2016-04-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namndemannen
Äsch, så farligt låg är väl inte för lönen för år 1 om man beaktar (vilket de också skriver) att många av oss som kommer sitta ting de kommande åren bara kommer sitta 1,5 år och därför ta del av löneökningen redan efter 6 månader. De höga poängen medför ju att andelen notarier som sitter två fulla år lär minska.

Jag har tydligen missat nåt här och ska tillträda snart. Vad menar du med att många endast kommer att sitta 1.5 år?
Citera
2016-04-07, 13:27
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinitrofenol
Jag har tydligen missat nåt här och ska tillträda snart. Vad menar du med att många endast kommer att sitta 1.5 år?
Eftersom antagningspoängen är höga är det nog många antagna som har extra meritpoäng av studier eller relevant arbete.

Har man tillräcklig erfarenhet av visst kvalificerat arbete så "slipper" man de första sex månaderna, eftersom man då anses ha den erfarenheten från annat håll. Antalet notarier som kan göra denna avräkning borde bli högre, med högre antagningspoäng.
Citera
2016-04-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Eftersom antagningspoängen är höga är det nog många antagna som har extra meritpoäng av studier eller relevant arbete.

Har man tillräcklig erfarenhet av visst kvalificerat arbete så "slipper" man de första sex månaderna, eftersom man då anses ha den erfarenheten från annat håll. Antalet notarier som kan göra denna avräkning borde bli högre, med högre antagningspoäng.

Ok, förstår vad du menar, tack ska du ha. Jag kom nyligen in via betyg och meriter från grupp 1 och 2 akademiska studier, så detta lär knappast gälla mig då.
Citera
2016-04-07, 14:35
Medlem
Namndemannens avatar
Citat:
Ok, förstår vad du menar, tack ska du ha. Jag kom nyligen in via betyg och meriter från grupp 1 och 2 akademiska studier, så detta lär knappast gälla mig då.

Ja det är klart, om extrameriterna kommer från studier och inte från arbete så sitter man ju två år oavsett. Då kan jag förstå att lönen känns låg efter så många år av studier.
Citera
2016-04-07, 20:12
Medlem
Pörrs avatar
Väldans gnäll på dagens ungdomar. När jag satt ting vill jag minnas att vi gick in på dryga 18 000 första året, och med tanke på det inte är så väldigt längesedan (tio år sedan) känns en löneutveckling på 35 % sedan dess inte så illa.
Citera
2016-04-07, 22:47
Medlem
oviktigts avatar
Jag tycker inte att notarielönen är så dålig som några här inne vill hävda. När jag var på intervju hos olika arbetsgivare efter min tjänstgöring ville de flesta inte erbjuda långt över notarielönen. Ingångslönerna var desto sämre för en icke tingsmeriterad jurist som kom direkt från utbildningen. Min erfarenhet är att det privata inte riktigt hänger med, bortsett från de etablerade affärsjuristbyråerna.
Citera
2016-04-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Fiskalslöner:
år 1 (överrätt) - 32 800 kr
år 2 (första året på underrätt) - 34 800 kr
år 3 (andra året på underrätt) - 36 600 kr
år 4 (assessor i överrätt) - 39 100 kr
Färdig assessor: 41 200 kr.

Bara att gilla läget. Jag planerar att fortsätta inom domstolsväsendet (om dom vill ha mig), då jag är mest intresserad av det. Löneläget är kanske inget att hänga i julgranen, men sånt är livet.
Citera
2016-04-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Väldans gnäll på dagens ungdomar. När jag satt ting vill jag minnas att vi gick in på dryga 18 000 första året, och med tanke på det inte är så väldigt längesedan (tio år sedan) känns en löneutveckling på 35 % sedan dess inte så illa.

En heltaskig lön för tio år sedan gör ju inte på något sätt att en halvtaskig lön idag är bra. Skämt åsido, du har helt rätt i att man inte ska gnälla. Tillgången på arbetsmarknaden är som den är. Fast lite surt är det, med alla ekonomer, ingenjörer etc. och deras betydligt bättre lönenivåer. Har också bekanta med treåriga hyfsat slappa högskoleutbildningar inom något nischat bristyrke som går in med en lön på ca 30-35 tusen kr.

On topic: Är det relativt säkert att komma in med ett meritvärde på 300 poäng till hösten - eller kan man vänta sig att intagningspoängen är högre än så vid höstintagningen? Helst en tingsrätt i södra Sverige och allra helst med pendlingsavstånd till Lund...

Sedan undrar jag om en fördjupningskurs som läses efter exjobbet är inlämnat kan räknas in i examen?
Citera
2016-04-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
En heltaskig lön för tio år sedan gör ju inte på något sätt att en halvtaskig lön idag är bra. Skämt åsido, du har helt rätt i att man inte ska gnälla. Tillgången på arbetsmarknaden är som den är. Fast lite surt är det, med alla ekonomer, ingenjörer etc. och deras betydligt bättre lönenivåer. Har också bekanta med treåriga hyfsat slappa högskoleutbildningar inom något nischat bristyrke som går in med en lön på ca 30-35 tusen kr.

On topic: Är det relativt säkert att komma in med ett meritvärde på 300 poäng till hösten - eller kan man vänta sig att intagningspoängen är högre än så vid höstintagningen? Helst en tingsrätt i södra Sverige och allra helst med pendlingsavstånd till Lund...

Sedan undrar jag om en fördjupningskurs som läses efter exjobbet är inlämnat kan räknas in i examen?

Du kan vara nästan helt säker att komma in på tingsrätt i Skåne nån gång i höst med 300 poäng, men antal tillgängliga platser och slumpen avgör när. Du har dock rätt i att poängen lär stiga något vid första/andra antagningen efter vårkullen tar ut sin examen, men till slut kommer du komma in. Valet av den fördjupningskurs du vill åberopa, görs när du lämnar in din examensansökan. Du bör kunna välja vilken kurs som helst som fördjupningskurs - tills du har tagit ut examen.
Citera
2016-04-12, 18:00
Medlem
Citat:
Du kan vara nästan helt säker att komma in på tingsrätt i Skåne nån gång i höst med 300 poäng, men antal tillgängliga platser och slumpen avgör när. Du har dock rätt i att poängen lär stiga något vid första/andra antagningen efter vårkullen tar ut sin examen, men till slut kommer du komma in. Valet av den fördjupningskurs du vill åberopa, görs när du lämnar in din examensansökan. Du bör kunna välja vilken kurs som helst som fördjupningskurs - tills du har tagit ut examen.

Tack för svaret. "Fördjupningskursen" som jag läser är inte en juridisk kurs utan en distanskurs i ekonomi. Vad jag förstått ska den kursen godtas som fördjupningskurs av universitetsledningen.
Citera
2016-04-12, 23:07
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Tack för svaret. "Fördjupningskursen" som jag läser är inte en juridisk kurs utan en distanskurs i ekonomi. Vad jag förstått ska den kursen godtas som fördjupningskurs av universitetsledningen.

Det här varierar lite mellan skolorna. Ekonomi lär kunna tillgodoräknas överallt, men på SU max 15 HP t ex (tror jag). Studievägledare knows.
Citera
2016-04-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det här varierar lite mellan skolorna. Ekonomi lär kunna tillgodoräknas överallt, men på SU max 15 HP t ex (tror jag). Studievägledare knows.

Räknas betygskalan (G-VG) om till Juridicums beygsskala när man lägger till kursen i examen eller när man söker ting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in