2005-12-04, 23:30
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
I filmen så låg Uma Thurman aka "Black mamba" 4 år i koma. När hon vaknade så kunde hon gå efter bara några timmar. Är inte detta på tok orealistiskt med tanke på att benmusklerna borde vara förtvinade när man ligger ner så länge? Borde det inte ta flera månader att bygga upp musklerna igen?

Hennes muskler hade inte förtvinat eftersom de stimulerades dagligen av elbehandling. Det enda som hade 'förtvinat' var kopplingen hjärna-ryggmärg-nervändar-muskler och hon var tvungen att återskapa denna koppling. Precis samma fenomen kan ju ses hos personer med kraftiga huvudskador som måste lära sig gå igen.

Fler frågor?
Citera
2005-12-04, 23:32
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Förbannat trams!

En kines som bor på ett berg och har levt i 1000 år eller vad det var, är inte det ganska overkligt också?

Hoppas tråden slängs med trådskaparen.

Hade det varit postat under medicin, kaaaanske att den skulle ha ett existensberättigande.

Många kineser bor på berg. Det är vackert.

För övrigt var han inte 1000 år. Givetvis är denna identitet något som går i arv från far till son och man ska inte se det som att det är samma fysiska person, endast samma mytiska person. Precis samma sak gäller för fantomen.

Fler frågor?
Citera
2005-12-05, 07:02
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Många kineser bor på berg. Det är vackert.

För övrigt var han inte 1000 år. Givetvis är denna identitet något som går i arv från far till son och man ska inte se det som att det är samma fysiska person, endast samma mytiska person. Precis samma sak gäller för fantomen.

Fler frågor?

Nähe? Var han som fantomen? Det missade jag helt.

Det här då, hur kan man slå sig upp genom 5 meter jord efter att ha blivit brutalt misshandlad och drogad och inspikad i en kista?
Citera
2005-12-05, 07:28
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Det här då, hur kan man slå sig upp genom 5 meter jord efter att ha blivit brutalt misshandlad och drogad och inspikad i en kista?

Uppenbarligen är det Amerikansk kvalite på kistan, misshandeln, drogerna och grävjobbet. Tack vare den slimmade produktionen använde dom heller ingen jordkompaktor vilket är ett måste om man ska hålla nere odöda, zombies och andra kryp.

Hade det varit jag som grävt den graven så skulle jag ha låtit gjuta en betongsula över kistan innan jag fyllde på med jord. Som avslutning så kan jag rekomendera Botana gräsfrö som ger ett riktigt stiligt intryck. Vilket sorts gräsfrö man använder beror naturligtvis på användningsområdet. I detta fall är det en grav och man kan förvänta sig att det inte ska beträdas så ofta.

http://www.botana.se/gf/grasfro.htm
Citera
2005-12-05, 11:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
I filmen så låg Uma Thurman aka "Black mamba" 4 år i koma. När hon vaknade så kunde hon gå efter bara några timmar. Är inte detta på tok orealistiskt med tanke på att benmusklerna borde vara förtvinade när man ligger ner så länge? Borde det inte ta flera månader att bygga upp musklerna igen?

Tittar du på Kill Bill för att få en inblick i människors trista vardag eller för att få dig en visuellt häftig upplevelse med stora doser ultravåld, sköna repliker och coola skådisar?

Men för att svara på din fråga. Nej, det är inte särskilt realistiskt att en person som legat i koma i 4 år skulle kunna gå efter bara en liten stund. det kräver massor utav träning att bygga upp musklerna och få till balansen igen.
Citera
2005-12-05, 18:28
Bannlyst
ehmm..det är..en..film
Citera
2005-12-05, 18:35
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
Förbannat trams!

En kines som bor på ett berg och har levt i 1000 år eller vad det var, är inte det ganska overkligt också?

Hade det varit postat under medicin, kaaaanske att den skulle ha ett existensberättigande.
Äh skön kille helt klart.Något mer overkligt är väl när hon bankar hål i kistan och gräver sig upp ur graven.
Citera
2005-12-05, 18:47
Medlem
Tack för alla svar! Det jag tycker är intressant är ifall regissören Q Tarantino är medveten om detta? Jag förstå om han medveten ta in orealitiska saker i filmen där alla vet att det är orealistiskt men som förstärker filmupplevelsen t.e.x slagsmålscenerna. I detta fall är det oklart hur han tänkt sig? Är han medveten om medicinska fakta eller har han helt enkel gjort en tabbe/är okunnigt här?
Citera
2005-12-05, 18:52
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Tack för alla svar! Det jag tycker är intressant är ifall regissören Q Tarantino är medveten om detta? Jag förstå om han medveten ta in orealitiska saker i filmen där alla vet att det är orealistiskt men som förstärker filmupplevelsen t.e.x slagsmålscenerna. I detta fall är det oklart hur han tänkt sig? Är han medveten om medicinska fakta eller har han helt enkel gjort en tabbe/är okunnigt här?
Han är nog väldigt medveten om att det Uma gör i filmen och det mindre mirakel hon utför med sin kropp genom att kunna använda den igen efter åren i koma. Men hon är ju "mer" än bara en människa i filmen, stenhårt tränad och det är ju med sin mentala kraft hon intalar sin kropp att röra på sig igen. En del i taget, hon börjar ju med stortån om jag inte minns fel...

Det är helt enkelt en orealistisk grej i en fiktiv film. Realism är inte lika underhållande alla gånger.
Citera
2005-12-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Han är nog väldigt medveten om att det Uma gör i filmen och det mindre mirakel hon utför med sin kropp genom att kunna använda den igen efter åren i koma. Men hon är ju "mer" än bara en människa i filmen, stenhårt tränad och det är ju med sin mentala kraft hon intalar sin kropp att röra på sig igen. En del i taget, hon börjar ju med stortån om jag inte minns fel...

Det är helt enkelt en orealistisk grej i en fiktiv film. Realism är inte lika underhållande alla gånger.

Det hon gjorde med stortån var för att bryta förlamningen hon fick p.g.a skottet i huvudet. Muskelförtvining skulle betyda att hon måste bygga upp musklerna igen och det borde ta flera månader.
Citera
2005-12-05, 19:02
Medlem
nollans avatar
det är väl när såna här frågor uppkommer man önskar att man hade en stor röd knapp man kunde kasta sig på som utlöste ett högt tjut bakom ryggen på trådskaparen?
Citera
2005-12-05, 19:37
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
det är väl när såna här frågor uppkommer man önskar att man hade en stor röd knapp man kunde kasta sig på som utlöste ett högt tjut bakom ryggen på trådskaparen?

.. man undrar ju hur folk kan vara så bedårande naiva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in