2003-12-04, 00:37
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
första garvet kom redan efter 1 sekund då dom öppnar upp med
loggan från ett gammalt hong kong filmsbolag som är över 20 år gammalt.

Missade jag, men den kanske inte fanns med i den screener jag såg. Kan det ha varit Golden Harvest månntro?

En riktig höjdarrulle är det allt. Tänker se den ytterligare på bio nu i veckan.
Citera
2003-12-04, 01:15
Medlem
Cineastens avatar
Recension

Nu har jag sett Kill Bill och jag gillade den skarpt. Uma Thurman var perfekt i rollen som the bride. Dialogen var som alltid rapp och välskriven. Inte rakbladsvass som i Quentins tidigare filmer (favoriten är True Romance tätt följd av Pulp Fiction och Reservoir Dogs) men nära på.

Handlingen är simpel. The bride blir misshandlad under sitt bröllop och hamnar i en 4 år lång koma, vaknar upp och påbörjar en brutal hämnd på de som svikit henne. Vägen dit är dock ganska snårig och bjuder tittaren på många skratt.

Ett flertal bisarra sekvenser fick mig att både skratta och bli rejält äcklad. Skötaren som erbjuder en kompis att mot betalning få sätta på den medvetslöse bride är både rolig och genomäcklig och fick publiken att skruva på sig i stolarna.

Våldet är farsartat och stiliserat som i den värsta spaghettiwestern eller samurajfilmen. Just spaghettiwesterns och samurajfilmer är genrer som Quentin flörtar friskt med i Kill Bill. Både vad gäller fotot och actionsekvenserna och inte minst av allt soundtracket. Han blandar friskt och vi får njuta av gamla poplåtar, nåt känt instrumentalt känslosamt stycke (som jag tyvärr inte minns namnet på just för tillfället) och Ennio Morricones suveräna score från Death rides a horse.

Filmen är fylld med referenser till olika genres men också till Quentins tidigare filmer. Man bör nog se filmen fler gånger för att upptäcka allt då det ofta handlar om smådetaljer, vissa fraser och gester.

Det går inte att kalla Kill Bill för en renodlad actionrulle trots att den är till brädden fylld med action. Det är inte dött en sekund och filmen kändes betydligt kortare än vad den var. Kill Bill är nån sorts blandning av action, Pulp-deckare, 70-tals kung fu-filmer, spaghettiwesterns och slapstick.

Trots det känns det aldrig som att Quentin har tagit sig vatten överhuvudet. Mixar man för mycket är det som bekant lätt att göra bort sig men Quentin lyckas med det som få andra regissörer lyckas med.

Våldet är som jag nämnde tidigare ganska framträdande och folk stympas till höger och vänster. Det är brutalt och otroligt blodigt men samtidigt väldigt roligt. Ljusår ifrån de tråkiga actionsekvenserna i Matrix-serien som kändes alltför stiliserade och som blev direkt långtråkiga att titta på.

För att få fram den äkta 70-tals samurajfilmskänslan (i våldsscenerna) har Quentin använt sig av en gammal teknik som knappast används i Hollywood idag. Istället för små kladdiga squibshots sprutar blodet i kaskader som från en vattenslang. Något som fick publiken att skratta högt.

En annan referens eller hyllning kanske man kan kalla det är den gula dräkten som the bride använder. Det är en replika av den dräkt som Bruce Lee använde i Game of death.

Utan att dra ut på det för länge tycker jag att Kill Bill var en utmärkt film. Helt klart en av de bästa filmerna i år och definitivt en film värd att inhandla när den dyker upp på dvd. Kill Bill 2 har premiär nästa år (i Mars har jag för mig) och den ser jag verkligen fram emot.

Masa er ut i skitvädret och se Kill Bill. Stöd en biograf nära dig!

/Cineasten
Citera
2003-12-04, 02:49
Medlem
Såg workprinten för nån månad sen, ska se den med två polare på lördag. Sen blir det en öl på krogen efteråt. Kan nästan inte bli bättre.

Det är dock lite underligt att SvD och UNT (Upsala Nya Tidning) har gett filmen två respektive tre i betyg. Fast iofs, det var ju tjejer som recenserade

EDIT:
Cineasten, du tänker nog på Zamfir - The Lonely Shepherd.
(Jag har soundtracket )
Citera
2003-12-04, 03:02
Medlem
XenuHubbards avatar
Filmen gjorde både mig och min fru mycket glada.

Se också till att köpa "Japanese Edition" när den släpps på DVD, det är så filmen skulle ha sett ut enligt QT. Den utskickade versionen har ju först blivit godkänd av filmbolaget efter förhandlingar med amerikanska censuren.

Japanerna kommer att släppa rasket som det borde ha sett ut.
Quentin Tarantino sade detta i den utmärkta tidningen Empire.

Sonny Chiba är ju en riktigt kultsnubbe som fick hedersplatsen i roll-listan också.
Citera
2003-12-04, 03:04
Medlem
Har också hört det där om den "riktiga" versionen, tydligen hade QT sagt att asiater är mer vana vid den sortens våld än vi i väst.
Citera
2003-12-04, 03:15
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsladd
Har också hört det där om den "riktiga" versionen, tydligen hade QT sagt att asiater är mer vana vid den sortens våld än vi i väst.

Speciellt i Japan. Jag tror inte dom har någon censur vad gäller våld. Min fru tyckte att Kill Bill var riktigt bra, men helt normal vad gällde våldet och storyn. Här i Taiwan så klipps det mest om något visas på tv.
Citera
2003-12-04, 09:39
Medlem
.:] Über [:.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Missade jag, men den kanske inte fanns med i den screener jag såg. Kan det ha varit Golden Harvest månntro?

En riktig höjdarrulle är det allt. Tänker se den ytterligare på bio nu i veckan.

no det var
saw scope
tror jag det hette
Citera
2003-12-04, 10:56
Medlem
Mack Bolans avatar
Skillnaden mellan den japanska och den vanliga versionen är, till större del, att filmen inte blir svart-vit under fighten på värdshuset. Något som enligt mig förstör ganska mycket..
Citera
2003-12-04, 12:42
Medlem
.:] Über [:.s avatar
Borde man inte få se hur
hon tar hand om torsken på
sjukhuset med med tanke på
att det var bortklippt ?
Citera
2003-12-04, 16:12
Medlem
Le Saboteurs avatar
tycker den var stilren. Grym blandning utav japanska genrer. Fick en spontan glädjeskutt utav manga biten! Härligt skön film, inte så mycket till handling dock. Detta vägs ju upp utav den superba actionen och kamerahanterningen!

Funderar på att kolla Battle Royal nu, Bara för att få en ytterligare dos utav japansk action..
Citera
2003-12-04, 16:40
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuHubbard
Sonny Chiba är ju en riktigt kultsnubbe som fick hedersplatsen i roll-listan också.
Sonny Chiba är fantastisk. Om ni inte sett några av hans rullar än så finns den här lysande boxen på Modernista för blygsamma 249:- http://www.modernista.se/shop/shopexd.asp?id=190&ccategory=19 Bara Streetfighterfilmerna är värda det priset.
Citera
2003-12-04, 18:27
Medlem
Mack Bolans avatar
Det är rätt kul föresten att se gamla JAC-profiler börja dyka upp i Hollywood-filmer. Först Sonny Chiba i Kill Bill, sen nästa år får vi se Hiroyuki Sanada i The Last Samurai med Tom Cruise..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in