• 1
  • 2
2009-03-31, 20:39
Awaiting Email Confirmation
Tjena
Det är såhär att jag ska låna ut min dator till en polare. Så aktiverade gästkontot på datorn.
Men jag har två stycken hårddiskar som jag inte vill att han ska komma in på, kan jag spärra dessa på något sätt?

mvh
killah
Citera
2009-03-31, 21:05
Medlem
sommarlovs avatar
Öppna lådan, lossa strömkablarna till de 2 hårddiskar som du vill ha ifred, eller skruva ur dem!
Citera
2009-03-31, 21:07
Medlem
epost72s avatar
Tag bort IDE/SATA-kablarna inaktivera sökning på hårddiskar i BIOS och sätt lösen på BIOS. Lösenordet är dock lätt att nollställa men då kommer det att märkas att han micklat...
Senast redigerad av epost72 2009-03-31 kl. 21:11.
Citera
2009-03-31, 21:07
Nja måste finnas någon bekvämare sätt
Citera
2009-03-31, 21:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killabees
Nja måste finnas någon bekvämare sätt
Litar du inte på din kompis, säg bara att han inte får titta på de hårddiskarna
Senast redigerad av epost72 2009-03-31 kl. 21:12.
Citera
2009-03-31, 21:11
Tack för förslagen!
Men finns det inte något program man bara kan använda?

mvh
killah
Citera
2009-03-31, 21:16
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Hur svårt är det att öppna skiten och dra ut kablarna?
Citera
2009-03-31, 21:23
Medlem
martiness avatar
Tror man kan göra såhär.

Högerklicka på "Den här datorn" Välj "Hantera" sen "Diskhantering" Sen högerklickar du på diskarna han inte ska komma åt. Välj "Ändra enhetsbetäckning " och sen ta bort.

Då kommer diskarna försvinna från Den här datorn. Men allt material mm finns kvar.

För att få tillbaka dom gör du likadant. Fast du väljer "Lägg till" istället för "tabort"
Citera
2009-04-01, 01:24
Bannlyst
Du skulle ju kunna kryptera diskarna men de e kanske inte den enkla lösning du söker.
De e väl kompisens datorkunskaper o din tillit till hans moral som avgör hur långt du vill gå.
Citera
2009-04-01, 15:59
Medlem
kanulas avatar
För att vara 100% säker: plocka ur hårddiskarna!
Citera
2009-04-01, 16:20
Medlem
Men..

Det finns något som heter rättigheter i alla Windows NT versioner.

Högerklicka på disken i fråga, välj säkerhet. Ta bort rättigheten för gruppen användare om den finns. Sätt den på enbart ditt konto och se till att du har lösen på den. Och att du mins den tills du får tillbaks datorn.

Varför ha program för något som redan är inbyggt i NT från första versionen? Det är ju inte fråga om gamla DOS versionerna 3.x till ME.

Varför använda verktyg och brutalitet, när det räcker att be windows fixa det åt en?
Det står i användarhandboken. Och den är medinstallered med Windows. Med sökfuntion och allt
Senast redigerad av PeterSfa 2009-04-01 kl. 16:22.
Citera
2009-04-01, 18:27
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSfa
Men..

Det finns något som heter rättigheter i alla Windows NT versioner.

Högerklicka på disken i fråga, välj säkerhet. Ta bort rättigheten för gruppen användare om den finns. Sätt den på enbart ditt konto och se till att du har lösen på den. Och att du mins den tills du får tillbaks datorn.

Varför ha program för något som redan är inbyggt i NT från första versionen? Det är ju inte fråga om gamla DOS versionerna 3.x till ME.

Varför använda verktyg och brutalitet, när det räcker att be windows fixa det åt en?
Det står i användarhandboken. Och den är medinstallered med Windows. Med sökfuntion och allt
Tur att han inte är polare med mig när jag kommer med min uppsättning boot CD's med filhanterare då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in