att fortsätta med exploitation-flirtarna i kommande storfilmen Inglorious Bastards efter Casterallis underbara krigsraffell.

Kommer den säkert att göras nu?
Citera
2008-05-24, 17:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Kommer den säkert att göras nu?

Det är väl lite si och så med det då projektet har varit i görningen före Kill Bill-volymerna och Death Proof dök upp på bio. Men IMDb har satt upp datumet för 2010 och den är announced utifrån deras uppgifter.

http://www.imdb.com/title/tt0361748/
Citera
2008-05-24, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det är väl lite si och så med det då projektet har varit i görningen före Kill Bill-volymerna och Death Proof dök upp på bio. Men IMDb har satt upp datumet för 2010 och den är announced utifrån deras uppgifter.

http://www.imdb.com/title/tt0361748/

Skall Bo Svenson vara med i nyversionen?
Citera
2008-05-24, 19:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Skall Bo Svenson vara med i nyversionen?

Inte vad jag vet, men han var ju trots allt med i Kill Bill Vol. 2 så om man har tur så kan det hända att han dyker upp i en liten cameo. Skulle även vara riktigt kul om Fred Williamson dyker upp i rullen, då han var med i From dusk till dawn med b.la Tom Savini, men det var ju trots allt tolv år sedan och chansen är nog minimal.
Citera
2008-05-24, 19:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Tror knappast att han försöker marknadsföra filmer enbart på sitt namn även om det säkert bidrar till att den stora massan ser filmerna i fråga. Vi övriga med koll på klassisk exploitation-film vet ju mycket väl varifrån han hämtar inspiration och vi vet också att han inte är någon pop-idol, långt ifrån faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in