Jag funderar lite kring vilket som är det absolut bästa lagringsmediat för backuper?
Hade någon frågat en expert för kanske 15 år sedan så hade experten svarat "bandstation"
Säg så här.
Man lägger ett gäng filer på:
1 hårddisk (intern eller extern)
1 usb minne
1 compact flash kort
1 dvd-skiva
1 cd skiva
1 blu ray skiva
Vilken kommer att hålla längst?
Vilken kommer att gå att läsa om säg 20-30 år med de datorer som kommer att finnas då?
Själv så har jag en känsla av att man lätt kan hitta kontakter till hårddiskar. Kanske sata kommer att hålla längst.
Sedan så tror jag att ett USB minne kommer att hålla länge.
Finns det någon här som är seriös på det här med backup, dvs inte som bara sparar familjebilderna och en dag säger "aj då, där gick den hårddisken... men men, det var inga bra bilder ändå"
Det finns olika strategier när det gäller långtidsbackup beroende på hur länge man ska spara datan. En backup handlar inte om att kunna spara datan, det handlar om att kunna återskapa den på ett sätt som stämmer med vilka krav man har på tid och tillgång.
Det räcker att vi tittar 5-10 år tillbaka på vilka bandstandarder som var aktuella då. Det är inte lätt att hitta en bandare som till exempel läser de första generationerna av DLT idag. Dessutom ska man, förutom själva backuphårdvaran, ha hårdvara som klarar de filer man sparat ner. Vem minns vilka filformat som användes för 15 år sedan och hur kommer man åt den datan idag?
Vill man spara något extremt länge får man redan från början lägga upp en strategi som inbegriper överföring från ett åldrande media till ett nyare och mer aktuellt. Det finns företag som kan göra detta, tror Ironmountain kan erbjuda detta.
Tittar vi på själva mediat så finns det redan nu cd-skivor som börjar tappa data eller bli svårlästa. Tapebackup är det som verkar hålla bäst.
Jag är inte helt inne på detta men jag tror att merparten av arkivgodkända media är taper. För ett par år sen var optomagnetiska diskar i ropet för de var de enda som var godkända och tillgängliga för normala pengar. Dessa ser man knappt idag.
Hur skulle det fungera med att man sätter upp en raid i ett arkiv med kanske 2000 sammankopplade diskar där 1000 återspeglar de andra 1000
Sedan byter man ut hårddiskarna en efter en när dom börjar fela.
Hur skulle det fungera?
Angående filformat så beror det ju på vilka filer.
Spel och program exempelvis är det nog liten efterfrågan på idag
Själv så ser jag mina gamla bilder som jag tog med en digitalkamera runt 2001-2002
Det är ingen kvalité och kameramobiler tar idag bättre bilder så det skulle egentligen inte vara så farligt om dessa försvann
Däremot finns det idag kameror som har sprungit förbi analoga kameror i kvalité.
Bilder som jag tar idag vet jag iallafall att jag kommer att vilja spara till framtiden
Så jag kör med dubbla externa hårddiskar med regelbunden backup och har bränt ut lite skivor
Förr så visste jag med mig att alla filer hade en färskvarustämpel på sig.
Man behöll vissa filer i upp till ett år sedan tog man bort dom.
Om man tänker före 2003...
Vid varje formatering av hårddisken eller windowskrasch så tog jag i stort sett inga backuper till skillnad från ett gäng oorganiserade cd-skivor som jag idag inte har koll på alls men några funkar fortfarande även om några är från 1995
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!