Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 23:03
  #985
Medlem
BarneyGumbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Av intresse, varför vill man egentligen bli notarie?

Låter inte så kul att jobba för den lönen som föreslås efter så många års studier, än mindre att kanske behöva flytta till en håla.

Varför är det så populärt att söka tingsplats? Kompisar som pluggar juridik verkar fixa rätt bra jobb direkt efter examen, så är det "nödvändigt" att tinga?

Vet inte om det är därför många söker ting, men en nyexad jurist som har tankar på att i framtiden uppträda i rättegångar då och då, bör sitta ting. Om du gör något av din tingstid bör du, utöver att ha fått en förståelse för hur domstolar värderar argument och bevisning, få en någorlunda god förståelse för hur rättegångsbalken fungerar, skillnaden mellan rättsregel, rättsfakta och bevisfakta etc. Detta är kunskap som är värdefull om du vill arbeta med rättsprocesser, oavsett vilken stol du vill sitta på i processerna. Min uppfattning om flera jurister man träffar på i domstol som inte suttit ting är att de saknar denna kunskap, även om det förvisso finns dem som suttit ting som inte heller tycks tillgodogjort sig något under sin notarietid.
Citera
2017-12-20, 16:47
  #986
Medlem
Terretorres avatar
Kort fråga från en helt oinsatt. Hur fungerar det när man ska söka notarie men endast vill jobba med civlrätt/brottmål (alltså något av fälten)? "Väljer" man brottmål eller civila processer när man väl börjat på en domstol eller måste man anpassa var man söker utifrån detta? Eller löser det sig allt eftersom man kommit igång?
Citera
2017-12-20, 21:45
  #987
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Kort fråga från en helt oinsatt. Hur fungerar det när man ska söka notarie men endast vill jobba med civlrätt/brottmål (alltså något av fälten)? "Väljer" man brottmål eller civila processer när man väl börjat på en domstol eller måste man anpassa var man söker utifrån detta? Eller löser det sig allt eftersom man kommit igång?

Du får jobba med båda vare sig du vill eller inte.
Citera
2017-12-20, 23:44
  #988
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du får jobba med båda vare sig du vill eller inte.

Tack!
Citera
2017-12-21, 00:08
  #989
Medlem
Har två korta frågor som någon säkert kan svaret på:

1) Om jag blivit antagen till en notarietjänst som jag sökt, då är jag anställd och omfattas av uppsägningstid kan man läsa sig till. Möjligheterna att ångra sig och inte påbörja anställningen (läs: dra en vals och skyll på nåt) är i praktiken... små?

2) Om jag vill veta i förväg vid vilka ansökningstillfällen under 2018 som en viss specifik tingsrätt kommer ha notarietjänster att söka - då får jag lov att kontakta den domstolen direkt antar jag?
Citera
2017-12-31, 00:32
  #990
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Lindahl är en av de få som jag vet i dagsläget endast anställer folk som suttit ting.

Detta stämmer inte.

Förtydligande: Lindahl anställer alltså nyexaminerade som inte har suttit ting.
Citera
2017-12-31, 11:07
  #991
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Detta stämmer inte.

Förtydligande: Lindahl anställer alltså nyexaminerade som inte har suttit ting.

Inlägget är från 2009.
Citera
2018-01-22, 13:13
  #992
Medlem
Belfours avatar
Bara några dagar kvar innan resultaten för tillsättning mars/april släpps
Citera
2018-01-24, 20:38
  #993
Medlem
Montaignes avatar
Alla större affärsjuridiska byråer anställer både jurister som har suttit ting och de som inte har det. Ofta anställer de personer som de lär känna när dessa får anställning som sommarnotarie (där den möjligheten finns). Finns det bra betyg kan vb med fördel söka under t8-9, kontakter hjälper för att nå fram.
Citera
2018-01-24, 20:39
  #994
Medlem
Montaignes avatar
Ja imorgon, tidigast kl. 15. Jag erhöll plats förra men söker en annan nu.
Citera
2018-01-25, 14:00
  #995
Medlem
Belfours avatar
Antagen
Citera
2018-01-25, 14:27
  #996
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Antagen

Grattis!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback