2009-04-02, 01:58
Medlem
direktorens avatar
Hej flashback,

jag undrar om jag kan ta min laptop, ta ut hårdisken, boota den från ett usbminne med windows på, sätta in hårdisken när den har bootats och fortsätta med omformateringen. Är det möjligt?

Jag kan inte göra normalt då jag har ett bios-lösen som jag har glömt o inte kan boot-ordningen.

Har jag några andra alternativ jag kan formatera datorn på? (har testat ta ut cmos, tryck f12 o allt dedär, jag orakr inte mecka med chip o sånt på datorn)

??
Citera
2009-04-02, 02:41
Medlem
rushmirs avatar
rent spontant tycker jag inte det borde gå, då du fortf inte kommer förbi ditt BIOS lösen bara för att du byter OS källa?
Citera
2009-04-02, 03:25
Medlem
b00reds avatar
http://www.laptoptips.ca/security/bios-password/

Verkar ganska knivigt beroende på vilken dator man har, men som du ser så sitter inte BIOS-lösen på hårddisken utan i själva datorn.

Citat:
However most laptops store the BIOS password in a special chip, sometimes even hidden under the CPU, that is not affected when the rest of the BIOS settings are reset. This makes the removal of a BIOS password on a laptop almost impossible. The only option in most cases is to replace the chip which is quite expensive and risky procedure and, of course, not supported by the manufacturers.

Men som det står också då, plocka ur hårddisken och anslut den till en annan dator för att göra kopior på filer o.s.v. som du vill ha kvar, boota från USB tror jag inte kommer fungera men kan ju vara värt ett försök, vet inte vad du har för dator o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in