2009-04-03, 15:51
Medlem
Labolinas Linas avatar
Jag använder nästan bara trådlöst för internet, men att kommunicera med min NAS och föra över främst stora filer går mycket snabbare med sladd.
Är det möligt att låta t.ex enbart FTP-programmet använda anslutningen med sladd och resten det trådlösa?
Citera
2009-04-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Jag använder nästan bara trådlöst för internet, men att kommunicera med min NAS och föra över främst stora filer går mycket snabbare med sladd.
Är det möligt att låta t.ex enbart FTP-programmet använda anslutningen med sladd och resten det trådlösa?

Att ett program fixar det eller? För när jag stoppat i sladd när jag har trådlöst tar sladden över..
Citera
2009-04-03, 16:27
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrallanP12
Att ett program fixar det eller? För när jag stoppat i sladd när jag har trådlöst tar sladden över..

Extern program, eller i själva windows har ingen betydelse. Glömde nämna att jag sitter på WinXP
Citera
2009-04-05, 04:50
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina

Jo det är möjligt.
Testa och säg vart problemet uppstod ifall det nu finns några, har för mig att det bara var att aktivera trådlösa och trycka in kabeln, datorn hittade rätt av sig själv.

Ska du besöka ip 192.168.1.2 t.ex (ditt är 192.168.1.1 för sladden) så förstår datorn vilken anslutning som ska användas.
Citera
2009-04-09, 10:21
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
Jo det är möjligt.
Testa och säg vart problemet uppstod ifall det nu finns några, har för mig att det bara var att aktivera trådlösa och trycka in kabeln, datorn hittade rätt av sig själv.

Ska du besöka ip 192.168.1.2 t.ex (ditt är 192.168.1.1 för sladden) så förstår datorn vilken anslutning som ska användas.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det finns något som heter Default Gateway, och denna används ALLTID för IP trafik som inte sitter lokalt. Nu är det så att varje anslutning (trådlös/trådad) har en "prioritet", och windows väljer den med bäst "prestanda". Sitter du alltså på en hemma-dator med en trådlös/trådad Internet router så kommer all trafik att gå på den trådade oavsett.

Vad är det du vill uppnå? Tar ftp-trafiken för mycket bandbredd? Om vi antar att du har en 10 Mb/s lina till Internet så kanske det är bättre att använda ett ftp-program där du kan "skruva ner" trafiken till ex 1 Mb/s och använda de övriga 9 (teoretiska) till surftrafiken.

Annars är det routingtricks och multipla nätverkskort som gäller är jag rädd. Men någon annan har säkert en läcker lösning på hyllan . Shoot!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in