• 1
  • 2
2009-04-01, 05:40
Medlem
3 gånger har jag köpt externa hårddiskar som har gått sönder. Min första köpte jag på SIBA och efter att ha haft den i några veckor så kunde jag inte komma åt mina filer. Dom två senaste har krånglat sönder och filerna finns inte kvar. Så jag undrar om alla externa hårddiskar suger. Det verkar var som att man måste köpa 10 stycken av olika märken och ha samma back-up på varje om man inte vill att något ska försvinna. Det är inget fel på filerna som har orsakt det här, kanske har jag bara haft otur eller...

så suger alla externa hårddiskar?
Citera
2009-04-01, 05:41
Bannlyst
köp ett rack och sätt i egna hd:s
Citera
2009-04-01, 07:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrreee2
3 gånger har jag köpt externa hårddiskar som har gått sönder. Min första köpte jag på SIBA och efter att ha haft den i några veckor så kunde jag inte komma åt mina filer. Dom två senaste har krånglat sönder och filerna finns inte kvar. Så jag undrar om alla externa hårddiskar suger. Det verkar var som att man måste köpa 10 stycken av olika märken och ha samma back-up på varje om man inte vill att något ska försvinna. Det är inget fel på filerna som har orsakt det här, kanske har jag bara haft otur eller...

så suger alla externa hårddiskar?

Beror nog på användningssätt...
Om man tänker ha dem på 24/7 så ska man nog satsa på serverkabinett.
Min Western Digital Elements snurrar på fortfarande efter 15månader http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=160109 den är inte på 24/7 men några timmar varje dag.

Har aldrig krånglat.
Citera
2009-04-01, 07:31
Medlem
Min Samsung med Philips chassie snurrar fortfarande efter 4år...
Citera
2009-04-01, 07:34
Medlem
Du ska kanske inte använda disken som skärbäda eller öl-öppnare. Hur man använder disken, har säkert betydelse för livslängden...
Citera
2009-04-01, 07:53
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilemilemil83
Du ska kanske inte använda disken som skärbäda eller öl-öppnare. Hur man använder disken, har säkert betydelse för livslängden...
Jag har också en känsla av att det inte beror på produkten, utan snarare användaren i detta fallet.
Citera
2009-04-01, 08:00
Medlem
dominaxs avatar
Har hört att hårddisken håller bättre om den ständigt är igång. Det sliter med själva ON, OFF´andet. Nån som hört detsamma?
Citera
2009-04-01, 08:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominax
Har hört att hårddisken håller bättre om den ständigt är igång. Det sliter med själva ON, OFF´andet. Nån som hört detsamma?

Gäller dock ej externa diskar som lär självdö av överhettning om de är på 24/7.
Citera
2009-04-01, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibas
köp ett rack och sätt i egna hd:s

Exakt. Ett rack med god kylning och samsung diskar (eller vad du nu kan tänkas använda) är definitivt värt varje krona.
Citera
2009-04-01, 10:00
Medlem
Sweeper80s avatar
Den här tror jag kommer att hålla för evigt:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=883854
Citera
2009-04-01, 11:51
Medlem
Min WD Passport har jag haft i och kört över en vecka i sträck som messt, aldrig krånglat. Externa fungerar lika bra som vilka hårddiskar som hellst möjligtvis får man tänka på kylningen.
Citera
2009-04-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Gäller dock ej externa diskar som lär självdö av överhettning om de är på 24/7.
En värmekälla på 5-10W kommer inte upp i så höga temperaturer med tanke på att det är ett metallchassi runt.
Är an så orolig är det bara att köpa en 2,5" disk istället för de ligger bara på 2-3W.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in