• 1
  • 2
2009-04-02, 10:36
Medlem
Har ett par frågor som jag inte går till botten med. Har varit ute lite på kvällarna och fotat och har stött på en del saker.
  • I princip alla bilder blir överdrivet brusiga. Dvs i övergången mellan ljusa och mörka partier. ISO är inställt så lågt som möjligt (100) och jag kör med långa slutartider. Har tyvärr inga bilder jag kan visa härifrån, men jag tog tex en bild igår inne i ett samhälle. Ville fånga månen och lite stjärnor samtidigt som gatlysen och byggnader skulle synas. Fick med alltihop men övergången mellan den ljusare delen runt lampor/byggnader och natthimlen blev sanslöst brusig.
  • Hur motverkar man att få en massa linsöverstrålningar från tex gatulysen vid kvällsfoto?
  • Vill även fota stjärnhimlen och månen. Åkte ut på landet till en tokmörk plats utan något artificellt ljus. Alla foton visar månen men helt utan några detaljer. Trots att det var halvmåne så ser det ut som fullmåne på bilderna (lyser som solen). Vad krävs för att få med några detaljer på månen?
  • När jag fotade noterade jag en konstig sak med kameran (Canon Eos 450D). Kameran var inställd på RAW och när jag tog vissa bilder där jag ändrat bländare hängde den sig och verkade inte vilja spara bilden. Fick upp en snurrade ikon i displayen och texten saving image: 1. Lät kameran stå och den höll på i minst 15 minuter till slut fick jag ta ur batteriet eftersom det inte gick att stänga av kameran. Kan det vara minneskortet som har börjat strula?
Citera
2009-04-02, 10:47
Medlem
Använder du dig av stativ när du fotar? Ofta när man tar bilder på kvällen får man testa sig fram med olika bländardjup och slutartider för att nå fram till en bra exponering. Vill du ta bort brus i efterhand så hittar du det i PS under Filter->Brus->Reducera brus

Jag hade höjt ISO och sänkt slutartiden för att undvika de oönskade linsöverstrålningarna.

RAW innebär ju som bekant stora filer vilket i sin tur innebär att det tar längre tid för kameran att skriva till minneskortet. Vad har du för minneskort? Olika minneskort är olika snabba. Du kanske ska överväga att köpa ett snabbare om du är inne på att ta bilder i RAW-formatet.

lycka till med fotandet!
Citera
2009-04-02, 10:47
Medlem
sommarlovs avatar
1. Det ska bli mindre brus med lågt ISO och spara till RAW, konstigt om dina blev brusiga, kan du lägga upp ett exempel!?

2. Bra optik, motljusskydd (kanske skärma av med handen).

3. Längre slutartid för att få med stjärnorna, dock en längre än 1 minut, då ritar stjärnorna streck! Ja månen lyser ibland förjädra starkt!

3,5. För att ta bilder på månens yta behöver du ett teleskop med kamerafäste + motor som vrider teleskopet under slutartiden.

4. Har inte en Canon, men även min Pentax processar bilden konstigt länge om slutartiden var lång, dock ej längre än själva slutartiden...
Citera
2009-04-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battler Britton
  • I princip alla bilder blir överdrivet brusiga. Dvs i övergången mellan ljusa och mörka partier. ISO är inställt så lågt som möjligt (100) och jag kör med långa slutartider. Har tyvärr inga bilder jag kan visa härifrån, men jag tog tex en bild igår inne i ett samhälle. Ville fånga månen och lite stjärnor samtidigt som gatlysen och byggnader skulle synas. Fick med alltihop men övergången mellan den ljusare delen runt lampor/byggnader och natthimlen blev sanslöst brusig.

1. Långa slutartider ger mer brus. Kan eventuellt avhjälpas med den inbyggda brusreduceringen (i alla fall hos Nikon).

Citat:
  • Hur motverkar man att få en massa linsöverstrålningar från tex gatulysen vid kvällsfoto?

2. Vet ej. Förmodligen med motljusskydd och kortare slutartider.

Citat:
  • Vill även fota stjärnhimlen och månen. Åkte ut på landet till en tokmörk plats utan något artificellt ljus. Alla foton visar månen men helt utan några detaljer. Trots att det var halvmåne så ser det ut som fullmåne på bilderna (lyser som solen). Vad krävs för att få med några detaljer på månen?
  • 3. Kortare slutartider och stativ.

Citat:
    När jag fotade noterade jag en konstig sak med kameran (Canon Eos 450D). Kameran var inställd på RAW och när jag tog vissa bilder där jag ändrat bländare hängde den sig och verkade inte vilja spara bilden. Fick upp en snurrade ikon i displayen och texten saving image: 1. Lät kameran stå och den höll på i minst 15 minuter till slut fick jag ta ur batteriet eftersom det inte gick att stänga av kameran. Kan det vara minneskortet som har börjat strula?

4. 15 minuter låter ju udda men det tar väldigt lång tid att spara en raw-fil tagen med lång slutartid... Speciellt om brusreduceringen har satt in.

Jag vet inte om mina tips kan vara till hjälp men de kanske kan ge en fingervisning om vad som kan vara fel.
Citera
2009-04-02, 12:09
Medlem
xopahs avatar
Citat:

Dels svarar de tidigare inläggen din fråga. Sen kan du också ta bort alla eventuella filter du har framför linsen. Tex UV filter eller Skylight. De stör oftast bara bilderna vid liknande lågljus fotograferingar.
Citat:

Du har förmodligen låtit kameran själv mäta ljuset på hela himlen.
Det här "problemet" har med att göra med att kameran ser himlen på ett sätt som du inte ser den. Du har förmodligen använt kamerans ljusmätning över hela bildytan. Om du istället skulle använda spotmätning på månen skulle du få en rättvisare exponering av just månen, men då får du ju inte med andra stjärnor och liknande som "lyser mindre starkt"... Spotmätning löser förmodligen dina problem så att du får månen bättre exponerad.

Citat:
  • När jag fotade noterade jag en konstig sak med kameran (Canon Eos 450D). Kameran var inställd på RAW och när jag tog vissa bilder där jag ändrat bländare hängde den sig och verkade inte vilja spara bilden. Fick upp en snurrade ikon i displayen och texten saving image: 1. Lät kameran stå och den höll på i minst 15 minuter till slut fick jag ta ur batteriet eftersom det inte gick att stänga av kameran. Kan det vara minneskortet som har börjat strula?

Dels så stämmer de tidigare inläggen.
Sen undrar jag inte om det kan ha varit ganska kallt när du var ute och fotograferade? Vissa sämre/långsammare/billigare minneskort kan vara mycket känsliga för temperaturförändringar. Det kan vara därför ditt minneskort slutade att fungera. En annan förklaring till fenomenet kan vara att kameran helt enkelt hängde sig. Tro det eller ej men det kan faktiskt hända ibland, även om det inte är ofta. (jag kommer säkert att få en hel del påpekanden om det här... ) Men dagens kameror är precis som vilken annan mobiltelefon/mp3-spelare/eller vad fan som helst. Det är små datorer och de kan hänga sig. Fungerade kameran efter du tagit ur batteriet kan det bara varit en bugg. Kolla om det finns en uppgradering av firmware till din kamera.

/X
Citera
2009-04-02, 13:19
Medlem
Arcturus-Ends avatar
Citat:

Kameror har en tendens att börja brusa vid långa slutartider...
På min Nikon D80 kan man välja att reducera sådant brus, vilket kan vara en idé om din kamera har en sådan sak?
Du kan ju prova att faktiskt höja ISO litegrann, prova ta 400 och ta lite snabbare slutartid... kompromissa mellan dem och se om du inte kan hitta ett mellanting som funkar bättre.

Citat:

Är det en lampa som inte syns i bild som ställer till det så kan du enkelt använda handen för att avvärja ljuset, är dock lampan med i bild så är det ju inte så snyggt om din hand är där och blockar.
Om inte motljusskyddet gör sitt jobb så är det nog bara att byta vinkel tyvärr.

Citat:

Exponera bilden mycket mörkare. Att fota månen är som att rikta en ficklampa rakt in i kameran och försöka göra något vettigt. Det du kan göra är att ta en väldigt mörk bild där du på så vis framhäver månens textur. Ta sedan en till bild där du framhäver resten av detaljerna, stjärnor eller bakgrund osv. Och klistra ihop eländet med hjälp av Photoshop. Inte så kul, men det är väl typ det som är alternativet. HDR går också, men då måste man vara rätt snabb med att få alla bilderna man behöver, för jorden snurrar fortare än man tror och det är lätt att man får "osynkade" detaljer då de hunnit förflytta sig sedan förra bilden
Citera
2009-04-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
1. Det ska bli mindre brus med lågt ISO och spara till RAW, konstigt om dina blev brusiga, kan du lägga upp ett exempel!?

2. Bra optik, motljusskydd (kanske skärma av med handen).

3. Längre slutartid för att få med stjärnorna, dock en längre än 1 minut, då ritar stjärnorna streck! Ja månen lyser ibland förjädra starkt!

3,5. För att ta bilder på månens yta behöver du ett teleskop med kamerafäste + motor som vrider teleskopet under slutartiden.

4. Har inte en Canon, men även min Pentax processar bilden konstigt länge om slutartiden var lång, dock ej längre än själva slutartiden...
Du behöver inte något motorstativ för att ta kort på månen. Den är hysterisk ljusstark som den är. Tänk på att den är solbelyst.

Om det tar lång tid att processa bilden så har du eventuellt brusredusering påslaget vilket kan ta lång tid.
Citera
2009-04-02, 21:50
Medlem
Oj vad mkt svar Kul

Provade innan att ta bilder med exakt samma inställningar som gjorde att kameran inte sparade bilden till kortet igår.
Gjorde en sekvens bildtagning med lång slutartid och liten bländare. Ändrade format till jpg och tryckte av. Den tog alla tre bilderna som den skulle men efter den tredje bilden så försökte kameran spara bilderna till kortet i drygt två timmar tills batteriet dog. Så den klarar inte att ladda till kortet. Helt klart. Men det sker endast vid "M" läge med lång slutartid o liten bländare. Annars funkar det. Vore kortet fel så skulle det väl ske vid de flesta typer av bilder?
När jag tittade vilka bilder som registrerats så var det det bara två första som blev bilder. De verkar dock inte blivit färdig processade utan var bara ca 250 kb st vardera och helt vita. Den tredje bilden registrerades inte alls.

Skall slå en signal till affären imorgon...
Senast redigerad av Battler Britton 2009-04-02 kl. 21:52.
Citera
2009-04-02, 21:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
Du har förmodligen låtit kameran själv mäta ljuset på hela himlen.
Det här "problemet" har med att göra med att kameran ser himlen på ett sätt som du inte ser den. Du har förmodligen använt kamerans ljusmätning över hela bildytan. Om du istället skulle använda spotmätning på månen skulle du få en rättvisare exponering av just månen, men då får du ju inte med andra stjärnor och liknande som "lyser mindre starkt"... Spotmätning löser förmodligen dina problem så att du får månen bättre exponerad.
Hade det varit en Nikon hade det varit ett självklart sunt råd. Canons så kallade spot är tyvärr 4% på EOS 450D, vilket är lite i största laget för att exponera månen på om man inte har ett rejält tele. Jag brukar köra manuellt och testa lite olika exponeringar, fast jag har en 30D, som har 3% spot, och en 100-400mm telezoom. (Eller brukade, det är bara kul att plåta detaljbilder av månen så många gånger - motivet ändrar sig ju inte sådär jättemycket över tid.) Men månen är ljusstark; 1/400 och bländare 5,6-8 på ISO200 är en hyfsat rimlig start.
Citera
2009-04-02, 23:01
Medlem
Citat:
Oj vad mkt svar Kul

Provade innan att ta bilder med exakt samma inställningar som gjorde att kameran inte sparade bilden till kortet igår.
Gjorde en sekvens bildtagning med lång slutartid och liten bländare. Ändrade format till jpg och tryckte av. Den tog alla tre bilderna som den skulle men efter den tredje bilden så försökte kameran spara bilderna till kortet i drygt två timmar tills batteriet dog. Så den klarar inte att ladda till kortet. Helt klart. Men det sker endast vid "M" läge med lång slutartid o liten bländare. Annars funkar det. Vore kortet fel så skulle det väl ske vid de flesta typer av bilder?
När jag tittade vilka bilder som registrerats så var det det bara två första som blev bilder. De verkar dock inte blivit färdig processade utan var bara ca 250 kb st vardera och helt vita. Den tredje bilden registrerades inte alls.

Skall slå en signal till affären imorgon...
Kolla i menyn efter något som heter Long Exposure Noise Reduction eller liknande. Sånt kan ta en bra stund men två timmar låter väldigt konstigt.
Citera
2009-04-08, 05:40
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

När man fotar månen ska man exponera som i dagsljus...
Citera
2009-04-08, 16:42
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Långa slutartider = sensorn blir varm = brus. Men som sagt, om du har Nikon, prova brusreduceringen, även om det tar dubbelt så lång tid att ta en bild (två exponeringar).

Ljusreflexer kan eventuellt avhjälpas med motljusskydd, eller genom att skugga objektivet mot sidljus med handen. Tänk också på att ta av eventuella UV-filter och annat skräp framför objektivet, sådant orsakar extra reflexer och försämrar bildkvalitén.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in