2009-03-31, 23:35
Medlem
rävflickans avatar
Finns det något recept på en varm fetaostsås som inte har onödigt många ingredienser ? Eller som är utan creme fraiche och yoghurt ?

Har letat ganska länga efter ett sådant recept men har tyvärr inte hittat något bra än. Är det ens möjligt att göra en sådan sås ?

Tack för all hjälp !
//Räven
Citera
2009-03-31, 23:48
Medlem
KnockeSmockes avatar
Varm sås gör man väl aldrig på Yoghurt?

Många gör ju varma ostsåser på 1 del bechamel, och sen blandar i riven ost som får smälta ner. Jag tycker att det är en sådär lösning, men i alla fall..

Goda feta-sorter brukar lukta fan när man värmer dom, btw.

EDIT: Om du berättar hur du ska använda såsen, och kanske varför den ska vara varm, kan vi säkert hjälpa dig bättre.
Citera
2009-04-01, 12:27
Medlem
rävflickans avatar
Att lägga över fetaost på en gratäng så det blir lite smält och gyllenbrun är gott imo.

Föredrar mina såser varma av anledning att skippa mjölkprodukter i större mån p.g.a. överkänslighet mot dessa. De flesta kalla såser innehåller mycket creme fraiche, grädde, gräddfil, yoghurt och filmjölk. Och de är ju ganska feta och inte så hälsosamma.

Användingsområden: T.ex. att ha en varm sås med fetaost över pasta tycker jag låter spännande och vill gärna testa detta. Har en teori om att det kan vara en sås där fetaosten tillsätts i den sista minuten så den bara smälter försiktigt och ger smak, men isf vad är det för övriga ingredienser i såsen?

En restaurang i byn har något likande på menyn ibland och det är lyckad. Men de (kockar) ger sällan ut sina hemligheter så nu söker jag mig till nätet och fb för att kolla om någon har någon aning om hur det går till.
Senast redigerad av rävflickan 2009-04-01 kl. 12:32.
Citera
2009-04-01, 12:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rävflickan
Att lägga över fetaost på en gratäng så det blir lite smält och gyllenbrun är gott imo.

Föredrar mina såser varma av anledning att skippa mjölkprodukter i större mån p.g.a. överkänslighet mot dessa. De flesta kalla såser innehåller mycket creme fraiche, grädde, gräddfil, yoghurt och filmjölk. Och de är ju ganska feta och inte så hälsosamma.

Användingsområden: T.ex. att ha en varm sås med fetaost över pasta tycker jag låter spännande och vill gärna testa detta. Har en teori om att det kan vara en sås där fetaosten tillsätts i den sista minuten så den bara smälter försiktigt och ger smak, men isf vad är det för övriga ingredienser i såsen?

En restaurang i byn har något likande på menyn ibland och det är lyckad. Men de (kockar) ger sällan ut sina hemligheter så nu söker jag mig till nätet och fb för att kolla om någon har någon aning om hur det går till.
Jag är tämligen säker att man utgår från en vanlig bechamelsås som man på slutet smaksätter med smält fetaost.

~Paul~
Citera
2009-04-01, 14:03
Medlem
zepofans avatar
Nu blev jag lite villrådig var jag ska posta, här i fetaost-tråden eller i lasage-utan-ost -tråden. I vilket fall som helst så har jag använt mig av fetaost till ostsåsen i lasagnen vid några tillfällen. Precis som sagts så har jag utgått från en bechamel och låtit feta och någon smakrik hårdost smälta i den.
Citera
2009-04-01, 19:42
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rävflickan

Ok, så då kanske inte såsen behöver vara en ren ostsås alltså?

Det är hyffsat gott och väldigt enkelt att göra ett grönsaksfräs (t ex olivolja, svartpeppar, färsk svamp, körsbärstomater, skalad aubergine, rödlök och basilikablad), och sen just innan servering smula över feta som bara hinner bli lite varm, och servera med tagliatelle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in