Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-09, 09:03
Medlem
Lite OT, men kopplat till notariebanan.

Någon som har konkret information om hur svårt eller lätt det är att bli antagen som fiskal?
Citera
2017-04-09, 21:30
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Apropå inget, och det känns kul att kunna fråga något själv för en gångs skull, har ni några tips på hur man bör (bör man ens?) förbereda sig inför ting? Jag har glömt all processrätt.

Inget att förbereda. Bara att tuta och köra!
Citera
2017-04-12, 18:08
Medlem
Någon som har koll på om anställning som handläggare på Migrationsverkets asylprövning ger meritpoäng? Jag tänker att det i vart fall borde vara "arbete med inslag av normtillämpning" och därmed falla inom grupp 2.
Citera
2017-04-13, 21:08
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinitrofenol

Någon som har konkret information om hur svårt eller lätt det är att bli antagen som fiskal?

Det är mycket svårt. Endast toppskiktet av notarierna. Man märker tidigt vilka dessa är.
Citera
2017-04-18, 22:19
Medlem
Pz.Kpfw.VI-Tigers avatar
Citat:

Vid antagningsförfarandet är din viktigaste merit det omdöme som din lagman upprättar. Härvid får du beakta att vissa tingsrätters (läs: lagmäns) omdömen väger tyngre än andras. Generellt är det lättare att ansöka till hovrätter/kammarrätter inom "din" domsaga, men det är inte omöjligt att bli antagen till andra.

På en informationsdag som anordnats av en hovrätt fick jag höra att de vanligtvis kallar två personer till intervju för varje plats. Om du får komma på intervju har du halva inne.
Citera
2017-04-21, 22:30
Medlem
Citat:

Det är svårt. Det är nästan bara för den tjänsten som notariebetyget är riktigt viktigt. Du söker fiskal under notarietiden på ett "preliminärt" omdöme från lagmannen. som utgår från de omdömen du fått från de rådmän du varit knuten till.
Citera
2017-04-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Apropå inget, och det känns kul att kunna fråga något själv för en gångs skull, har ni några tips på hur man bör (bör man ens?) förbereda sig inför ting? Jag har glömt all processrätt.

Nej. Du kommer lära dig under tidens gång. Den första tiden får du traggla med domstolsverkets värdelösa datasystem, Vera och lära dig skriva protokoll och annat.

Måste du läsa på saker i förväg rekommenderar jag grundläggande familje- och processrätt samt ärendelagen.
Citera
2017-05-06, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pz.Kpfw.VI-Tiger
Vid antagningsförfarandet är din viktigaste merit det omdöme som din lagman upprättar. Härvid får du beakta att vissa tingsrätters (läs: lagmäns) omdömen väger tyngre än andras. Generellt är det lättare att ansöka till hovrätter/kammarrätter inom "din" domsaga, men det är inte omöjligt att bli antagen till andra.

På en informationsdag som anordnats av en hovrätt fick jag höra att de vanligtvis kallar två personer till intervju för varje plats. Om du får komma på intervju har du halva inne.

Jag har hört att betygen väger olika beroende på var man suttit; att ett bra betyg från större tingsrätter väger tyngre. Stämmer det?
Citera
2017-05-06, 09:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pz.Kpfw.VI-Tiger

Nu halkade jag bara in på den här tråden, är inte jurist. Men jag reagerar på att enskilda individer verkar ha stor makt över andras öden..? Om din lagman (vad det nu är) inte tycker om dig av personkemiskäl eller andra rent privata skäl, så tar din karriär slut innan den har börjat, eller..?
Citera
2017-05-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag har hört att betygen väger olika beroende på var man suttit; att ett bra betyg från större tingsrätter väger tyngre. Stämmer det?

Nej, inte generellt. Däremot ligger vissa tingsrätter högre i betygsättning än andra vilket självklart hovrätterna är medvetna om, men exakt hur detta påverkar tillsättningen av fiskaler är nog oklart. Bland de som vill bli fiskaler rankas dock hovrätterna (i alla fall var det så på min tid), där Svea var den hovrätt som rankades högst och får därför flest sökande. Till Svea är det därför kanske möjligt att de kan sålla bort dem med bra betyg från de tingsrätter som ligger generellt högre i betygsättning, men jag är osäker på detta.

Inför notarietillsättningen spelar det inte heller någon roll vid vilket universitet du avlagt examen, utan det är betygen + sidomeriter som gäller, alldeles oavsett om du pluggat vid de mer ansedda universiteten såsom Lund eller Uppsala, eller vid något av de övriga. Det är nog generellt samma princip som gäller vid tillsättning av fiskaler.
Citera
2017-05-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu halkade jag bara in på den här tråden, är inte jurist. Men jag reagerar på att enskilda individer verkar ha stor makt över andras öden..? Om din lagman (vad det nu är) inte tycker om dig av personkemiskäl eller andra rent privata skäl, så tar din karriär slut innan den har börjat, eller..?

Din karriär tar slut innan den har börjat? Det är nästan enbart vid fiskaltillsättningen som betyget från ting har riktig betydelse. De flesta har dessutom jobbet klart innan man slutfört tingstjänstgöringen.

Vilken kontakt du har med lagmannen varierar så klart mellan olika tingsrätter beroende på storlek, men lagmannen är den domare som du så att säga står längst ifrån. Det händer (dock allt annat än ofta) att man sitter på lagmannens förhandling eller ska skriva ett ärende för vederbörande, men mer än så är det inte, då lagmannen inte har en notarie knuten till sig. Lagmannen utgår därför enbart ifrån de skriftliga omdömena du fått från de rådmän du varit knuten till.

Dock kan olika rådmäns omdömen väga olika tungt, varför det gäller att pejla läget vilka rådmäns omdöme som lagmannen fäster störst avseende vid.
Citera
2017-05-08, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Det är nästan enbart vid fiskaltillsättningen som betyget från ting har riktig betydelse. De flesta har dessutom jobbet klart innan man slutfört tingstjänstgöringen.

Nja, det beror på. En del tar sig fram på kontakter och en vinnande yta och för dem är betyget sak samma, men för andra som inte fötts in i den svenska juristvärlden och som saknar rätt sociala markörer, utan måste ta sig fram på egna meriter mot alla odds kan betyget vara nästan allt. Ett notariebetyg är ett tjänstgöringsbetyg. Graderingen visar om du var bra, dålig eller genomsnittlig, precis som alla andra arbetsbetyg. Sedan är just en notariemeritering i och för sig en merit oavsett betyg men det är inte samma sak som att betyget saknar betydelse. Inom den statliga världen som i vart fall utger sig för att gå på sakliga grunder är det nästan en skyldighet att väga sökandenas betyg mot varandra vid tillsättningen, om notariemeritering är ett krav eller en merit för tjänsten.
Senast redigerad av Stahl1 2017-05-08 kl. 07:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in