Flashback bygger pepparkakshus!
2003-10-13, 12:48
Medlem
Anarkogossens avatar
Funderade lite på bacon. Som alla vet är det ju förbannat gott; det räcker ju med att knapersteka lite bacon och steka två ägg så är man ju åtminstone i femte himlen. Eller knaperstekt bacon och pasta med en lätt ostsås.

Men för att få lite variation tänkte jag att man skulle göra någon specialare med vitlök. Problemet är att jag inte riktigt kan komma på det bästa sättet att få in vitlöken i baconet.

Först tänkte jag på att bara pressa vitlök, blanda med olja och lägga ner rå bacon, men det känns som att baconen redan är för fet för att kunna dra upp något.
Min nya idé blev då att man skivar X antal vitlöksklyftor tunt, kokar det med typ någon deciliter vatten, tills man får en vitlöksbuljong. Man låter det svalna lite, och när det är ljummet lägger man i baconen, ställer in i kylskåp och låter ligga i nån timme. Sen steker man baconen.

Men funkar det? Vad tror ni?
Citera
2003-10-13, 13:09
Medlem
Rubbermans avatar
Men testa att marinera baconet. Fixa ihop en liten "smet" av typ olja och en massa pressad vitlök samt skiva ner ett par klyftor. Häll allt i en plastpåse, hiva ner baconet och in med det i kylen. Låt det stå och dra till sig ett par timmar och skaka på påsen då och då.
Detta funkar ju med annat kött som marineras så det borde säkerligen funka även med bacon, har i o f s inte testat men tänker nog göra det själv. Det låter jäkligt gott. Behövs det tilläggas att vitlök är en härlig smaksättare!
Citera
2003-10-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Behövs det tilläggas att vitlök är en härlig smaksättare!

AMEN to that!
Citera
2003-10-13, 22:51
Medlem
Deannas avatar
Varför inte göra allt enkelt och köpa Scans bacon med vitlökssmak?
Citera
2003-10-13, 23:17
Bannlyst
Mmm... Nu blev jag riktigt sugen på bacon och pilsner...

// Roger P.
Citera
2003-10-13, 23:28
Medlem
StigAllans avatar
Testa med att steka baconet till önskad knaprighet,
Plocka upp bitarna och fräs skivad vitlök i baconflottet.
Sedan när vitlöken blivit gyllene, släng ner baconet för uppvärmning och smaksättning.
Ät sedan baconet avrunnet eller som godast överhällt med flottet på en pastahög.
Citera
2003-10-14, 02:23
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Testa med att steka baconet till önskad knaprighet,
Plocka upp bitarna och fräs skivad vitlök i baconflottet.
Sedan när vitlöken blivit gyllene, släng ner baconet för uppvärmning och smaksättning.
Ät sedan baconet avrunnet eller som godast överhällt med flottet på en pastahög.
*gallan vibrerar* Men det låter gott....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in