• 1
  • 2
2003-10-12, 18:58
Medlem
Tippi Hedrens avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/telegr..._852__,00.html

Jag tycker att filmprojektet "Baltic Storm" har luktat unket från första stund. Vem skulle vilja finansiera ett sådant projekt och i vilket syfte? Varför skulle någon vilja lägga 80 mille på ett projekt som bara kan stavas katastrof? (no pun intended) Finansiärerna kommer aldrig att få pengarna tillbaka, därför att utgångspunkten, manuset och skådespelarna inte kan bärga för en bra produkt.

Jag tycker att hela projektet luktar propagandamaskineri lång väg. Ett scenario som är sannolikare än själva filmens backdrop är att det tyska företag/varv som byggde Estonia har betalat 80 mille ur egen ficka för att försöka skjuta skulden på någon annan än dom själva. Vad är sannolikare? att Ryssland med Sveriges och USA:s goda minne smugglade högteknologiska vapen PÅ EN PASSAGERARFÄRJA! eller, att varvet som byggde båten gjorde ett dåligt jobb, kombinerat med ett rederi som körde båten för hårt? Vad tror ni? Vad är mest sannolikt? Hur är det med Occhams rakkniv?

Att det är en propagandakupp visar produktionsbolagets bisarra inställning till lanseringen. Att inte bjuda in journalister som VILL skriva om filmen gör man bara inte. Jutta Rabes fisketurer runt vraket och hennes brott mot griftefriden, hela det projektet var finansierat med tyska pengar, pengar från dom som vill lyfta bort skulden från sina egna axlar. Hur är det med journalistkåren som brukar sitta här och häcka? Finns det några substantiella bevis för min tes? Eller är jag bara paranoid? Det skulle ju inte behövas särskilt mycket arbete för att spåra finansieringen av filmprojektet.
Citera
2003-10-12, 19:40
Medlem
SethGeckos avatar
http://us.imdb.com/title/tt0313250/companycredits

Top Story Filmproduktion GmbH [de]
Citera
2003-10-12, 20:03
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Enligt IMDB har "Top Story" bara gjort EN ENDA produktion innan Baltic Storm, det var en filmatisering om Bertold Brecht och hans liv, och den gjordes 1998. Från Brecht till Baltikum på en enda film, och kanske 75 miljoner i nivåskillnad?

Min fråga var inte vem som hade producerat filmen, vilket Top Story uppnebarligen har gjort, utan vem som cashat fram pengarna. Jag vill veta vilka deras investerare är, jag vill veta om investerarna tror att dom kan räkna med någon vinst eller om det är ett förlustprojekt. Och i så fall varför. Inte ens i hollywood går man från ingenting till 80 miljoner utan att nån med en fet plånbok kan gå emellan om filmen skulle floppa. Enligt mina beräkningar är filmen ett förlustprojekt från start, filmens syfte är att propagandistiskt försöka få folk att tro på en fånig plot för att skjuta undan skuldbördan, och sättet som filmen har kommit till är dubiöst med vilka som helst måttstockar.
Citera
2003-10-12, 20:09
Bannlyst
Läs igenom sjöfartsverket och haverikommisionens utlåtanden. Det var en inkompetent besättning som körde ett fartyg alldeles för hårt i ett väderlag som verkligen inte tillät det. Varför tror ni Viking & Silja båtarna låg så långt bakom när olyckan inträffade? Jo dom hade tagit det lugnare i den hårda sjögång som rådde.
Trycket blev för stort på ett risigt underhållet bogvisir, och sen sjönk hon
Citera
2003-10-12, 23:17
Medlem
enverhoxha99s avatar
Hmmmm här kan man ana konspirationer......kan någon tipsa Chockad?.....
Citera
2003-10-12, 23:46
Medlem
Zosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Hmmmm här kan man ana konspirationer......kan någon tipsa Chockad?.....
Han behöver knappast tipsas.
Citera
2003-10-13, 01:57
Medlem
Azraels avatar
Jag är övertygad om att det var Christer Pettersson som sänkte Estonia...
Citera
2003-10-13, 09:05
Medlem
Bob Marleys Spökes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael

Håller med
Citera
2003-10-13, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael

Nja, så långt skulle inte jag vilja gå. Han skulle säkert frias i en rättegång.
Citera
2003-10-13, 13:42
Medlem
TrialByErrors avatar
Relaterad fråga, Jutta Rabe har väl brutit mot Svensk lag eller? Har för mig att Sveriges regering sagt att Griftefriden bröts och att Jutta om hon kommer till Sverige skulle bli åtalad för detta. Någon som vet?
Nu ligger väl båten på internationellt vatten så det kan bli lite tricky med detta...

Å andra sidan, från 1 januari så ska väl EU staterna lämna ut medborgare om annat EU land så begär, tror ni Sverige begär att Rabe lämnas ut då?
Citera
2003-10-13, 15:07
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Ekot har en ganska bra och intressant artikel i frågan: http://www.sr.se/cgi-bin/nyheter/art...artikel=305483
Citera
2003-10-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Vad är sannolikare? att Ryssland med Sveriges och USA:s goda minne smugglade högteknologiska vapen PÅ EN PASSAGERARFÄRJA! eller, att varvet som byggde båten gjorde ett dåligt jobb, kombinerat med ett rederi som körde båten för hårt? Vad tror ni? Vad är mest sannolikt? Hur är det med Occhams rakkniv?

Dessutom lär knappast Ryssland ha eller ha haft några högteknologiska vapen som USA är/var intresserat av. Det är USA som har de verkligt avancerade högteknologiska vapnen, ryssarnas teknologi har alltid legat långt efter. Ryssarna har lågteknologiska vapen.

Skulle inte heller bli förvånd om det tyska varv som bygge Estonia finansierat filmen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in