Citat:
Ursprungligen postat av
Plastkork
Jag har hört att betygen väger olika beroende på var man suttit; att ett bra betyg från större tingsrätter väger tyngre. Stämmer det?
Nej, inte generellt. Däremot ligger vissa tingsrätter högre i betygsättning än andra vilket självklart hovrätterna är medvetna om, men exakt hur detta påverkar tillsättningen av fiskaler är nog oklart. Bland de som vill bli fiskaler rankas dock hovrätterna (i alla fall var det så på min tid), där Svea var den hovrätt som rankades högst och får därför flest sökande. Till Svea är det därför kanske möjligt att de kan sålla bort dem med bra betyg från de tingsrätter som ligger generellt högre i betygsättning, men jag är osäker på detta.
Inför notarietillsättningen spelar det inte heller någon roll vid vilket universitet du avlagt examen, utan det är betygen + sidomeriter som gäller, alldeles oavsett om du pluggat vid de mer ansedda universiteten såsom Lund eller Uppsala, eller vid något av de övriga. Det är nog generellt samma princip som gäller vid tillsättning av fiskaler.