• 1
  • 2
2009-04-03, 16:10
Medlem
Chowies avatar
Har haft min imac i ett par veckor nu, tyst som en mus. igår började ett dovt hackspättljud låta ifrån mitten utav skärmen ungefär där appleloggan sitter. misstänker att det är hårddisken som busar med mig, är det någon annan som upplevt samma "problem"?
Citera
2009-04-03, 16:34
Medlem
Deliras avatar
Nej (jag har inte fått min nya iMac ännu), men jag tycker att du ska kontakta Apple omedelbums. Det låter inte bra att det bara efter några veckor dyker upp missljud i maskinen.
Citera
2009-04-03, 16:54
Bannlyst
Klickar högt? Fungerar den? Förmodligen disken.. Har du backup? Ta det annars!
Citera
2009-04-03, 17:14
Medlem
Chowies avatar
jag ringde dom, dom sa att jag skulle köra skivverktyg & kolla disken resultatet på det blev felfritt. skulle även kunna köra något med "d" under uppstart som jag ska testa vid ett senare tillfälle. nu ska jag ut & förkröka i vårvädret innan thåström ikväll!
Citera
2009-04-03, 17:32
Medlem
Hade liknande med hårddisken på min första Mac Mini.. Tror det berodde på läshuvudet eller något. Ingen fara förutom att det var irriterande.
Citera
2009-04-04, 01:06
Medlem
Jag har den nyaste iMacen och upplever inte det problemet.
Den är tyst, precis som den bör. Så kontakta och be dom kolla upp felet!
Citera
2009-04-04, 01:36
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
Har haft min imac i ett par veckor nu, tyst som en mus. igår började ett dovt hackspättljud låta ifrån mitten utav skärmen ungefär där appleloggan sitter. misstänker att det är hårddisken som busar med mig, är det någon annan som upplevt samma "problem"?

Jag hade problem med en av mina fläktar som dök upp 1 vecka efter den ankom. Det ungefär som om den stötte i någonting. Kanske har du råkat ut för samma fel. Ladda ner ett program som gör att du kan styra fläktarna så kan du kolla om det är det som är felet. Lämnade in den på lagning, och det fixades på ett par timmar.
Citera
2009-04-05, 15:51
Bannlyst
Troligtvis hårddisken. Min MacBook lät likadant när den totalkraschade för ett årsedan. Tror det är läsarmen på hårddisken som håller på att gå sönder.

Gör backup fort som fäen!

Btw, Thåström regerar!
Citera
2009-04-05, 16:11
Medlem
Chowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boppen82
Troligtvis hårddisken. Min MacBook lät likadant när den totalkraschade för ett årsedan. Tror det är läsarmen på hårddisken som håller på att gå sönder.

Gör backup fort som fäen!

Btw, Thåström regerar!
Jag gjorde som du sa, formatera om min gamla externa hdd som blev utvisad när jag bytte över till mac & döpte om hårddisken till "högljud backup", det låter ju inte alls bra ifall den ska gå sönder får nog ringa supporten på måndag igen. hur högt lät det för dig?

jag gjorde skivverktygtestet på hårddisken sa den att det inte var något fel på den, men kan det vara fel på skrivarhuvudet utan att den upptäcker det?
Senast redigerad av Chowie 2009-04-05 kl. 16:21.
Citera
2009-04-05, 18:57
Medlem
gläfss avatar
Citat:
kan det vara fel på skrivarhuvudet utan att den upptäcker det?
Min erfarenhet säger mig att mjukvaror för undersökning av hårddiskar inte är hundraprocentiga när det gäller mekaniska fel, som på armen. Men som andra sagt: backuppa fort som satan. Time Machine är din vän :-)
Lämna in datorn. Trist att sånt händer.
Citera
2009-04-05, 20:47
Medlem
Chowies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Min erfarenhet säger mig att mjukvaror för undersökning av hårddiskar inte är hundraprocentiga när det gäller mekaniska fel, som på armen. Men som andra sagt: backuppa fort som satan. Time Machine är din vän :-)
Lämna in datorn. Trist att sånt händer.
någon som har erfarenhet utav att skicka in hdd för byte, kommer dom lägga in det jag hade på den gamla ifall den fortfarande fungerar eller kommer jag få en helt ny formaterad disk?
Citera
2009-04-05, 22:08
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
någon som har erfarenhet utav att skicka in hdd för byte, kommer dom lägga in det jag hade på den gamla ifall den fortfarande fungerar eller kommer jag få en helt ny formaterad disk?

Det beror helt på vilken serviceverkstad du nyttjar för bytet, och det är absolut inget du kan kräva, men det skadar inte att fråga.

Vad beredd på att du med största sannorlikhet kommer att få pynta för överföring etc, annars får du en nyformaterad disk. Sen som tidigare talare har berättat så kan du alltid köra Time Machine, busenkelt att återställa allt totalt via Time Machie.

Sen vill jag även poängtera att hdd inte är DIY(Do-It-Yourself) på iMac, så det är serviceverkstad som måste besökas för att utföra garantiärende. Men sen så är det inte fastslaget allt det faktiskt är hårddisken som har gått sönder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in