2009-04-02, 10:36
Har ett par frågor som jag inte går till botten med. Har varit ute lite på kvällarna och fotat och har stött på en del saker.
- I princip alla bilder blir överdrivet brusiga. Dvs i övergången mellan ljusa och mörka partier. ISO är inställt så lågt som möjligt (100) och jag kör med långa slutartider. Har tyvärr inga bilder jag kan visa härifrån, men jag tog tex en bild igår inne i ett samhälle. Ville fånga månen och lite stjärnor samtidigt som gatlysen och byggnader skulle synas. Fick med alltihop men övergången mellan den ljusare delen runt lampor/byggnader och natthimlen blev sanslöst brusig.
- Hur motverkar man att få en massa linsöverstrålningar från tex gatulysen vid kvällsfoto?
- Vill även fota stjärnhimlen och månen. Åkte ut på landet till en tokmörk plats utan något artificellt ljus. Alla foton visar månen men helt utan några detaljer. Trots att det var halvmåne så ser det ut som fullmåne på bilderna (lyser som solen). Vad krävs för att få med några detaljer på månen?
- När jag fotade noterade jag en konstig sak med kameran (Canon Eos 450D). Kameran var inställd på RAW och när jag tog vissa bilder där jag ändrat bländare hängde den sig och verkade inte vilja spara bilden. Fick upp en snurrade ikon i displayen och texten saving image: 1. Lät kameran stå och den höll på i minst 15 minuter till slut fick jag ta ur batteriet eftersom det inte gick att stänga av kameran. Kan det vara minneskortet som har börjat strula?