2024-12-28, 10:25
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jasså, det är lika tungt att bära en back påskmust som julmust så de måste ju bara vara samma?

Sen när delar bryggerierna med sig av sina recept med någon random springpojke?

Jag jobbade för bryggeriet dumskalle . Var med vid tillverkningen . Must är must och Coca Cola är Coca Cola .
Citera
2024-12-28, 10:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Har du någon källa på det? Något riktigt belägg dvs?
Inget definitivt men, "För att få ett definitivt svar ringde Aftonbladets sajt lajkat.se upp bryggerikoncernen Carlsberg, som producerar det kända varumärket Apotekarnes jul- och påskmust.– Det som skiljer musterna åt är tillfälle och upplevelse. Vi tillverkar dem på samma sätt ..." https://recept.se/artikel/vad-ar-ski...st-och-julmust
Citera
2024-12-28, 10:35
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Förr sade man att påskmusten var julmust som inte blivit såld under julen. Alltså att påskmusten då stått och lagrat lite fram till påsk . Men det var såklart inte sant .
Senast redigerad av CalzoneItalia 2024-12-28 kl. 10:37.
Citera
2024-12-28, 10:35
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag tror att även Mora Bryggeri gör Enbärsdricka så den borde inte vara svår att få tag i.

Det stämmer, men Mora gör dessutom en must som säljs året runt, om än med lite olika etiketter beroende på säsong. Under lågsäsongerna heter den bara "Mora Must":
https://www.delitea.se/mora-bryggeri-mora-must
Citera
2024-12-28, 10:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jasså, det är lika tungt att bära en back påskmust som julmust så de måste ju bara vara samma?

Sen när delar bryggerierna med sig av sina recept med någon random springpojke?
Att backarna väger lika mycket mellan påsk och julmust har med mängden must att göra och dom håller sina recept hemliga och påverkar inte vikten men julmust och påskmust är precis lika dan i smaken och ingen skillnad.

Det är något man bara tror och på tuben om man letar hittar man smak test på dom bägge och kommer fram till att smaken är lika men man lurar sig själv att nu är det påsk då är påskmust godare än julmust och tvärtom
Citera
2024-12-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Inget definitivt men, "För att få ett definitivt svar ringde Aftonbladets sajt lajkat.se upp bryggerikoncernen Carlsberg, som producerar det kända varumärket Apotekarnes jul- och påskmust.– Det som skiljer musterna åt är tillfälle och upplevelse. Vi tillverkar dem på samma sätt ..." https://recept.se/artikel/vad-ar-ski...st-och-julmust

Samtidigt hävdas det att det inte tillverkar inte Carlsberg mustextraktet utan outsourcar det och receptet på det är hemligt, endast tre personer känner till det. Så det vore ju lite märkligt om just någon random snubbe på Carlsberg skulle vara en av dessa tre.

Sen är det ju lite klantigt av att Aftonbradet att inte notera att ingredienserna skall stå i ordning efter mängd, att de står i olika ordning på olika muster betyder att proportionerna mellan ingredienserna är olika. De "glömmer' också att nämna att bara för att ingredienserna är desamma så behöver ju inte proportionerna vara desamma (den som tror det kan ju ta och köpa lättöl istället för det är ju gjort på samma ingredienser som starköl).

Jag har för mig att de som tillverkat extraktet har hävdat att det skiljer sig mellan påsk- och julmust. Jag finner det rimligare att de som känner till receptet återfinns hos de som blandar ihop extraktet.
Citera
2024-12-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag jobbade för bryggeriet dumskalle . Var med vid tillverkningen . Must är must och Coca Cola är Coca Cola .

Du skrev att du "körde ut musten" på normal svenska betyder det att du jobbar som lastbilschaffis.
Citera
2024-12-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Att backarna väger lika mycket mellan påsk och julmust har med mängden must att göra och dom håller sina recept hemliga och påverkar inte vikten men julmust och påskmust är precis lika dan i smaken och ingen skillnad.

Det jag menar är att den som bara kör ut musten antagligen har lite sisådär insikt i det där hemliga receptet, det är ju som sagt ungefär som att dra slutsatsen att de måste vara samma för att de väger lika mycket.

Det är ju som sagt inte ens så att bryggerierna blandar ihop extraktet själva utan det är ett annat företag som gör det. Så vad gäller vad som sker på bryggeriet så förefaller det ju samma vare sig man gör apotekarnes julmust, coops julmust eller rent av coca cola.

Så med mindre än att man verkligen har belägg för hur de görs eller vad de innehåller ner till proportioner så är det bara ogrundat spekulerande huruvida det är samma eller inte.
Citera
2024-12-28, 11:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Några tillfällen liknande diskuterats förr, bara som referens

(FB) Julmust/påskmust - vad är skillnaden och vilken är godast? (2015)
(FB) Julmust / påskmust, bland det vidrigaste som finns i dryckesväg (2009)
(FB) Påskmust vs Julmust (2004)
(FB) Är högtidsmust (jul, påsk) den dryck som smakar bäst sockerfri? (2022)
(FB) Vart köpa must när det inte är jul eller påsk? (2012)
(FB) Julmust du sköna. Är du här? (Tråden om julmust) (2005)
Citera
2024-12-28, 11:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det jag menar är att den som bara kör ut musten antagligen har lite sisådär insikt i det där hemliga receptet, det är ju som sagt ungefär som att dra slutsatsen att de måste vara samma för att de väger lika mycket.

Det är ju som sagt inte ens så att bryggerierna blandar ihop extraktet själva utan det är ett annat företag som gör det. Så vad gäller vad som sker på bryggeriet så förefaller det ju samma vare sig man gör apotekarnes julmust, coops julmust eller rent av coca cola.

Så med mindre än att man verkligen har belägg för hur de görs eller vad de innehåller ner till proportioner så är det bara ogrundat spekulerande huruvida det är samma eller inte.
Här kan du läsa lite

https://www.elle.se/mat-och-vin/vet-...skmust/4333670
Citera
2024-12-28, 11:29
Medlem
Julmust,påskmust och resten av året festmust
Citera
2024-12-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Här kan du läsa lite

https://www.elle.se/mat-och-vin/vet-...skmust/4333670

Ja ser ut som samma artikel som jag bemött tidigare:

Citat:
Samtidigt hävdas det att det inte tillverkar inte Carlsberg mustextraktet utan outsourcar det och receptet på det är hemligt, endast tre personer känner till det. Så det vore ju lite märkligt om just någon random snubbe på Carlsberg skulle vara en av dessa tre.

Sen är det ju lite klantigt av att Aftonbradet att inte notera att ingredienserna skall stå i ordning efter mängd, att de står i olika ordning på olika muster betyder att proportionerna mellan ingredienserna är olika. De "glömmer' också att nämna att bara för att ingredienserna är desamma så behöver ju inte proportionerna vara desamma (den som tror det kan ju ta och köpa lättöl istället för det är ju gjort på samma ingredienser som starköl).

Jag har för mig att de som tillverkat extraktet har hävdat att det skiljer sig mellan påsk- och julmust. Jag finner det rimligare att de som känner till receptet återfinns hos de som blandar ihop extraktet.

Noterade dock nu att man jämfört innehållsförteckningen på jul- respektive påskmust från samma tillverkare och noterat att i ett av fallen stod ingredienserna i annan ordning - och okunniga som de var insåg de inte att ordningen i innehållsförteckningen inte är godtycklig. Ingredienserna är ordnade efter mängd så olika ordning betyder mer eller mindre att proportionerna på ingredienserna är olika. Att inte inse att ordningen på innehållsförteckningen har betydelse har de ju därmed missat att åtminstone en av tillverkarna har olika recept på jul och påskmust, iaf ifall man skall tro på innehållsförteckningen. Dock betyder som sagt inte samma ingredienslista att proportionerna mellan ingredienserna är densamma och någon slutsats om att de skulle vara samma kan man inte dra därav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in