• 1
  • 2
2009-04-01, 18:31
Medlem
dalianxs avatar
Bilar proppar man full med teknik. Nuförtiden har man automatiskt infällbara backspeglar, automatisk inbromsning om man skulle vara för nära bilen framför, massor med teknik för att göra bilen bränslesnålare. Ja listan kan göras hur lång som helst.

När jag nyligen besökte mina bekantas nybyggda bostadsrätt blev jag lite förvånad. Det enda (synliga) som skillde sig från min 60-tals bostadrätt va att dom hade massa TP-uttag i lägenheten, för telefon, tv , internet. Fullkomligt onödigt eftersom man skulle kunna fixa detta trådlöst.

Varför inte helt enkelt höja upp tekniknivån i husen ett snäpp eller två? Dels den energibesparande och den som helt enkelt är till för att höja komforten.

Man skulle helt enkelt kunna styra husets system genom närvarodetektering
. Är det ingen i rummet stängs belysningen av, eluttagen som ej driver datorer lr liknande slås av.
Ventilationen ( om det finns) sätts till ett minimum, och radiatorerna regleras till ett energisparläge.
Detta är bara förslag som jag kom att tänka på nu för att kunna få ner energiförbrukningen.

För att höja komforten med tekniska lösningar så sätter bara fantasin gränserna.
Det mesta går att göra, men görs ej.

Denna teknik finns, och har funnits länge. Jag undrar bara varför inte fler utnyttjar den ?
Kostnader för intstallation, samt att det krävs högre kunskaper för driftpersonal ?
Eller är det helt enkelt så att det är för lite konkurens på bostadsmarknaden?
Man får helt enkelt sålt sina nybyggnationer iallafall ?
Kan det också vara att bostadsbolagen hellre konkurerar med design, lägre pris, läge osv ?

Vad tror ni ?

ursäktar mig om det blev rörigt.
Citera
2009-04-01, 18:37
Medlem
skas avatar
det är alldeleds för dyrt. En vanlig villa kostar ca 50 000kr (el) och ett smarta hem paket går på ca 300 000 kr och folk gillar inte att betala
Citera
2009-04-01, 20:29
Medlem
bullruns avatar
Precis håller med föregående talare,allt finns det är en kostnadsfråga.Speciellt på bostadsrätter där priset är viktigt faller många grejer bort pga att ägarbytena är tätare och det blir svårt att få ut den dag det ska säljas.Många energispararfunktioner har alldeles för lång återbetalningstid,dock kommer mer och mer sakta men säkert.
Citera
2009-04-01, 21:07
Medlem
Tekniknivån på nybyggda hus har ju kanske ökat på ett annat sätt, typ material och byggteknik som göra att man slipper de brister husen från 60-talet har.
Citera
2009-04-01, 22:55
Medlem
dalianxs avatar
Yes.
Det är dyrt.
Men vad är det egentligen som gör att det så dyrt ?
Det är ju antagligen för att tillverkarna inte säljer speciellt många.

Själva arbetet med att dra kablar kostar såklart en del, men priserna på komponenterna kommer nog att sjunka drastiskt om ett stort företag använder sig av lite mer smart styr-teknik i en fastighet.
Samt då är det stor chans att de andra hakar på.

I bilar så används komforttekniken/bränslesnålheten till att konkurera med andra märken,
- Vi har den här smarta prylen, och den drar bara 0,xxx l/mil det har/gör inte den andra bilen så köp vår bil.
Den typen av konkurens verkar inte finnas lika mycket i fastighetsbranschen.

Jag läste en rapport för ett tag sen då dom hade räknat på Payoff-tiden för ett närvarostyrt system. Detta va iofs en kontorsfastighet, men Payoff-tiden va inte så speciellt lång.
Kommer inte ihåg exakt siffra nu, men kan återkomma om det finns intresse.
Citera
2009-04-02, 07:53
Medlem
Det är en kostnad och intressefråga. Husautomation byggs i ganska små serier jämfört med bilar. Det är inte företagen som konkurerar med nyutvecklad teknik utan bygglagstiftning som ändrar förutsättningar. Självklart konkurerar man med teknik.
Sedan krävs det ofta lite eget engagemang för att hålla på med energisänkningar, med lägre temperature vädra mm.

Sedan har det inte lönat sig för företag att utveckla sty framförallt men även energisnåla produkter pga att småhusägare är mer kostnadskänsliga, men ser inte riktigt nyttan med en ventilationsaggregat för 20-30 000 hur mycket fina funktioner som än finns. Tidigae har man ju bara behandlat luft i småhus i väldigt begränsad omfattning, det mesta är fortfarande självdrag eller F-system.
Citera
2009-04-02, 09:44
Medlem
Csabas avatar
Jag har velat ha en fjärrkontroll till låset till ytterdörren som samtidigt stänger av kaffekokare, spis, strykjärn osv i flera år. Nu bor jag inte i ett nybygge men jag har heller inte sett dylikt när man har varit på besök i sådana hus.
Citera
2009-04-02, 10:02
Moderator
rotadents avatar
Jag vet att jag såg lägenheter som låg ute på Hemnet för kanske ett halvår sen som var rätt avancerade. Lägenheterna låg i ett topprenoverat hus i Gamla stan i Stockholm, jag tror att det är samma hus som tunnelbaneuppgången ligger i, men jag kan inte svära på det. Det var alltså ett hus byggt 1960 eller dylikt, inte ett av de gamla husen. Där hade de hur som helst paneler med LCD-skärm i alla rum som användes för att styra temperatur, belysning etc. Men då var det ju väldigt dyra och exklusiva lägenheter i ett dyrt läge.
Citera
2009-04-02, 10:18
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ska
det är alldeleds för dyrt. En vanlig villa kostar ca 50 000kr (el) och ett smarta hem paket går på ca 300 000 kr och folk gillar inte att betala

Klart folk vill betala! Hade det gått att tanka hus gratis så hade ju alla betalat 300 000 ändå om de tyckte om huset.
Citera
2009-04-02, 20:42
Medlem
En annan sak som gör att många skippar ett hemautomationssystem är att det krävs ett stort intresse för att kunna lära sig att lägga till/ta bort funktioner (dvs programera det). Alltså blir det bara tekniknördar som installerar grejorna.
Citera
2009-04-02, 23:10
Medlem
Ett elsystem koster mer än 50000 till ett nybygge om du nu inte har väldigt lite el.

Det du pratar om är elko living system http://www.elko.se/wsp/elko_sve/webo...0System&id=006[/ Läs länken.

Detta system är alla prylbögars våta dröm, men som alla föregående talare så är det en pris fråga varför man väljer ett traditionellt elsystem framför detta...

Vad som förändrats från 60-talet till nu är framför allt att allting i dag är jordat, och att man inte andvänder sig av skruvsäkringar, sen åtmindstone ytligt så ser man ingen större skillnad.. dimmrar och spots är väldig vanligt. Rörelse deckare som tänder och släcker är ingen stor kostnad om man vill sätta in i sin eljo ram, men det är få som gör det

Med Elko living system är det egentligen bara fantasin som sätter stop, åtminstone om man har gott om pengar för annars är det just pengarna som sätter stopp..

Sen ang att programera så kan man säga att har man råd att handla så har man råd att leja en som programerar som man vill ha det... el istallatör en tar annars på sig detta vid installation

Jag hörde talas om en kille från stockholm som när han närmade sig hellekopterplattan med hellekoptern hemma så kände husets elsystem av detta och tände plattan, sen när han landat så tände det upp gången från plattan till huset, och sen huset. osv. osv...
Senast redigerad av Mr-Zeth 2009-04-02 kl. 23:17.
Citera
2009-04-02, 23:54
Medlem
ariers avatar
elko living är tekniknördens våta dröm för svenssons! Det är ett "billigt" system men som även har sina brister.
När det kommer till el så är folk otroligt snåla. Man kan tex lägga oerhörda pengar på något träslag men att lägga 5000-10000 extra på sitt 2mkr hus är en ren mardröm. För det så får du tex elko wireless som iaf höjer standarden inom ljus och styr. Tända och släcka huset från en punkt osv. De flesta blir imponerade utav det iaf.

Det är när man börjar kolla på Gira (som för övrigt var i huset i gamla stan. Och som jag levererat) jung, Creston och andra x11 baserade system som det börjar bli dyrt, coolt och riktigt imponerande. Har installerat alla tre och även andra liknande enklare och förstår fortfarande inte varför folk struntar i att lägga det lilla extra det kostar i det stora hela.

Tror nog mycket på trötta och lata elektriker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in