2009-04-01, 19:37
Medlem
Vet inte riktigt hur jag ska förklara här men jag ska försöka, det jag vill göra är att starta en transport firma så som DHL, City Mail, UPS osv allså transportera varor till små som stora företag, tror yrkesrollen heter då 'transportör' eller nått sånt. Har hört lite att man måste genom gå en utbildning först för att få tillstånd till detta. Nu undrar jag vad är det för utbilding? Hur kommer jag i kontakt med den utbildningen?

Tack på förhand.
Citera
2009-04-01, 23:15
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwbusiness
Vet inte riktigt hur jag ska förklara här men jag ska försöka, det jag vill göra är att starta en transport firma så som DHL, City Mail, UPS osv allså transportera varor till små som stora företag, tror yrkesrollen heter då 'transportör' eller nått sånt. Har hört lite att man måste genom gå en utbildning först för att få tillstånd till detta. Nu undrar jag vad är det för utbilding? Hur kommer jag i kontakt med den utbildningen?

Tack på förhand.

Jag tror du syftar på detobligatoriska yrkestrafiktillståndet. Det är ett antal prov som ska göras hos VV.
Mer info här:http://www.lst.se/vastragotaland/amn...illst%C3%A5nd/

Och ja, det finns kurser i dessa.Förtaxinärigen är det bl.a. sv. taxiförbundet som håller dessa. För godstransport vet jag tyvärr inte, kanske ngn på AF kan hjälpa dig.
Citera
2009-04-02, 09:03
Medlem
MicZes avatar
"Transportör" kanske menar du speditör?
Citera
2009-04-02, 12:12
Medlem
Budfirma antar jag?
Citera
2009-04-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag tror du syftar på detobligatoriska yrkestrafiktillståndet. Det är ett antal prov som ska göras hos VV.
Mer info här:http://www.lst.se/vastragotaland/amn...illst%C3%A5nd/

Och ja, det finns kurser i dessa.Förtaxinärigen är det bl.a. sv. taxiförbundet som håller dessa. För godstransport vet jag tyvärr inte, kanske ngn på AF kan hjälpa dig.

Ja presic, starta en godstransport firma det är det jag vill och jag hittade lite info på den länken. Får ta och ringa AF också för mer info, tack för hjälpen
Citera
2009-04-08, 23:10
Medlem
Åkeriföreningen eller åkeriförbundet håller sådana , tror det förkortas SÅ.
Citera
2009-09-09, 12:08
Medlem
Är det inte så att behöver bara en körkorts behörighet, inte ens detta om du skall köra mindre fordon. Behöver man utbildning till det, kanske det med det e ju kanske inte utbildning utan behörighet lite kurser och lincens, yrkesbehörighet.

MVH
Bartek
Citera
2009-09-09, 12:20
Medlem
Behöver man en utbildning för att starta godstransport firma, eller förmedla transporter. Starta ett företag gå in på Fraktbörsen Trans och börja förmedla transporter, det är nog speditörer som sysslar med detta, det enda man behöver är en dator tror jag. Snart skall hållas miss och mister transport i hela Europa, det är någontingt att tänka på kanske

MVH
Bartek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in