Gammal tråd men jag var bara tvungen att svara:
Citat:
Ursprungligen postat av
blackjackster
Tillfredsställelsen av att hämnas på någon, är det verkligen givande i det långa loppet? De gånger hämnd har gett mig något så har det varit i det långa loppet för att sedan förvandlas till en ånger där jag funderat över varför man skulle sänka sig till den patetiska nivå.
Har därför lärt mig att förlåta i stor utsträckning och har därför blivit orolig över att jag blivit för mjuk. I denna mörka tid vi lever i känns det som att min storsinthet inte kan överleva utan kommer att kvävas av alla gamar som är redo att exponera den.
Frågeställningen är då? Skall jag/ni vara förlåtande och ha överseende med människor bedrägliga beteende, eller ska man vara en ful jävel som hämnas och är allmänt bedräglig?
Oj, precis dessa tankar har jag burit på ett bra tag nu. Man kan väl förenklat säga att jag började med en storsint hållning till mina medmänniskor (ja, jag var verkligen förlåtande) men att denna snart slogs i spillror i takt med att jag blev äldre. Mötet med "verkligheten" har tyvärr den funktionen att den tenderar krossa ungdomens förhoppningar.
Då övergick jag istället till att hämnas och vara småsint, men till min stora förvåning blev jag endast än mer olycklig. Jag kände mig innan som en dörrmatta och ville få tillbaka mitt självförtroende genom att behandla andra (lika illa) som de behandlade mig, men istället blev jag en deprimerad dörrmatta. Kanske är problemet att denna inversa form av gyllene regeln - "behandla andra som de behandlat dig" istället för "behandla andra som du själv vill bli behandlad" - en sorts grogrund för ilska och hat?
Nu vet jag varken ut eller in längre. Jag har mycket svårt att förlåta men jag orkar inte längre hämnas.