2009-04-03, 13:12
Medlem
laserlasses avatar
Någon som har ett bra recept på lammfärs..

Jag älskar lammgrytor och allt med det men det är svårt att hitta bra recept med lammfärs

Många säger att det smakar lovikkavantar men då är det fel tillberet
Citera
2009-04-03, 13:40
Bannlyst
Oj då skulle nog göra cevapici eller biffar med fetaost och vitl¨ksoliver, kanske inte grytor direkt.
men en moussaka är inte fel heller..
Citera
2009-04-03, 13:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag har ett jäkligt bra indiskt recept på just lammfärs. Blit skitgott.

gör såhär:
500 g lammfärs
Ingefära
Vitlök
Garam Masala
Chilifrukter(Jag brukar ta 3 färska Thaichilli)
Salt och peppar
1 ägg

Finns inga egentliga mått, så man får höfta lite. Ägget är för att hålla ihop färsen, då den faller isönder lätt.

Jag brukar grilla mina som burgare och lägga i pita bröd. Man kan ha Tzatsiki till (inte indiskt,jag vet) Elelr göra någon god indisk kall sås, typ raita.

Matporr!
Senast redigerad av Carl Serung 2009-04-03 kl. 13:58.
Citera
2009-04-03, 13:51
Medlem
Dengues avatar
Lammfärsbiffar

Fantastisk rätt som kan varieras i oändlighet.
Blanda lammfärsen med lök, vitlök, salt och peppar. Gärna lite timjan.
Sen kan du blanda i vad du vill i smeten.
Jag brukar ta lite hackade oliver, lite hackade soltorkade tomater och lite fetaost. En liten skvätt grädde i smeten är inte fel och kanske en skvätt balsamvinäger.

Ett tips är att du gör smeten några timmar innan eller till och med dagen innan du ska steka biffarna. Då "sätter" sig smaken bättre, upplever jag.
Kan med fördel köras i ugnen så håller de ihop lite bättre och du slipper använda ströbröd och ägg.
Kör i ugn på 200 grader i ca 20 minuter..
Sås på trattkantareller till och din lycka är gjord.
Good luck.

Chinanski har rätt. Mousaka är fantastiskt.
Citera
2009-04-03, 14:06
Moderator
skunkensunes avatar
https://www.flashback.org/showpost....8&postcount=53

Citera
2009-04-03, 14:18
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag har ett jäkligt bra indiskt recept på just lammfärs. Blit skitgott.

gör såhär:
500 g lammfärs
Ingefära
Vitlök
Garam Masala
Chilifrukter(Jag brukar ta 3 färska Thaichilli)
Salt och peppar
1 ägg

Finns inga egentliga mått, så man får höfta lite. Ägget är för att hålla ihop färsen, då den faller isönder lätt.

Jag brukar grilla mina som burgare och lägga i pita bröd. Man kan ha Tzatsiki till (inte indiskt,jag vet) Elelr göra någon god indisk kall sås, typ raita.

Matporr!

Blir sugen på att testa det. Men blir det inte starkt med en massa thaichili? Är lite mesig förstår du Ungefär hur mycket ingefära och garam masala har du i?
Citera
2009-04-03, 14:31
Medlem
Shepherds Pie med en enkel grönsallad och en kall pilsner kan vara vürbannet gott.

http://www.tasteline.com/recept/Shepherds_pie
Citera
2009-04-03, 14:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrofaes
Blir sugen på att testa det. Men blir det inte starkt med en massa thaichili? Är lite mesig förstår du Ungefär hur mycket ingefära och garam masala har du i?
Men det skall ju vara fjong i det!!
Ta lite mindre chilli eller någon svagare sort.
Brukar ta Några kryddmått Garam Masala. Ingefära är lite svårare, det skall vara rätt mycket i, men inte så det tar överhand. 2 matskedar rivet ungefär.
Citera
2009-04-03, 16:40
Medlem
Snövits avatar
Lammfärs är supergott. Jag brukar antingen göra biffar med fetaost eller biffar med kryddor massa korander, spiskummin m.m. och äta med en kall sås med vitök. Till fetaostbiffarna brukar jag göra en varm vitlökssås där man har minst en hel vitlök man skalar och hackar och sen fräser i olja och har på creme fraiche och sen mixar. Supergott.
Citera
2012-10-22, 10:13
Medlem
Mummies avatar
Oj, som man kan variera lammfärs då!

Ska idag för första gången tillaga lamm, lammfärs.
Ska göra biffar tänkte jag och de måste bli goda, annars köper jag det aldrig igen.
Sist jag åt lamm för 20 år sedan på restaurang så smakade det väldigt illa och sedan dess har jag inte ätit det.
På en bröllopsmiddag bjöds det lammracks och familjen åt som tokiga, haha, utom jag som höll mig till ryggbiffen, var feg.

Idag gäller det, så är det fetaost, timjan, ströbröd, salt,svartpeppar, ägg i smeten som gäller och baconskivor ovanpå?

Uj, svårt detta!

Blir detta inte bra så blir det heller inte lamm igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in