Citat:
Ursprungligen postat av Lillugglan
Jag undrar över en sak när det gäller gallstensoperationer. Jag har fått olika information, en del hävdar att det måste ta bort hela gallblåsan för att bli av med gallstensproblemen, men jag har hört att det även ska gå att få bort bara gallstenarna utan att ta bort hela blåsan.
Frågan är hur det är med det här? Hur går det till att enbart få bort gallstenarna? Vilka metoder används då och vilka för och nackdelar finns det med sånt?
Har man inga svåra /återkommande besvär får man kramplösande + smärtstillande så fixar kroppen det själv.
Finns även läkemedel som löser upp stenarna ,man kan även krossa dem med stötvågor.Men det är inte särskilt effektivt.
Syftet med OP är att förhindra lindande/försämringar då tar man bort hela gallblåsan.
Min gallOP historia.
Jag har tagit bort gallblåsan först provade kirurgen titthålsop.går in via små hål i buken men det lyckades inte så han skar upp ca 10 cm.
Det blev en mardrömshistoria för mig eftersom det blev komplikationer
Sändes hem som "vanlig" gallop. med mina stenar i en burk.
Jag blev jätte sjuk hemma. Fylldes på med gallvätska i buken ,hade hög feber , ont i magen, kramper etc,det läckte galla hela tiden.
Fick göra ny OP under röntgen.
Sen sa Kirurgen att jag inte skulle fått åka hem.
Mitt problem var inte bara en"
vanlig gallop",hade inflammation i levern,bukspottkörteln,gallblåsan och gallgångar detta fixades med antibiotikadropp och 1 v morfin inj.
Det hände något under op. därför som det fylldes på med galla i buken efter op(inget kul o spy galla, kan jag berätta).
Fick även en nervskada ,kirurgen råkade skära av en nerv som gav besvär men läkte.
Allt detta anmäldes av kirurgen och vårdpersonal.
Med det vill jag ha sagt har man återkommande problem ska man söka vård tidigt. Mina magsmärtor(gallstensanfall) försvann när de tagit bort gallblåsan.Hade jag sökt vård tidigare kanske det inte blivit inflammation.
Jag är en sann exhibitionist vill någon se stenarna kan jag slänga ut bild.
De är egen tillverkade.