2009-04-02, 12:30
Bannlyst
Jag måste öppna en tråd här, för jag har hittils inte fått hjälp med detta någon annanstans.

Jag hade ett Ungdomskonto hos Swedbank och det gick inte att överföra pengar till något annat konto.

Nyligen öppnade jag ett konto hos Avanza och när jag försökte föra över pengar kom jag ihåg att det inte gick att överföra pengar, endast inom Swedbank gick det.

Jag gick till banken igår och killen i kassan så att han uppgraderade mitt konto till vanlig VISA, att kortet kommer om ett par dagan men han slängde in en säkerhetsdosa och sa att jag nu kan iaf. börja trixa över internet.

När jag kom hem, så var mitt konto fortfarande ungdomskonto och med hjälp av säkerhetsdosan loggar jag in i samma konto med samma funktioner som tidigare med personlig kod.
Hur i helvete ska jag föra över pengarna till Avanza ?

Tack för alla svar som kommer, för Swedbank lär ju inte svara.
Baxus är uppkopplad nu Rapportera inlägget Redigera/radera meddelande Svara med citat
Citera
2009-04-02, 14:04
Medlem
hursomhelsts avatar
Under filken överför

Kolla under fliken överför, bredvid, Innehav, köp&sälj och Historik.
Det finns en del alternativ som nog skulle passa dig.

Hursomhelst
Citera
2009-04-02, 19:45
Bannlyst
Det är just det som är problemet.

Jag loggar in, ser fliken "Överföra". Trycker på fliken och då visas 3 alternativ.
"Kontohändelser - översikt" -> ( "Aktuella kontohändelser" / "Historiska kontohändelser" )
"Överföringar" -> ( "Överföringar konton" )
"Ladda kontantkort - mobil"

Som ni ser, så har jag 3 alternativ och på två av de har jag ytterligare ett par.
Om jag väljer Överföringar --> Överföringar konton så kommer jag till avdelningen där jag kan välja att flytta mina pengar ENDAST inom Swedbank konton.
Citera
2009-04-02, 21:39
Medlem
bernankes avatar
Du är omyndig, därav problemet.
Citera
2009-04-03, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Du är omyndig, därav problemet.

Men då har de inte uppgraderat mitt konto, sker inte det direkt ?

Dagen jag fyllde 18 år kände jag behov av att öppna ett konto och då föreslog killen i banken "Visa Ung" 16-26 år som hade inga kostnader.

När jag numera insåg begränsningarna gick jag till banken och berättade det. Han sa att han skulle uppgradera mitt bankkonto till Visa och att kortet kommer om ett par dagar, men att internettjänsten gick att använda direkt.

Så frågan är, kommer mitt konto funka helt vanligt när kortet kommer också eller ? Isf. är det inte logiskt, för vad har tiden tills mitt kort anländer att göra med mitt konto som jag egentligen kan logga in i genom internet. Dessutom sa han själv något i stil med att "internettjänsten kan du börja använda direkt" och gav mig en jävla dosa ?

Iofs. står det fortfarande "Ungdomskonto" när jag loggar in
Citera
2009-04-03, 10:21
Medlem
Om du går in på överföringar så har du alltså inget alternativ för att lägga till en ny mottagare?

Det går annars att överföra pengar till Avanza via Bankgiro och Plusgiro också. Logga in på avanza -> mina sidor -> överför för att se vad du ska ange för ocr-nr.
Citera
2009-04-03, 11:12
Bannlyst
Det löste sig. Jag fick gå till banken igen och förklara att jag inte bara skulle ha nytt Visa kort utan att jag även skulle uppgradera mitt bankkonto med möjligheter till överföring.

Nu när jag ändå är här, passar jag på att ställa en någorlunda skrämmande fråga.
Jag kom precis hem och testade att överföra 30 000 kr till mitt konto hos Avanza. Pengarna har nu dragits från Swedbank kontot och jag har alltså 30 000 kr mindre. Nu när jag kollar i mitt konto hos Avanza, så har jag fortfarande 0 kronor.

Dröjer det ett tag eller ska pengarna finnas där direkt, dvs. borde jag vara orolig ?
Citera
2009-04-03, 21:27
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baxus
Det löste sig. Jag fick gå till banken igen och förklara att jag inte bara skulle ha nytt Visa kort utan att jag även skulle uppgradera mitt bankkonto med möjligheter till överföring.

Nu när jag ändå är här, passar jag på att ställa en någorlunda skrämmande fråga.
Jag kom precis hem och testade att överföra 30 000 kr till mitt konto hos Avanza. Pengarna har nu dragits från Swedbank kontot och jag har alltså 30 000 kr mindre. Nu när jag kollar i mitt konto hos Avanza, så har jag fortfarande 0 kronor.

Dröjer det ett tag eller ska pengarna finnas där direkt, dvs. borde jag vara orolig ?

Det tar ca en bankdag innan överföringar mellan banker syns så du kan vara lugn.
Citera
2009-04-04, 19:30
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Det tar ca en bankdag innan överföringar mellan banker syns så du kan vara lugn.
Vilket man även bör kolla upp innan man slänger över 30 flak...
Citera
2009-04-04, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Vilket man även bör kolla upp innan man slänger över 30 flak...

Jag kollade upp, men var inte helt noga med läsningen.

Det var nämligen så att alla överföringar som "de ser" innan 13.00 godkänns från deras sida samma dag. Efter 13.00 tar det en dag.

Så de pengarna sitter på kontot nu iaf. =)
Citera
2012-03-19, 12:18
Medlem
Bimboankans avatar
Hur sätter man in pengar på Avanza?.
Citera
2012-03-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Hur sätter man in pengar på Avanza?.

Mina sidor > Insättningar & Uttag