• 1
  • 2
2009-04-05, 17:06
Medlem
Jag undrar över en sak när det gäller gallstensoperationer. Jag har fått olika information, en del hävdar att det måste ta bort hela gallblåsan för att bli av med gallstensproblemen, men jag har hört att det även ska gå att få bort bara gallstenarna utan att ta bort hela blåsan.

Frågan är hur det är med det här? Hur går det till att enbart få bort gallstenarna? Vilka metoder används då och vilka för och nackdelar finns det med sånt?
Citera
2009-04-05, 17:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Gjorde själv denna operation för ca 1½ år sedan på MAS.

5 stycken gallstenar som togs väck och man utförde den vanligaste sättet, nämnligen " plock med pinnen " eller " kinespinnarna "

Ordvalet finns många inom denna operation, men jag tror du förstår vad jag menar.Det utförs även tester med att spränga bort stenen eller stenarna uppe i Universitetssjukhuset i Linköping, men ingreppet är stort med detta metod.Stenarna rör på sig och risken att skada en nerv eller kringliggande är stor.Att plocka bort hela gallsäcken ska vara i mycket extrema fall.Jag hörde inga sådana operationer då jag gick mina kontroller innan min operation.

Min operation gick på ca 2 timmar och man utförde 4 stycken titthål på magen med öppning under navelsträngen.Där tog man ut stenarna.Operationen var på en måndag kl. 13:00 och jag fick hemgång dagen därpå runt 14:00.

Inga men eller efterföljder efter detta förutom några stygn på magen.
Citera
2009-04-05, 18:01
Medlem
Opererades för två dagar sen.

För två dagar sen gjorde jag s.k. öppen kirurgi där hela gallblåsan togs bort. Men den vanligaste metoden,enligt den info jag fick innan,är just "titthålsoperation". Då avlägsnas bara de stenar som irriterar. I mitt fall började kirurgen med fyra små hål men min galblåsa var läskigt inflamerad därför beslöts om en vanlig operation. Idag har jag ett ganska långt sår som går under revbensbågen..........och riktigt ont.
Citera
2009-04-05, 18:11
Medlem
komnata622s avatar
Oavsett om det är öppen eller titthålskirurgi så tas hela gallblåsan bort. Man klarar sig utan den. Man tar aldrig bara ut stenarna om dom finns i gallblåsan.
Även om man kunde ta bort bara stenarna så skulle dom ändå komma tillbaks, man tar därför bort hela gallblåsan så att problemet är löst för all framtid. Samhällsekonomiskt och bra.

Cyrus, du har ingen gallblåsa om du tror det. Dom stenarna som dom tog ut hittade dom i gallblåsan efter att denna tagits bort så klart.
Citera
2009-04-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komnata622
Oavsett om det är öppen eller titthålskirurgi så tas hela gallblåsan bort. Man klarar sig utan den. Man tar aldrig bara ut stenarna om dom finns i gallblåsan.
Även om man kunde ta bort bara stenarna så skulle dom ändå komma tillbaks, man tar därför bort hela gallblåsan så att problemet är löst för all framtid. Samhällsekonomiskt och bra.

Cyrus, du har ingen gallblåsa om du tror det. Dom stenarna som dom tog ut hittade dom i gallblåsan efter att denna tagits bort så klart.
Klarar sig kanske, men det är knappast helt utan problem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cholecy...Term_Prognosis
Citat:
As many as twenty percent of patients develop chronic diarrhea. The cause is unclear and the condition may last for many years. [3]
[3] http://www.mayoclinic.com/health/gal...emoval/AN00067
Citera
2009-04-05, 18:47
Medlem
komnata622s avatar
Har läst det men det verkar inte stämma med den erfarenhet många kirurger har. Dom kanske inte har så stor koll på patienterna efter operationen dock.

En hyffsat ung och frisk person bör inte märka någon skillnad.
Citera
2009-04-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillugglan
Jag undrar över en sak när det gäller gallstensoperationer. Jag har fått olika information, en del hävdar att det måste ta bort hela gallblåsan för att bli av med gallstensproblemen, men jag har hört att det även ska gå att få bort bara gallstenarna utan att ta bort hela blåsan.

Frågan är hur det är med det här? Hur går det till att enbart få bort gallstenarna? Vilka metoder används då och vilka för och nackdelar finns det med sånt?
Har man inga svåra /återkommande besvär får man kramplösande + smärtstillande så fixar kroppen det själv.
Finns även läkemedel som löser upp stenarna ,man kan även krossa dem med stötvågor.Men det är inte särskilt effektivt.
Syftet med OP är att förhindra lindande/försämringar då tar man bort hela gallblåsan.

Min gallOP historia.
Jag har tagit bort gallblåsan först provade kirurgen titthålsop.går in via små hål i buken men det lyckades inte så han skar upp ca 10 cm.
Det blev en mardrömshistoria för mig eftersom det blev komplikationer

Sändes hem som "vanlig" gallop. med mina stenar i en burk.
Jag blev jätte sjuk hemma. Fylldes på med gallvätska i buken ,hade hög feber , ont i magen, kramper etc,det läckte galla hela tiden.

Fick göra ny OP under röntgen.
Sen sa Kirurgen att jag inte skulle fått åka hem.
Mitt problem var inte bara en" vanlig gallop",hade inflammation i levern,bukspottkörteln,gallblåsan och gallgångar detta fixades med antibiotikadropp och 1 v morfin inj.

Det hände något under op. därför som det fylldes på med galla i buken efter op(inget kul o spy galla, kan jag berätta).
Fick även en nervskada ,kirurgen råkade skära av en nerv som gav besvär men läkte.
Allt detta anmäldes av kirurgen och vårdpersonal.

Med det vill jag ha sagt har man återkommande problem ska man söka vård tidigt. Mina magsmärtor(gallstensanfall) försvann när de tagit bort gallblåsan.Hade jag sökt vård tidigare kanske det inte blivit inflammation.

Jag är en sann exhibitionist vill någon se stenarna kan jag slänga ut bild.
De är egen tillverkade.
Citera
2009-04-05, 23:00
Medlem
Tråknicks avatar
Dom tar väl inte bort gallblåsan? Det är väl gallsäcken i blåsan dom tar ut, de sade dom till mig iaf, gallblåsan måste man väl ha till nåt sen?

Jag fick också titthål med upppumpad buk, man fes rätt ordentligt efteråt. Jävligt jobbig operation annars, de hissade upp mig så att all vikt låg på axlarna, kändes som om jag blivit överkörd av en lastbil när jag vaknade.

Sen fick jag infektion i navelstygnen som var väldigt mycket värre dock, lång historia det men det slutade med att jag fick gå upp till distriktssköterskan varje morgon klockan 8 under en hel sommar, hade gärna tagit antibiotika från början.
Citera
2009-04-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Dom tar väl inte bort gallblåsan? Det är väl gallsäcken i blåsan dom tar ut, de sade dom till mig iaf, gallblåsan måste man väl ha till nåt sen?

Jag fick också titthål med upppumpad buk, man fes rätt ordentligt efteråt. Jävligt jobbig operation annars, de hissade upp mig så att all vikt låg på axlarna, kändes som om jag blivit överkörd av en lastbil när jag vaknade.

Sen fick jag infektion i navelstygnen som var väldigt mycket värre dock, lång historia det men det slutade med att jag fick gå upp till distriktssköterskan varje morgon klockan 8 under en hel sommar, hade gärna tagit antibiotika från början.
Gallblåsan är som en behållare som man klarar sig utan.
Det viktiga är gallgångar och dem OP man aldrig bort.
Citera
2009-04-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick

Jag tror du har missuppfattat något - gallblåsan plockas bort, någon gallsäck finns överhuvudtaget inte.
Citera
2009-04-06, 12:06
Medlem
Tråknicks avatar
Jo, det verkar ju stämma ändå. Jag har verkligen för mig att de snackat om gallsäcken men å andra sidan så var det rätt länge sedan som jag gick igenom den här skiten, skönt att den är borta iaf.

En annan rolig grej, min syrra gjorde också gallstensoperation på 80talet, då verkar de fått öppna buken för hon har ett rejält brett och långt ärr över hela magen, ser ut som en tropisk tusenfoting. Jag har bara några gömda stygn, kul att det utvecklas med läkarvetenskapen.
Citera
2010-06-01, 00:18
Medlem
Wandras avatar
Vill gärna delge er min historia till er som ska operera bort gallblåsan.

Har haft svår gallkolik under flera år innan orsaken hittades. Det berodde enligt läkarna på att mina symtom inte stämde

Nåväl, i januari 2010 gjorde jag en gastroskopi då stenarna borttogs men blåsan lämnades kvar

Besvären kvarstod och till slut blev jag således kallad för att operera bort gallblåsan via s.k. titthålskirurgi.

A piece of cake tänkte jag men ack vad jag bedrog mig. Efter det första titthålet såg de att min gallblåsa var så ärrad och inflammerad så de var tvungna att göra en öppen operation.

Blev inlagd för vila men sedan blev det bara värre och värre. Kände en stor tyngd på magen och började kräkas, läkaren konstaterade snabbt galläckage så ner igen på op för en ny gastroskopi där de via slangar i halsen satte dit ett rör (endoprotes?).

Var riktigt dålig i flera dagar och har fortfarande ont av röret som skaver på insidan.
Nu fasar jag för att ta bort detta jäkla rör om en månad. Är rädd att de skall börja läcka igen.

Med facit i handen hade jag nog inte gjort denna operation för så här dåligt har jag aldrig mått.

Vill inte skrämma bort er som ska opereras men tänk på att det KAN uppstå komplikationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in