2009-04-02, 21:07
Medlem
Zw0lt3s avatar
Hej,

Jag har under en tid försökt omformatera en kompis dator, han tvingades köpa en nyhårddisk som vi nu ett flertal gånger försökt installera ett OS på, men problemen förföjler oss.

Först och främst när vi ska installera Windows XP kommer vi så långt tills man ska starta om datorn, efter att ha gjort partitioner och liknande. När man har startat om, startas samma procedur upp igen. Jag är medveten om att man inte ska välja "boota från CD-skiva", men på hans dator kan man inte välja detta utan den bootar automatiskt från en CD skiva när den är i, vilket man inte ska i XP. Inte nog med det, jag har kollat runt i BIOS som en tok utan resultat efter någon slags inställning så att Man får en fråga om man vill boota från CD-skivan.

När vi försökte installera Windows 7 får vi endast upp ett felmeddelande något i stil med, Windows kan inte installeras på grund av att någon diskenhet kan ha tagits bort under tiden den arbetade eller liknande. Detta var med Build 7000.
Med en tidigare build, runt 6800, kommer vi ända till den blåa startrutan där installationen ska komma upp, men så är inte fallet. Allting vi kan njuta av i timmar är denna blåa bakgrund.

Kan inte mycket mer än säga att han har en AMD AthlonX2 64 4600+@ 2.42Ghz och 2 GB ram om det kan vara till någon nytta.

Finns det någon som har en aning om vad problemet kan vara och hur vi kan lösa det här?
Har även försökt "lura" datorn genom att ta bort skivan när CD-boot kommer upp, men efter det händer ingenting...

Tacksam för svar

//Zw0lt3
Senast redigerad av Zw0lt3 2009-04-02 kl. 21:10.
Citera
2009-04-02, 22:12
Medlem
hasenfrasens avatar
Är hårddisken ATA eller SATA? Om det är SATA, är BIOS inställt på IDE, AHCI eller RAID?
Citera
2009-04-02, 22:15
Medlem
Zw0lt3s avatar
Har inte tillgång till datorn just nu, men en sak jag vet är att den inte är inställd på IDE.
Det är en SATA hårddisk.
Citera
2009-04-03, 08:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zw0lt3
Har inte tillgång till datorn just nu, men en sak jag vet är att den inte är inställd på IDE.
Det är en SATA hårddisk.

Hej!

Anledningen till att din XP inte hittar några hårddiskar när du startar på CD-skivan beror på att du har SATA-hårddiskar, XP saknar drivrutin till din SATA-kontroller..

Till moderkortet så följde det med en CD-skiva med drivrutiner etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!

Se samtidigt till att hårddisken identifieras korrekt i BIOS, dvs. anges med rätt märke/modell/Storlek! SPARA dessa inställningar..

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se
Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2009-04-03 kl. 08:41.
Citera
2009-04-03, 17:41
Medlem
Zw0lt3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Hej!

Anledningen till att din XP inte hittar några hårddiskar när du startar på CD-skivan beror på att du har SATA-hårddiskar, XP saknar drivrutin till din SATA-kontroller..

Till moderkortet så följde det med en CD-skiva med drivrutiner etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov!

Se samtidigt till att hårddisken identifieras korrekt i BIOS, dvs. anges med rätt märke/modell/Storlek! SPARA dessa inställningar..

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se
Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!
Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar! Ska försöka med hjälp av din lilla guide, återkommer om jag får mer problem
Citera
2009-04-04, 21:11
Medlem
Zw0lt3s avatar
Tusan också.
Har försökt om och om igen men datorn ENVISAS med att starta från CD-spelaren... Irriterande så in i helvete då jag inte ens har CD i boot-order!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in