• 1
  • 2
2014-07-02, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Finns transfer 80 kvar? Var på ett möte för flera år sedan på banken där hon rekommenderade mig att öppna ett konto i transfer 80. Hade lite pengar där men nu är den helt borta från min internetbank? Jag fattar ingenting? Jag har dock inte varit inne där på flera år så vet inte när detta har försvunnit.
fick du inte brevet där det stod att den skulle utgå och man hade en månad på sig o begära uttag annars gick pengarna till stadsmissionen? jag hade 400k där som rök åt helvete.
Citera
2014-07-04, 00:40
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Finns transfer 80 kvar? Var på ett möte för flera år sedan på banken där hon rekommenderade mig att öppna ett konto i transfer 80. Hade lite pengar där men nu är den helt borta från min internetbank? Jag fattar ingenting? Jag har dock inte varit inne där på flera år så vet inte när detta har försvunnit.

Citat:
Märkligt. Det kanske helt enkelt inte går att komma åt den genom internetbanken. Enligt mitt orangea kuvert så har jag ännu pengar där. Ingen aning om hur sånt här fungerar dock. Man är för lat för att lära sig.

Transfer 80-fonden finns som sagt kvar i allra högsta grad. Om du inte ser ditt innehav i Swedbanks internetbank men det framgår i ditt orangea kuvert så är det för att du blandar äpplen och päron.

Du har antagligen inte fonden via Swedbank utan istället via PPM som en del av din premiepension. Logga in på PPM och kolla ditt innehav och ändra om du vill.

Ty du kan äga en fond både via konto hos banken och via din PPM. Den ene oberoende av den andre. Enda skillnaden är väl att du får lite rabatt på förvaltningsavgiften via PPM?
Citera
2018-02-11, 14:45
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Transfer 80-fonden finns som sagt kvar i allra högsta grad. Om du inte ser ditt innehav i Swedbanks internetbank men det framgår i ditt orangea kuvert så är det för att du blandar äpplen och päron.

Du har antagligen inte fonden via Swedbank utan istället via PPM som en del av din premiepension. Logga in på PPM och kolla ditt innehav och ändra om du vill.

Ty du kan äga en fond både via konto hos banken och via din PPM. Den ene oberoende av den andre. Enda skillnaden är väl att du får lite rabatt på förvaltningsavgiften via PPM?

Nu är jag 4 år äldre och klokare. Visst finns Transfer 80 kvar. Har ju dessutom stigit med över 80% senaste 10 åren så innan man är pensionär kanske man lyckas få ihop en skaplig hacka om trenden fortsätter.
Citera
2018-02-11, 16:32
Medlem
Citat:
Nu är jag 4 år äldre och klokare. Visst finns Transfer 80 kvar. Har ju dessutom stigit med över 80% senaste 10 åren så innan man är pensionär kanske man lyckas få ihop en skaplig hacka om trenden fortsätter.

Bara för att en fond har gått plus innebär inte det att det är en bra fond. Det är just det här resonemanget som gör att människor, mindre insatta, har kvar sina Roburfonder.

Transfer 80 placerar ungefär som en globalfond:

Nordamerika 40,1
Sverige 22,9
Västeuropa exkl Sverige 16,3
Asien exkl Japan 10,2
Japan 5,5
Australien och Nya Zeeland 1,8
Latinamerika 1,5
Östeuropa 0,9
Afrika och Mellanöstern 0,8

Jämfört du Transfer 80 med LF Global Index så har indexfonden gått ungefär 35% bättre de sista fem åren.

Så det kan nog vara läge att du försöker hitta en bättre fond där du kan få ännu bättre avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in