• 1
  • 2
2009-04-01, 12:47
Medlem
Jag har haft en längre tid en smart idé på en produkt som skulle hjälpa många personer med ett normalt bestyr.
Tyvärr kan jag inte avslöja vad det är jag har i åtanke då det finns människor som har benägenhet att ta vad som inte är deras.

Om jag nu känner att den här idén skulle vara något att lägga tid och pengar på, hur går jag tillväga för att skapa en prototyp och få igång hela proceduren?

Jag har ingen skiss, ingen direkt lösning på hur hela ska bli byggd, vet samtidigt inte om en liknande produkt finns ute på marknaden redan (har ej sett en sådan).

Vad jag eftersöker är vem man ska prata med för att få veta om det finns en liknande produkt på marknaden redan, vem som ska knäcka idén hur den ska bli byggd och vem som ska skapa prototypen?

Hur går jag tillväga för att få ett resultat av min idé?
Citera
2009-04-01, 14:12
Medlem
Kikade på patentverket men verkar inte hitta någon funktion som kan leta upp om en tidigare version finns.

Hur gör jag?
Citera
2009-04-01, 14:14
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Kikade på patentverket men verkar inte hitta någon funktion som kan leta upp om en tidigare version finns.

Hur gör jag?
Ring patentverket och fråga hur du ska gå till väga?
Citera
2009-04-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Ring patentverket och fråga hur du ska gå till väga?
Good one.

Gjort. Nu fick jag reda på hur jag kan finna andra patenter. Hittar dock inte min uppfinning, så det bådar ju gott.

Nu till nästa steg är att få hjälp med att komma på hur den ska användas.
Citera
2009-04-01, 16:08
Medlem
kontakta företgasinkubator...

Ta kontakt med en företagsinkubator med relevant expertis. Det finns ett antal vettiga svenska aktörer på marknaden. Googla på ex. "företagsinkubator" etc. Dom kan säkert ge råd och vägledning om huruvida produkten går att omsätta kommersiellt eller inte samt framtagande av ev. prototyp. Var dock noga med sekretessavtal i dialogen med dessa för vikten av konfidentiellitet är A och O innan du har ditt patent.

Nästa steg blir att se över möjligheterna för extern finansiering (direkt via bank eller via ett riskkapitalbolag "affärsängel"), om inte tillräckligt kapital för att sjösätta produkten redan finns tillhanda dvs.

Lycka till!
Citera
2009-04-02, 23:18
Medlem
Det du ska göra är att ta kontakt med till exempel ALMI, de ger kostnadsfri rådgivning om precis den här typen av saker.

Och även, för att skydda din produkt, göra en väldigt detaljerad beskrivning av den, lägga det i ett kuvert och ge till en advokat som sätter ett datum på det och intygar att det är korrekt. Och skulle någon vid ett senare tillfälle komma med en idé som är för lik din så har du beviset..
Citera
2009-04-02, 23:55
Medlem
Var försiktig med vilka du litar på.
Vet folk som blivit blåsta av personal på Almi.
Citera
2009-04-05, 19:05
Medlem
Coompanion.se

Här kan du få lite hjälp på vägen

http://www.coompanion.se/startguide_start.aspx
Citera
2009-04-05, 20:20
Medlem
Olle24s avatar
kolla denna sida:
http://www.prv.se/
Citera
2009-04-06, 16:04
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Vad jag eftersöker är vem man ska prata med för att få veta om det finns en liknande produkt på marknaden redan, vem som ska knäcka idén hur den ska bli byggd och vem som ska skapa prototypen?
Att bara komma med en idé och sedan tro att allt ordnar sig själv är inget värt. Det är helt enkelt du själv som får göra marknadsundersökningar, rita skisser och bygga prototyper.
Citera
2009-04-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Att bara komma med en idé och sedan tro att allt ordnar sig själv är inget värt. Det är helt enkelt du själv som får göra marknadsundersökningar, rita skisser och bygga prototyper.
Sant
Citera
2010-01-20, 06:20
Medlem
Hjälp en uppfinnare!

Hej, nu efter att jag fått kicken som personbilsleverantör så har jag bestämt mig för att bli uppfinnare. Jag hade väääldigt mycket tid på mig att tänka på olika saker när jag var ute och körde bil, så det har ploppat upp en del uppfinnnigar som är superbt bra !

Jag som inte har sån där jättekoll på det är med att framföra saker tänkte nu be flashback om hjälp. Vem ska jag tala med för att få fram idén? Hur får jag tag i denna person? Samt har ni tips på hur jag borde framföra idén för personen?
Tack flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in