• 1
  • 2
2009-04-04, 23:40
Medlem
Trance_Nations avatar
Nu när jag har ominstalerat har jag på något vis lyckats fått min 300gb hårddisk som c:/ och min nyligen formaterade hårddisk som windows ligger på som e:/

Någon som vet hur jag kan byta plats på dom?
Citera
2009-04-04, 23:44
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Nu när jag har ominstalerat har jag på något vis lyckats fått min 300gb hårddisk som c:/ och min nyligen formaterade hårddisk som windows ligger på som e:/

Någon som vet hur jag kan byta plats på dom?

Formatera om.
Går inte att ändra enhetsbetäckning på systemdisk.
Citera
2009-04-05, 01:15
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Formatera om.

Mjaa, Jag hittade hur man fixade det i registret.
Dock gjorde jag säkert något fel för nu kan jag inte logga in alls.

Får formatera imorgon, Återkommer om samma fel återuppstår.
Citera
2009-04-05, 01:23
Medlem
afnzs avatar
Med Partition Magic är det möjligt att ändra enhetsbeteckning på en systemdisk. Men nu låter det ju som att du har strulat till det på något annat sätt och måste formatera om ändå.
Och om det ändå var en helt fräsch installation hade jag nog också valt att bara göra om och göra rätt istället, alltså formatera om disken.
Citera
2009-04-05, 08:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Formatera om.

Visst går detta, men på en egen risk

http://support.microsoft.com/kb/223188/sv

Håll tungan rätt i munnen och var helst pigg då man utför denna operation.
Citera
2009-04-05, 09:03
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afnz
Med Partition Magic är det möjligt att ändra enhetsbeteckning på en systemdisk. Men nu låter det ju som att du har strulat till det på något annat sätt och måste formatera om ändå.
Och om det ändå var en helt fräsch installation hade jag nog också valt att bara göra om och göra rätt istället, alltså formatera om disken.

Tack, skall tänka på det ifall problemet uppstår igen. Håller på och formaterar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Visst går detta, men på en egen risk

http://support.microsoft.com/kb/223188/sv

Håll tungan rätt i munnen och var helst pigg då man utför denna operation.

Japp, precis så jag gjorde, Fast som du sa, klockan var runt 12 när jag börjadet, var relativt trött då.

Märker nu när jag läste igen att jag antagligen ändrade behörighet på fel mapp.
Guiden säger: "Klicka på Behörigheter på Säkerhet-menyn. "
Jag hittade dock ingen sådan meny under "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices" så jag ändrade behörigheten på "HKEY_LOCAL_MACHINE\SECURITY\" istället, Vilket jag antar va fel.

Jaja, nu formaterar den igen, Återkommer om jag får fel bokstav igen.
Citera
2009-04-05, 09:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ett annat tips är om du har fler HDD i, men vill endast göra en ominstallation på C: är att du tar bort strömkabeln + SATA/IDE kabeln till dom andra HDD.

Då kan man inte misslyckas med C:
Citera
2009-04-05, 09:20
Medlem
Wittgensteins avatar
Det heter enhetsbeteckning. Om du söker på det istället så kanske du hittar något relevant på nätet.
Citera
2009-04-05, 09:37
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ett annat tips är om du har fler HDD i, men vill endast göra en ominstallation på C: är att du tar bort strömkabeln + SATA/IDE kabeln till dom andra HDD.

Då kan man inte misslyckas med C:

Smart, nu har jag visserligen redan börjat formatera. Menne, skulle det bli fel nu, och inte guiden funkar bättre när man är pigg, eller ifall inte partition magic funkar så testar jag det

Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Det heter enhetsbeteckning. Om du söker på det istället så kanske du hittar något relevant på nätet.

Tackar, skall tänka på de.
Nätverk-Nätvärk, Beteckning-Betäckning. Inte lätt alltid
Citera
2009-04-05, 13:17
Medlem
Trance_Nations avatar
Så, det löste sig med en ominstalation

Tack för all hjälp endå.
Citera
2009-04-05, 14:56
Medlem
Skogswalds avatar
Hade tänkt starta egen tråd, men så hamnade jag här..

Ja, våra problem är ju nästintill identiska, så ngn adm/mod hade säkert lackat ut öppet om jag droppat en helt ny pärla. Så. Jag bläddrade igenom den här tråden men det kändes lite som att jag behöver lägga min egen frågeformulering för att någon ska kunna svara på Mitt bekymmer.

Så..

Jag vill att min systemenhet ska vara C:, fråga mig inte varför, det må mycket väl vara tvångsneurotiskt, det ska bara vara så. Basta. Så har det också varit, fram till nu. Disken har varit splittad till en 20gb systempartition, vilken varit primär, och resten till extended->logisk för mitt arbete och dyl (D:\).

Nu har det barkat. Jag misstänker att det kan ha varit när jag hade en liten period då jag körde Ubuntu, som Ubuntu på ngt sätt swappat prim/ext, så att nu är det-som-ska-vara-D: plötsligt primär partition, och således föreslår XP installationen ständigt den som C:, och den lilla 20gb-kakan som jag vill ha som primär C: blir således automatiskt antagen som D: om jag lägger till den i partitionstabellen genom XP-diskpart. Förstår ni mitt dilemma?

Det finns en möjlig work-around, nämligen att backupa rubbet från stora partitionen till nåt tmp-medium, och helt sonika flasha hela partitionstabellen och "göra om; göra rätt". DOCK(!) så vill jag in i det sista undvika detta. Så många gånger har jag krånglat till något (som i själva verket är oerhört enkelt) oerhört mycket, mest i mitt eget huvud. Kan det vara så med detta? Finns det nån jättesimpel lösning? Bör tilläggas att ev. lösningar som infattar disketter går bort direkt.
Citera
2009-04-05, 15:00
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Ja, våra problem är ju nästintill identiska, så ngn adm/mod hade säkert lackat ut öppet om jag droppat en helt ny pärla. Så. Jag bläddrade igenom den här tråden men det kändes lite som att jag behöver lägga min egen frågeformulering för att någon ska kunna svara på Mitt bekymmer.

Så..

Jag vill att min systemenhet ska vara C:, fråga mig inte varför, det må mycket väl vara tvångsneurotiskt, det ska bara vara så. Basta. Så har det också varit, fram till nu. Disken har varit splittad till en 20gb systempartition, vilken varit primär, och resten till extended->logisk för mitt arbete och dyl (D:\).

Nu har det barkat. Jag misstänker att det kan ha varit när jag hade en liten period då jag körde Ubuntu, som Ubuntu på ngt sätt swappat prim/ext, så att nu är det-som-ska-vara-D: plötsligt primär partition, och således föreslår XP installationen ständigt den som C:, och den lilla 20gb-kakan som jag vill ha som primär C: blir således automatiskt antagen som D: om jag lägger till den i partitionstabellen genom XP-diskpart. Förstår ni mitt dilemma?

Det finns en möjlig work-around, nämligen att backupa rubbet från stora partitionen till nåt tmp-medium, och helt sonika flasha hela partitionstabellen och "göra om; göra rätt". DOCK(!) så vill jag in i det sista undvika detta. Så många gånger har jag krånglat till något (som i själva verket är oerhört enkelt) oerhört mycket, mest i mitt eget huvud. Kan det vara så med detta? Finns det nån jättesimpel lösning? Bör tilläggas att ev. lösningar som infattar disketter går bort direkt.

Du får gärna låna tråden

Det låter som du hade ungefär samma problem som mig.

Läste du länken där uppe? Kör in den här annars: http://support.microsoft.com/kb/223188/sv

Där står det hur du byter bokstav på dom helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in