Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-02, 22:31
  #1
Medlem
Har du viktiga data och vill försöka få igång disken igen?

Gör så här: Montera i en ny disk och installera XP och när allt är klart så monterar du den felande disken som slave, då känner NTFS igen disken och vill reparera den och ofta så går det bra, dvs du kan peta in den trasiga disken i datorn igen som master och allt fungerar och allt data finns kvar.

Det här kan du även göra hos en polare med samma OS.

Men kom ihåg att disken kan vara felande men den behöver inte vara det bara för att bootsectorn blev skadad, jag har reparerat många diskar på det här viset och många snurrar än idag.
Citera
2009-04-02, 22:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kidny
Har du viktiga data och vill försöka få igång disken igen?

Gör så här: Montera i en ny disk och installera XP och när allt är klart så monterar du den felande disken som slave, då känner NTFS igen disken och vill reparera den och ofta så går det bra, dvs du kan peta in den trasiga disken i datorn igen som master och allt fungerar och allt data finns kvar.

Det här kan du även göra hos en polare med samma OS.

Men kom ihåg att disken kan vara felande men den behöver inte vara det bara för att bootsectorn blev skadad, jag har reparerat många diskar på det här viset och många snurrar än idag.

Citat:
jag har reparerat många diskar på det här viset och många snurrar än idag
Ropa inte hej förrän Du kommit över bäcken!


Alla har inte samma fel, varje dator är unik!

Lycka till med ditt övriga datoranvändande!
Citera
2009-04-02, 23:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovarn
Ropa inte hej förrän Du kommit över bäcken!


Alla har inte samma fel, varje dator är unik!

Lycka till med ditt övriga datoranvändande!

Jadu, jag har säkert räddat minst 10st diskar och vänners data på det här viset, jag föreslog ett försök som brukar fungera, varför så bitter?
Citera
2009-04-03, 08:12
  #4
Medlem
Undra om de ens är att disken "crashar" de enda som händer är att disken förlorar en fil för själva filsystemet å de är ju inte svårt att fixa.


De jag ser med att en HDD crashar är när den säger "poff" och sen luktar de bränt. (Men jag kan ju ha fel med det?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback