2009-04-05, 17:32
Medlem
Till er som är narkotikaexperter.

Jag undrar en sak angående klassning av narkotika. Låt säga på en skala från 1-5, vilka droger är då lättast respektive tyngst. Med avseende på ruseffekt, skadeverkningar och beroendeframkallning? Tag gärna med Alkohol, kaffe och cigaretter med i bedömningen också då dom faktiskt har narkotisk effekt.
Citera
2009-04-05, 17:45
Medlem
Det finns ingen forskning bakom hur tungt en drog klassas.
Citera
2009-04-05, 17:51
Medlem
Ciphers avatar
Saken är den att rus, skador och beroendepotential har olika sidor. Ruset kan vara starkt på det viset att man blir väldigt snurrig, upplever extrem mindfuck, får hallucinationer, eller känner av det väldigt mycket kroppsligt. Skadorna kan vara extrema på en på ett indirekt sätt, som gör att man förlorar sociala förmågor, inte bryr sig om att äta och förlorar vikt och energi, eller så kan det skada kroppen väldigt mycket. Gällande beroende så kan man bli beroende på flera vis, och en del personer kan ha olika lätt att fastna i psykiska beroenden, men inte fysiska, et c.

De olika exemplen jag nämner nu är bara några i mångfalden. Det finns väldigt många olika sidor hos varje drog, och många droger har sidor som ingen annan har. Ju mer man utvecklar, desto fler sidor finns där. Men visst kan man ge ett bra svar, trots att det är väldigt subjektivt. Tror dock att skalan kan behöva utökas ganska mycket, exempelvis 1-20.

Förresten så förstår jag inte riktigt din fråga. Du frågar om klassning av narkotika, och sedan om hur tunga olika droger är. Är det korrelationen du undrar över? Då menar jag alltså om du undrar hur tunge de är i jämförelse med klassningen, och om den gör dem rättvisa så sett. Eller är jag helt ute och cyklar?

När du undrar hur "tungt" en drog klassas, menar du då hur straffsatserna ser ut? Undrar du hur farlig en drog är att ta en gång, en gång i veckan, eller varje dag? Det kan se väldigt olika ut. Hur som helst så tror jag att det bästa är att läsa runt litet själv, och bilda sig en egen uppfattning. Jag hjälper dig gärna, jag behöver bara pekas i en mer specifik riktning.

Forskning på området är inte heller särskilt tillförlitlig, då man oftast verkar se till dödssiffrorna, vilket inte heller har så mycket med saken att göra som man kan tro, då väldigt mycket annat spelar in. Det finns så många olika sidor, och hur de olika sidorna uppfattas är så väldigt subjektivt.
Senast redigerad av Cipher 2009-04-05 kl. 17:56.
Citera
2009-04-05, 17:52
Medlem
kingzyzs avatar
Lite skum lista tycker jag men stöds tydligen av forskning..

According to a study published this month in The Lancet, alcohol and tobacco rank among the ten most dangerous substances used by humans. Both alcohol and tobacco have been assessed to be more dangerous than illegal drugs like marijuana or ecstasy.

The following three factors were considered in ranking the harmfulness of each drug that was evaluated:

Physical harm to the user
Addictive potential of the drug
The drug's overall impact on society
Psychiatrists who specialize in treating addictive behavior and legal or police officials with scientific or medical expertise were asked to assign a score to each of the three factors listed above for each drug that was evaluated in this study. All told, 20 different drugs were evaluated, including cocaine, heroin, ecstasy, amphetamines, and LSD.

Ranked from most to least dangerous, the ten most dangerous substances were deemed to be:

Heroin - popular street names include smack, skag, and junk.
Cocaine - often referred to as snow, flake, coke, and blow.
Barbiturates - popular slang names include yellow jackets, reds, blues, Amy's, and rainbows.
Street Methadone
Alcohol
Ketamine - a powerful hallucinogen, often referred to as Special K.
Benzodiazepines - a family of sedative drugs.
Amphetamines - known as greenies among baseball players.
Tobacco
Buprenorphine - also called bupe or subbies.
The remaining drugs that were assessed in this study ranked as follows:

Cannabis - includes marijuana.
Solvents - volatile substances that can be inhaled, such as glue, nail polish remover, paints, hair spray, and lighter fuel (gas).
4-MTA - is a derivative of amphetamine and has similar effects to ecstasy.
LSD
Methylphenidate - central nervous system stimulant, commonly sold as ritalin.
Anabolic steroids
GHB - short for Gamma hydroxybutyrate, a powerful central nervous system depressant, most commonly known as the date rape drug.
Ecstasy
Alkyl nitrates - group of drugs commonly referred to as poppers.
Khat - an amphetamine-like stimulant.
It is estimated that tobacco causes 40 percent of all hospital illnesses, while alcohol is involved in more than 50 percent of all visits to hospital emergency rooms. In light of these statistics, the authors of this study question why alcohol and tobacco are legal to use within current drug policies for Britain and the United States, while less harmful drugs like ecstasy and LSD are deemed illegal to use.

The bottom line: alcohol and tobacco are two of the most dangerous substances that you can expose yourself to on a regular basis. In terms of overall potential to cause harm, if used regularly, alcohol and tobacco belong in the same category as other recreational drugs like cocaine and heroin.
Citera
2009-04-05, 21:52
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingzyz
Lite skum lista tycker jag men stöds tydligen av forskning.

(Lista...)

Lite skum ja...

Jag tror inte ett dugg på det där och är mycket mer inne på Cipher's grej.

Kanske det går att lista, men att lista på det viset man gjort här är bara fånigt i mina ögon. Jag tror (jag kan ju inte veta) att den där listan är "jävig"... eller så har man utgått ifrån grejer jag tycker är dumma.

Det beror ju på, som Cipher skrev, vad man går efter. Går man efter hjärnskador så ser väl listan ut på ett vis, går man efter dödsfall så blir det helt annorlunda, går man efter hela livsstilen så blir det väl något annat igen. Och vissa droger dödar kanske "direkt", alltså drogen i sig dödar, medan andra tar död på en pga livsstilen då... Sedan måste man se på hur många som använder drogen också... svårt.

I listan som du klistrade in verkar man ju ha blandat alla dessa grejer och då blir det väl en väldigt konstig lista kanske. Och när den blir så konstigt... så tycker jag inte den säger något heller. Jag skulle ju t. ex. inte ha den där listan som mall om jag skulle varna mina barn för droger

Även om en drog ställer till med mer problem än en annan... överlag... så är kanske risken att mitt barn dör större på en "mindre farlig" drog enligt den där listan. Därför det blir så dumt.
Citera
2009-04-05, 21:58
Medlem
kingzyzs avatar
Dolocontina ja, det är sant, kanske lite väl
många variabler med i den. Men det blir nog ofta
så när det är icke drogande "experter" som bedömer.
Utan har läst det mesta i böcker. Finns inget klart
facit, droger känns ganska individuellt farliga med.

Vissa droger är lättare att hålla på nivå t ex H kontra LSD
etc.

Skulle man dock ta LSD varje dag så hade man nog blivit
mer skadad, även om halluciogen-förespråkarna ofta tror
att trippiga ting är lösningen på världens problem.
Citera
2009-04-05, 22:12
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingzyz
Dolocontina ja, det är sant, kanske lite väl
många variabler med i den. Men det blir nog ofta
så när det är icke drogande "experter" som bedömer.
Utan har läst det mesta i böcker. Finns inget klart
facit, droger känns ganska individuellt farliga med.

Vissa droger är lättare att hålla på nivå t ex H kontra LSD
etc.

Skulle man dock ta LSD varje dag så hade man nog blivit
mer skadad, även om halluciogen-förespråkarna ofta tror
att trippiga ting är lösningen på världens problem.
Ja, så kan det nog bli.

Svårt att hitta rätt person som kan göra en sådan lista kanske. Det kan ju inte vara någon superdrogmotståndare som kanske redan har vissa felaktiga åsikter, och det är ju inte bra att ha någon som är lite för mycket kär i droger heller. Eller klart det finns folk som kan vara neutrala, men iaf...

Precis som du skrev, det sista... Vilken mardröm att ha en trippälskare som anser att LSD är helt ofarligt på en sådan lista. Det finns ju "romantiker" i varje drogkategori, som anser att just deras drog är orättvist dömd... eller t.o.m. helt ofarlig så det är svårt att lita på sådana listor för man vet inte vilken typ av person människan som gjort den är.

Hamnar LSD långt ned så kan det ju vara ett "forskningsteam" som trippar varje helg som gjort den. Och hamnar CB längst ned så kan det vara "Dr Zwügerdreissen" som sammanställt listan på sin lokala Coffee shop. Och då lär den ju bli 100 % sann...

Nej, jag har svårt att lita på sådana listor.
Citera
2009-08-13, 10:55
Medlem
Citat:
Barbiturates - popular slang names include yellow jackets, reds, blues, Amy's, and rainbows.

Street Methadone

Alcohol

Ketamine - a powerful hallucinogen, often referred to as Special K.

Benzodiazepines - a family of sedative drugs.

Amphetamines - known as greenies among baseball players.

Tobacco

Buprenorphine - also called bupe or subbies.
The remaining drugs that were assessed in this study ranked as follows:

Cannabis - includes marijuana.

Solvents - volatile substances that can be inhaled, such as glue, nail polish remover, paints, hair spray, and lighter fuel (gas).

4-MTA - is a derivative of amphetamine and has similar effects to ecstasy.

LSD

Methylphenidate - central nervous system stimulant, commonly sold as ritalin.
Anabolic steroids

GHB - short for Gamma hydroxybutyrate, a powerful central nervous system depressant, most commonly known as the date rape drug.

Ecstasy

Alkyl nitrates - group of drugs commonly referred to as poppers.

Khat - an amphetamine-like stimulant.
´

Vad är det för svenska namn på dom här drogerna?

Det känns som det fattas en del droger på den där listan, det finns väl ganska många med olika effekter. Dom vanligaste kända är ju hasch, mariuana, amfetamin, kokain, heroin, LSD. Men sen finns det många andra förgreningar vad jag förstår. Olika svampar och växter och en del designer drugs eller vad det kallas?

Vilka droger blir man glad och rolig av? Lustgas är en vet jag, men sen har jag hört ordet laughing pill också men jag vet inte vad det är för någonting.
Citera
2009-08-13, 12:22
Medlem
När det utmäts straff för narkotikabrott i Sverige så ska hänsyn ges till drogens “farlighet”. Åklagarmyndigheten har gjort en utredning som kan ligga till grund för denna bedömning.

Dessa är de kriterier som används:

beroenderisk, giftighet, risk för kroppsliga sjukdomar eller skador, risk för psykiska sjukdomar eller skador, risk för social insufficiens, risk för oberäkneliga effekter, potential för strategisk användning vid genomförande av brott, risk för utlösande av våld, verkan i ytterst små doser, svåra abstinensreaktioner och risk för självförvandling.

F0 Ej farlighetsbestämt; exempel: folkodin.
F1 Exempel: kat.
F2 Exempel: bensodiazepiner utom flunitrazepam.
F3 Exempel: cannabis (haschisch, marijuana).
F4 Exempel: amfetamin.
F5 Exempel: MDMA, GHB m.fl.
F6 Exempel: heroin m.fl.

Du kan läsa hela utredningen online.

Observera att samtliga dessa preparat är narkotikaklassade utan urskiljning. Khat är lika olagligt som heroin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in