2008-05-25, 12:27
Medlem
Represseds avatar
tycker också att Kill Bill-filmerna var riktigt dåliga. däremot gillade jag Death Proof skarpt!
Citera
2008-05-25, 14:24
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Du sätter fingret rätt bra på vad jag också tycker. Hela filmen är menad som en genrehybrid och sett ur den synvinkeln tycker jag det är en kanonrulle. Sedan skall man också komma ihåg att i Kill Bill är storyn klart underordnad estetiken.
Jo självklart! Men filmen är ju fan hur tråkig som helst! Det är det som är problemet. Om den ändå vore underhållande, men dialogen, utvecklingen, karaktärerna, situationerna...allt är så förutsägbart och tråkigt + skrattretande.
Citera
2008-05-25, 14:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Jo självklart! Men filmen är ju fan hur tråkig som helst! Det är det som är problemet. Om den ändå vore underhållande, men dialogen, utvecklingen, karaktärerna, situationerna...allt är så förutsägbart och tråkigt + skrattretande.

Det är bara att inse att Tarantino inte gör filmer som passar alla smaker och alla tycker olika helt enkelt.
Citera
2008-05-25, 14:32
Medlem
xobxs avatar
Var det inte tvåan dom sände på svt? Kanske kan vara bra att se ettan först
Citera
2008-05-25, 14:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xobx
Var det inte tvåan dom sände på svt? Kanske kan vara bra att se ettan först

Volym 1 gick på SVT förra fredagen.
Citera
2008-05-25, 14:41
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Antar att du inte är alltför välbekant med regissörer som Bo Arne Wibenius, Norifumi Suzuki, Sergio Leone, Sergio Corbucci, Enzo G. Casteralli, Toshiya Fujimu, eller har jag fel?
Vaddå? Är det så jäkla roligt sitta igenom en film som plagiariserar praktiskt taget allt man tidigare sett... Tror inte det. Jag har exempelvis vuxit upp med serien Kung Fu - legenden och blev inte alls blöt i brallan av att se David Carradine i sitt livs mest förnedrande roll.

Och jag skulle inte gå så långt som att påstå att Tarantino inte gör filmer som passar alla smaker. Det säger man om praktiskt taget varenda regissör idag. Så speciell är han inte bara för att han gör en Hollywoodfilm av gamla exploitation-klassiker. Han har snarare sålt ut hela konceptet.
Citera
2008-05-25, 14:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Vaddå? Är det så jäkla roligt sitta igenom en film som plagiariserar praktiskt taget allt man tidigare sett... Tror inte det. Jag har exempelvis vuxit upp med serien Kung Fu - legenden och blev inte alls blöt i brallan av att se David Carradine i sitt livs mest förnedrande roll.

Ja, faktum är att det är just där charmen sitter med Tarantinos verk, igenkänningsfaktorn med många av dom filmer han gör är rena kopior eller stölder, men riktigt välgjorda och underhållande sådana. Jag gillade Tarantino redan innan jag började kolla på exploitation-film så jag vet inte riktigt om det är där som betydelsen ligger för min egen del, men Tarantino är ju en så pass duktig regissör att plagiaten inte tenderar att gå överstyr. Sen beroende på vilka filmer han plagierar så tenderar faktiskt filmerna att bli väldigt mycket bättre än originalfilmerna han flirtar med, faktum är att jag gillar Kill Bill Vol. 1 mer än Game of Death, Sex and Fury såväl som Lady Snowblood faktiskt. Men har man i synnerhet växt upp med exploitation är det väl inte lika roligt att se barndomsklassiker bli omgjorda i annan stil. Det känns som du tar de båda filmerna på för stort allvar, det är bara lättsamma genrefilmer, inget mer eller mindre, och Tarantino har väl aldrig gjort Oscarsmaterial heller för den delen.

Citat:
Och jag skulle inte gå så långt som att påstå att Tarantino inte gör filmer som passar alla smaker. Det säger man om praktiskt taget varenda regissör idag. Så speciell är han inte bara för att han gör en Hollywoodfilm av gamla exploitation-klassiker. Han har snarare sålt ut hela konceptet.

Kan man ens klassa hans filmer som gedigna eller riktiga Hollywood-filmer, då praktiskt taget en mångfalld av dem människor som ser hans filmer tror att dom är nyskapande och originella. Hollywood-film är väl i synnerhet film av större regissörer som gör Oscarsmaterial, något jag ej förknippar med Tarantino. Sen om filmerna passar mångfallden eller ej är en inviduell fråga.
Citera
2008-05-25, 15:07
Medlem
final_cuts avatar
Tarantinos filmer är producerad av Hollywoods toppelit, så visst fan är det Hollywoodfilmer vi snackar om. Finns inget kontroversiellt eller anti-Hollywood med honom.
Citera
2008-05-25, 16:11
Avslutad
Jag gillade den faktigst, även om vissa saker kan vara lite fjantiga tyckte jag det var en jävligt sjyst film, och något jag gillade var att bruden från battle royale var med i den, som för övrigt är så jävla sexig (Tjejjen med den där kulan i en kedja)

Sen är uma thurmans kläder så jävla snygga med.
Citera
2008-05-25, 17:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Tarantinos filmer är producerad av Hollywoods toppelit, så visst fan är det Hollywoodfilmer vi snackar om. Finns inget kontroversiellt eller anti-Hollywood med honom.

Mja, toppeliten skulle jag nog inte våga kalla producenter som Roger Avary som bröderna Weinstein, och inte heller Lawrence Bender heller för den delen, men sen har jag inte mycket övers för Hollywood heller, så vad vet jag.

Kommersiell är ju inte Tarantino, långt ifrån då hela filmmediet redan exploaterat allt han sysslar med redan, så våld, sex och droger är ju marknaden full av liberala förespråkare redan.
Citera
2008-05-25, 17:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Jag gillade den faktigst, även om vissa saker kan vara lite fjantiga tyckte jag det var en jävligt sjyst film, och något jag gillade var att bruden från battle royale var med i den, som för övrigt är så jävla sexig (Tjejjen med den där kulan i en kedja)

Japp, Chiaki Kuriyama påminner starkt om en något yngre Meiko Kaji.
Citera
2008-08-08, 23:53
Bannlyst
Kill Bill skräp? Bah, nog för att jag hatar tvåan men den kommer jag knappt ihåg då det var 4 år sen jag såg den, kan dock motivera varför jag älskar ettan:

Kill Bill Volym 1 är en vansinnigt enkel historia slipad till total perfektion, det är helt otroligt hur Tarantino lyckats göra denna film till det Mästerverk den är av handlingen som antagligen är den mest uttjatade av de alla genom årens lopp, hämnd. Till att börja med så är denna film som jag sa slipad till total perfektion, soundtracket är supberbt förutom det där jäkla japanska pop bandet 5,6,7,8´s, usch, skådespelarna gör ett toppenjobb, klipparen Sally Menke borde ha fått en oscar får bästa klippning iom. sitt jobb här, sen så har vi det ganska blodiga (iaf. för att vara fega jävla Hollywood) splattervåldet, det var en riktig fröjd att skåda när jag såg filmen första gången då jag sedan flera år tillbaka älskat ultravåld och splatter, synd bara att vi här i Sverige fick den svartvita versionen, Håller dock med om att den scenen är snygg i B&W men jag föredrar den färglagda versionen. Förutom den totala perfektionen filmen har så kände jag även rysningar gå genom kroppen när jag skådade denna film nu för en stund sen och jag har som krav att jag ska bli totalt blowed away på ett sätt som inte går att förklara, sen måste man inte bli berörd av karaktärerna för det men allt måste vara perfekt och jag bli blowed away. Med detta sagt innebär dock inte att jag inte blir berörd av karaktärerna för det blir jag verkligen, från att enbart ha hyllat denna film för allt splattervåld inser jag nu verkligen storheten i denna, Joakim! hade rätt, jag insåg verkligen inte storheten tidigare. Den här filmen är totalt fulländad fulländad! Jag hittar inte en enda dålig sak alls, det här är en film ALLA bör se!

Quentin Tarantino´s bästa, en blodstänkt juvel.

10+/10

Om man hatar våldsfilmer eller action kan jag förstå varför man hatar Kill Bill 1 men inte annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in