2009-04-03, 23:43
Medlem
antagonistens avatar
Så här ligger det till:
Jag delade på en hårddisk och skapade en ny partition i Acronis Disk Director, och eftersom detta gjordes under Windows XP kunde jag endast välja mellan FAT32 och NTFS.
Jag valde NTFS, och så lång var allt väl. Jag startade sedan om datorn med Ubuntu-skivan (Jaunty Jackalope) i, men skärmen ville inte riktigt fungera.

Efter en del meckande lyckades jag installera JJ på NTFS-partitionen, men jag bestämde mig efter ett tag för att nedgradera till 8.10 (Intrepid Ibex).
Jag brände ut DVD:n, körde igång datorn med den i och valde att göra en vanlig installation. Även här förekom det skärmstrul, så jag startade om datorn igen och valde denna gång att installera genom textläge (inte CLI).

Det gick fint, och under installationsprocessen valde jag att formatera NTFS-partitionen till ext3 och att GRUB skulle läggas på MBR-partitionen.
När installationen var klar ombads jag att ta ut skivan, starta om datorn och boota upp Ubuntu.

Datorn startade om, men GRUB blippade förbi på en halv sekund och eftersom jag inte var beredd på det hann jag inte välja Ubuntu.
XP startades och så fort det kom igång så startade jag om datorn. Jag var snabb och tryckte på nedåtpilen för att markera Ubuntu, men det hände ingenting när jag tryckte enter.

Efter ett par sekunder startades datorn om, jag kom till bootmenyn igen och kom in i Windows XP, och det är ungefär där jag är nu.
Är det någon som har någon aning om varför jag inte kan boota Ubuntu? Kan det bero på var jag valde att lägga GRUB?

I slutet av installationen så ploppade det upp en ruta där det stod att om alla mina övriga OS-installationer dök upp i listan (vilket de gjorde) så var det säkert att lägga GRUB på MBR-partitionen, så jag valde att göra det.

Edit: Jag har alltså två hårddiskar som i sin tur är indelade i två partitioner var.
På HDD1 finns H: (Windows XP) och I: (div. filer). På HDD2 finns D: (div. filer) samt X: (Ubuntu). Jag använder inte någon swapdisk.
Senast redigerad av antagonisten 2009-04-03 kl. 23:48.
Citera
2009-04-05, 13:30
Medlem
antagonistens avatar
Måste man ställa in /boot som mount point för att kunna starta Ubuntu?
När jag höll på att formatera om partitionen till ext3 så valde jag / som mount point.
Citera
2009-04-08, 12:08
Medlem
antagonistens avatar
Hur gör man för att ändra mountpointen om man inte kan komma in i Ubuntu?
Sist jag ställde in det så gjorde jag det ju i samband med installationen.
Citera
2009-04-09, 09:15
Medlem
Man ska kunna fixa det med grub. Starta med live-cd och starta grub.. Man kan googla upp det.
Sist jag hade problem med det gav jag mig och ändra bootordningen till slut.
Citera
2009-04-10, 11:21
Medlem
antagonistens avatar
Jag blir galen på den här skiten...
Jag har formaterat partitionen och installerat Ubuntu på nytt, men jag kan fortfarande inte välja det i GRUB.

Har det att göra med att jag valde att lägga GRUB på MBR-disken?
Citera
2009-04-10, 11:24
Medlem
dinAstys avatar
du tror inte att du på något sätt kan posta grub.conf här ? blir lite lättare att se vad som kan vara fel då.
Citera
2009-04-10, 11:36
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinAsty
du tror inte att du på något sätt kan posta grub.conf här ?
Har du några förslag på hur jag kan komma åt den?
Jag kan som sagt inte använda live-CD, och jag kommer inte heller in genom installationen eftersom GRUB strular.
Citera
2009-04-11, 21:16
Medlem
vad har du använt för installationsmedium? dvd? bränt själv? kontrollerat att skivan är korrekt bränd?
Citera
2009-04-12, 18:13
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
vad har du använt för installationsmedium? dvd? bränt själv? kontrollerat att skivan är korrekt bränd?
Jag drog hem Ubuntu-DVD:n som innehåller ett par olika varianter och installerade genom textläget.
Jag brände skivan själv i 1x (?), och Ubuntus inbyggda diagnostiseringsprogram hittar inga fel.
Citera
2009-04-12, 20:36
Medlem
uhm... är ju själv inte så jävla duktig på det här. har du boot-flagg på för ubuntu-partitionen? gå in i BIOS och kolla runt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in