2009-04-03, 20:44
Medlem
Läkaren har skrivit ut en antibiotika som heter Heracillin till mig.
Det är för bölderna (innebrännarna) jag har på halsen och runt hakan som visst beror på stafylokock bakterier.

Men sedan jag googlat runt lite efter fakta om heracillin är jag nu livrädd för att påbörja kuren.
Tänk om det blir värre och det blossar upp värsta bölderna? för det är visst en av biverkningarna.
Eller tänk om bakterierna blir resistenta och det blir värre i längden?

känns som om jag hamnat i en ond cirkel :-(

Finns det någon här som har använt Heracillin? pleas help me!
Citera
2009-04-03, 21:11
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
Läkaren har skrivit ut en antibiotika som heter Heracillin till mig.
Det är för bölderna (innebrännarna) jag har på halsen och runt hakan som visst beror på stafylokock bakterier.

Men sedan jag googlat runt lite efter fakta om heracillin är jag nu livrädd för att påbörja kuren.
Tänk om det blir värre och det blossar upp värsta bölderna? för det är visst en av biverkningarna.
Eller tänk om bakterierna blir resistenta och det blir värre i längden?

känns som om jag hamnat i en ond cirkel :-(

Finns det någon här som har använt Heracillin? pleas help me!

Penicilliner hör till de säkraste läkemedlen och läkaren har givetvis gjort ett korrekt val.

Generellt får 5% en reaktion och det är i regel inget alls att oroa sig för.

Hade det varit så enkelt att resistens skulle uppstå bara för att du tar en kur hade den här typen av ab varit ute för länge sen.
Citera
2009-04-03, 21:20
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag har vid flera tillfällen med bölder resp sår med stafylococcer fått Herracillin
och det har fungerat bra utan biverkningar.
Mvh
Citera
2009-04-03, 21:27
Medlem
Åh så skönt att läsa

Eliza-hur har effekten varit tycker du? kommer bölderna snabbt tillbaks efter kuren? eller har den en långvarig effekt?
Citera
2009-04-04, 02:17
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
Åh så skönt att läsa

Eliza-hur har effekten varit tycker du? kommer bölderna snabbt tillbaks efter kuren? eller har den en långvarig effekt?

Det finns ju olika typer av bölder och inflammationer.
Jag blev helt besvärsfri rätt snabbt.
Hoppas detta för dej också!
Mvh
Citera
2010-06-30, 16:29
Medlem
Nu har jag IgGa och IgG2 brist i botten men jag har fått/får Heracillin 750mg 2x3tbl oftast en 3v kur när jag får mina bölder. Jag tycker nog mest att svampinfektionen som kommer som ett brev på posten är den jobbigaste biverkningen. Hos mig kommer bölderna, tyvärr, ofta tillbaka och ibland på samma ställe eller i närheten. Visar mig inte gärna naken med alla fula ärr jag har i grenen, brösten magen och på "det allra heligaste"

Jag tror inte läkare skulle skriva ut medicinen om nackdelarna överväger fördelarna och om det finns risk för allvarligare komplikationer så får, i alla fall jag, medicin som kan upphäva t ex en anafylaktisk chock.
Citera
2010-06-30, 20:32
Medlem
Digums avatar
Avslutar du kuren (alltså följer läkarens ordination) så minskar risken för resistensutveckling.
Som föregående talare skrev, du kan såklart få reaktioner på det men de står under sällsynta eller liknande, alltså få person som får dessa. Däremot är vanliga diarré (antibiotika kan fucka upp mag/tarm) och möjliga utslag (som försvinner när du avslutar kuren)
Citera
2012-09-21, 20:02
Medlem
Bumpar den här tråden lite

Har fått en infektion och doktorn skrev ut detta läkemedel, 1g*3/dag i 10 dagar.
Har lyckats klanta till det med doseringen så det blir en långt hopp mellan doseringen nu idag med ca över 12 h mellan dos.
Påbörjade kur igår

Borde jag oroa mig ?
Citera
2012-09-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparstek
Bumpar den här tråden lite

Har fått en infektion och doktorn skrev ut detta läkemedel, 1g*3/dag i 10 dagar.
Har lyckats klanta till det med doseringen så det blir en långt hopp mellan doseringen nu idag med ca över 12 h mellan dos.
Påbörjade kur igår

Borde jag oroa mig ?
Nej, bara du fortsätter ta det i avsedd dos är det lugnt. En 4-5h fördröjning en gång under dosen gör inte så mycket så länge som du inte avbryter. Borde stå om detta i bipacksedeln också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in