2008-05-24, 19:23
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nu vet jag inte alls hur pass mycket exploitation-film eller martial-arts filmer som du faktiskt har sett, men om du har lite kunskap i bagaget så borde man ju trots allt komma underfund med hur mycket referenser det egentligen existerar i filmen, och bra sådana faktiskt. För min egen del som växte upp med Reservoir Dogs och Pulp Fiction kan inte undgå att gilla Kill Bill-filmerna som faktiskt råkar vara två av mina favoritfilmer. Där gränsen slutar för var fantasin sätter upp sina barriärer skapar i stället Tarantino hejdundrande bra och skoningslös action, för faktum är att filmerna egentligen inte är annat än actionkalkoner, men riktigt bra och vassa sådana.

Om man inte gillar Lucy Lius karaktär som är starkt förknippad med underbara Meiko Kajis presentation utav Shurayuki-hime i Lady Snowblood så måste ju någonting inte stå rätt till, även för din del som faktiskt inser att det är en hyllning till exploitation-verken ifrån 70-talet. Sedan skall man ju inte heller förglömma både Bill i form av Carradine som är en riktigt hård skitstövel såväl som Daryl Hannah i sin roll där hon flirtar ihärdigt med Frigga, spelad av Christina Lindberg i Thriller - En grym film.

Faktum är att jag har svårt att ens tro att du kommer uppskatta Death Proof om du inte gillade Kill Bill-volymerna, samma referensramar fyller hela denna rulle där Kurt Russell briljerar fullständigt med sin enkla närvaro som Stuntman Mike. Har du sett Konvoj, Jakten mot nollpunkten och andra bilåkar-filmer kommer du troligtvis bli besviken, och då är väl knappast Tarantino någonting för dig då det tycks som han kommer att fortsätta med exploitation-flirtarna i kommande storfilmen Inglorious Bastards efter Casterallis underbara krigsraffell.

Du sätter fingret rätt bra på vad jag också tycker. Hela filmen är menad som en genrehybrid och sett ur den synvinkeln tycker jag det är en kanonrulle. Sedan skall man också komma ihåg att i Kill Bill är storyn klart underordnad estetiken.
Citera
2008-05-24, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Sedan skall man också komma ihåg att i Kill Bill är storyn klart underordnad estetiken.

Fint sammanfattat.
Citera
2008-05-24, 21:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Tror inte Tarantino är eller vill vara en pop-idol (inget fel på pop-idoler). Jag gillar Kill Bill-filmerna väldigt mycket. Speciellt tvåan som innehåller lite mer massa och inte lika långa blodstirader.

Vad gäller Quentin Tarantino som regissör så tror jag knappast att han ens anstränger sig för att ens synas i media eller press, det är väl egentligen hans egna personliga ramar som fyller upp kvoten för vad gäller hans filmer. Han har nog aldrig haft i åtanke då han gjorde debutfilmen My best friends birthday år 1987 att han skulle bli någon stor superregissör, och då han väl långfilmsdebuterade och vann något pris i Sundance för Reservoir Dogs kan man väl se mer som en slump. För oavsett hur media nu målat upp honom som, så kommer han alltid vara den där nördigaste killen i videobutiken som gjorde egna omfattande ändringar i filmmediumet och råkade slå världen med häpnad, men fortfarande går sin egen väg.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Du sätter fingret rätt bra på vad jag också tycker. Hela filmen är menad som en genrehybrid och sett ur den synvinkeln tycker jag det är en kanonrulle. Sedan skall man också komma ihåg att i Kill Bill är storyn klart underordnad estetiken.

Men har manus och story någonsin varit något omfattande i vad gäller Tarantinos filmer egentligen? För hur man än vänder och vrider på det är det ju rena stölder av redan gjort konceptfilm. Vad gäller Reservoir Dogs är ju hela filmen en enda lång pastisch på franska nya vågen och främst med grundstenar i Rififi och Jean-Pierre Melville. Sen gick Pulp Fiction över till Raymond Chandler-liknande uppbyggnad som Robert Altman visade upp i Short Cuts ifrån 1993. Egentligen tog ju han hela omvändningen ifrån Sundance och Cannes-vinnande guldpojke i form av Jackie Brown där han på heltid började studera genrefilm, som råkade vara blaxplotation, med Pam Grier, Fred Williamson, Yottef Kotto och Richard Roundtree som förgrundsgestalter. Sen löper det bara på med hur han kan uppfinna egna koncept och figurer som enbart löper linan ut med "stölder" av redan befintliga filmer, men det är just det som gör han till en så fantastisk regissör.
Citera
2008-05-24, 22:52
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Vågar jag mig ens på Death Proof?

nej självklart inte, bara skräp.
Citera
2008-05-24, 23:06
Medlem
fäjss avatar
jag håller helt och hållet med Rakii. Tarantino tar saker han tycker om och gör en egen, ofta ganska snarlik med tvistad variant.

Det känns ju inte som om han gör något alls för massan utan enbart för sig själv, han vill nog se ett resultat som han är nöjd med. Han och sina filmnördkompisar.

Det kan väl inte finnas någon som inte tycker om någon av hans filmer, sen kanske man inte tycker om alla men hur ofta gör man det.

Och bara den gul/svart sparkdräkten som "the bride" har på sig placerar ju kill bill vol 1 på topp tio-listan.
Citera
2008-05-24, 23:09
Medlem
Jag, och många andra, uppskattar Kill Bill även om man inte är något fan av specifika genres som han hyllar, stjäl, eller vad man nu väljer att kalla det för något, ifrån. Dock var var det ingen film jag var överförtjust första gången jag såg den, men den har växt när jag har sett om den. Death proof har jag inte mycket till övers för.
Citera
2008-05-25, 01:38
Medlem
Qlubs avatar
Nej sorry, Kill bill filmerna sög röv. Överskattade rullar. Samt att uma förstörde allt. Tack och hej!

Annars är hans andra filmer mycket bättre. T.ex Pulp fiction / Resovoir dogs.
Citera
2008-05-25, 02:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qlub
Nej sorry, Kill bill filmerna sög röv. Överskattade rullar. Samt att uma förstörde allt. Tack och hej!

Annars är hans andra filmer mycket bättre. T.ex Pulp fiction / Resovoir dogs.

Varför anser du att Uma förstörde allt?
Citera
2008-05-25, 11:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qlub

Antar att du inte är alltför välbekant med regissörer som Bo Arne Wibenius, Norifumi Suzuki, Sergio Leone, Sergio Corbucci, Enzo G. Casteralli, Toshiya Fujimu, eller har jag fel?

Sen vet du antagligen inte att Sonny Chiba som spelar Hattori Hanzo är en av Japans i särklass största skådespelare och att David Carradine b.la medverkat i Kung-Fu? Så ditt resonemang spricker helt och hållet på att du inte känner till exploitation-genren.
Citera
2008-05-25, 11:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fäjs
Och bara den gul/svart sparkdräkten som "the bride" har på sig placerar ju kill bill vol 1 på topp tio-listan.

Detta med just dräkten som The Bride använder är väl i särklass det mest uppenbara stölden som Tarantino använt sig av, då den helt och hållet refererar utan nåd till Bruce Lees karaktär Billy Loo i Game of Death, där han möter sin ärkefiende Kareem Abdul-Jabbar iförd just den typen av dräkt, inte lika åtsittande dock men fortfarande samma. Sen lär ju Puma-skorna Uma är iförd i, eller om det är Adidas vara en engångsföreteelse ifrån företaget.

Sen håller jag med dig om det du skriver, Tarantino som jag gör inte film för den stora massan, och vilket lyser igenom helt då han väljer att producera filmer som Hostel av Eli Roth. Han vågar satsa och inte förlora någonting utav sitt goda rykte på att skylta med sitt namn på en vågad produktion som Hostel ändå var. Man börjar ju undra om det även var hans egen idé att slänga in en cameo av Takeshi Miike i filmen.

Tarantino gör, som jag skrev enbart film som är synonymt med nördighet och som folk med en snarlik DVD-samling som jag själv lär uppskatta till det högsta. Jag väntar bara ihärdigt på att han skall återuppliva Laura Gemser som bara är lite över femtio till något kommande projekt, för det gjorde ju han trots allt med Bo Svensson i Kill Bill vol. 2.
Citera
2008-05-25, 11:23
Medlem
pokereves avatar
Tycker att både Kill Bill och Deathproof filmerna är rena mästervärk, njöt varje sekund
Citera
2008-05-25, 11:27
Medlem
bitternas avatar
Jag tycker båda Kill Bill-filmerna är riktigt bra, växer ju fler gånger man ser dem.

Däremot har jag aldrig varit förtjust i Reservoir Dogs som många andra hyllar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in