• 1
  • 2
2009-03-31, 15:36
Medlem
Jo, jag vet att topic kanske inte är något jättenyhet för många.
Jag har i alla fall börjat sätta undan pengar till pensionssparande för ungefär ett år sedan, och satte 40% i transfer 80 på min rådgivares förslag

Tja, idag har den väl tappat runt 20-25% i värde.. skitbra pensionssparande, hade varit bättre att ha pengarna på ett vanligt personkonto

Nåja jag har bara sparat i strax över ett år, och mindre än hälften på just transfer 80, så det är inga stora summor, fast procentuellt sätt känner man sig jävligt blåst.

Vad kan rekommenderas idag för små pensionssparande? Jag sätter undan runt 1000 per månad till ett vanligt spar-konto, och 600 per månad för pensionssparande.
Citera
2009-03-31, 21:20
Medlem
Francojrs avatar
Gå en kurs eller någe. Allt som kan ge mer än den riskfria räntan innebär någon form av risk. På sikt borde transfer 80 ge mer än en bankbok. Men om du inte fattar det ska du nog spara på en bankbok alt likviditetsfond. Sen kanske transfer 80 inte är världens bästa fond, men det får bli en annan tråd.
Citera
2009-03-31, 22:41
Medlem
belowyous avatar
Att kursen går ner betyder inte bara kris och katastrof -det är nu det är köpläge, du får fler andelar för den summa du sparar varje månad.
Du går i pension om ca 30-40 år och då kan det ha varit en riktigt bra affär att du fortsatt handla nu när det går neråt, det är lite det som är vitsen med att spara i fonder, när kursen sen stiger...

Sen är det lite högre risk med transfer 80, och ju närmare pensionen du kommer desto mindre risk blir det på dina fonder.

I slutändan blir det nog en ganska bra affär i alla fall, så lugna ner dig du.
Citera
2009-04-01, 20:18
Medlem
Man kan inte kräva att slutkunden ska veta allt. Ibland missinformerar bankrådgivarna om dessa "lågriskfonder" - de är såååå bra, ingen risk, en win-win situation osv. En gång fick jag till och med höra från SEB att insättningsgarantin gällde på en räntefond de har! Vilket naturligtvis inte stämde, tyckte det lät konstigt och kollade själv fondbeskrivningen.
Citera
2009-04-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT
Jo, jag vet att topic kanske inte är något jättenyhet för många.
Jag har i alla fall börjat sätta undan pengar till pensionssparande för ungefär ett år sedan, och satte 40% i transfer 80 på min rådgivares förslag

Tja, idag har den väl tappat runt 20-25% i värde.. skitbra pensionssparande, hade varit bättre att ha pengarna på ett vanligt personkonto

Nåja jag har bara sparat i strax över ett år, och mindre än hälften på just transfer 80, så det är inga stora summor, fast procentuellt sätt känner man sig jävligt blåst.

Vad kan rekommenderas idag för små pensionssparande? Jag sätter undan runt 1000 per månad till ett vanligt spar-konto, och 600 per månad för pensionssparande.

herregud,
Har du kollat hur index har gått sen du började spara.
har du bara tappat 20% så har den gått ganska bra endå.

Jag säger som tidigare inlägg.
Gå en kurs, läs in dig lite.
ingen kommer att GE dig pengar riskfritt.
Citera
2009-04-02, 12:29
Bannlyst
Fel

Fel
Senast redigerad av Baxus 2009-04-02 kl. 12:30. Anledning: FEL
Citera
2009-04-02, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av badis
herregud,
Har du kollat hur index har gått sen du började spara.
har du bara tappat 20% så har den gått ganska bra endå.

Jag säger som tidigare inlägg.
Gå en kurs, läs in dig lite.
ingen kommer att GE dig pengar riskfritt.
Själv har jag tappat 55% sen mars 2008 så TS ska nog vara rätt nöjd.
Citera
2009-04-02, 22:37
Medlem
Tack för svar, och jo självklart kan man väl gå kurser, börja studera fonder och så vidare, men det handlar om några hundralappar upp till en tusen i månaden till pensionen som man ska ha om 40 år...

Och jag menar "inte så illa", det är ju inte direkt troligt att man får 30% vinst på en pensionsfond på 1-2 år, mao har man gått back ett antal år, bara sådär

Jag känner att ja, ska man börja spekulera i aktier osv kräver det självklart insyn, men på enklare saker som pensionssparande borde man kunna få vettig hjälp via sina kontakter inom banken, och dom har man ju totalt tappat förtroende för. Som någon skrev ovan har jag nu också faktiskt fått information som inte ens stämmt överens när jag kollat upp det i efterhand

Jaja, tar väl och försöker få tid att sätta mig in i det istället, lite dumt att varenda kotte som pensionssparar ska uppfinna hjulet på nytt bara...
Citera
2009-04-03, 22:04
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT
Tack för svar, och jo självklart kan man väl gå kurser, börja studera fonder och så vidare, men det handlar om några hundralappar upp till en tusen i månaden till pensionen som man ska ha om 40 år...

Och jag menar "inte så illa", det är ju inte direkt troligt att man får 30% vinst på en pensionsfond på 1-2 år, mao har man gått back ett antal år, bara sådär

Jag känner att ja, ska man börja spekulera i aktier osv kräver det självklart insyn, men på enklare saker som pensionssparande borde man kunna få vettig hjälp via sina kontakter inom banken, och dom har man ju totalt tappat förtroende för. Som någon skrev ovan har jag nu också faktiskt fått information som inte ens stämmt överens när jag kollat upp det i efterhand

Jaja, tar väl och försöker få tid att sätta mig in i det istället, lite dumt att varenda kotte som pensionssparar ska uppfinna hjulet på nytt bara...

Sparar du i Transfer 80 på inrådan av din rådgivare så spelar det som händer idag ingen roll alls. DU har ju 30-40 år kvar till pensionen! Det kommer fluktuera i värde, speciellt nu i början när Transfer 80 initialt har hög risk..
Citera
2014-07-02, 11:47
Medlem
Ratis avatar
Finns transfer 80 kvar? Var på ett möte för flera år sedan på banken där hon rekommenderade mig att öppna ett konto i transfer 80. Hade lite pengar där men nu är den helt borta från min internetbank? Jag fattar ingenting? Jag har dock inte varit inne där på flera år så vet inte när detta har försvunnit.
Citera
2014-07-02, 12:42
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Undrar om TS gick ur fonden och gick in i något lågriskalternativ istället. Surt när den gått upp 100 % sen trådstarten...

Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Finns transfer 80 kvar? Var på ett möte för flera år sedan på banken där hon rekommenderade mig att öppna ett konto i transfer 80. Hade lite pengar där men nu är den helt borta från min internetbank? Jag fattar ingenting? Jag har dock inte varit inne där på flera år så vet inte när detta har försvunnit.

Den finns på deras hemsida åtminstone.

http://www.swedbankrobur.se/fonder/t...r-80/index.htm
Citera
2014-07-02, 12:48
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Den finns på deras hemsida åtminstone.

http://www.swedbankrobur.se/fonder/t...r-80/index.htm

Märkligt. Det kanske helt enkelt inte går att komma åt den genom internetbanken. Enligt mitt orangea kuvert så har jag ännu pengar där. Ingen aning om hur sånt här fungerar dock. Man är för lat för att lära sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in