• 2
  • 3
2013-12-30, 20:21
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
Tillfredsställelsen av att hämnas på någon, är det verkligen givande i det långa loppet? De gånger hämnd har gett mig något så har det varit i det långa loppet för att sedan förvandlas till en ånger där jag funderat över varför man skulle sänka sig till den patetiska nivå.

Har därför lärt mig att förlåta i stor utsträckning och har därför blivit orolig över att jag blivit för mjuk. I denna mörka tid vi lever i känns det som att min storsinthet inte kan överleva utan kommer att kvävas av alla gamar som är redo att exponera den.

Frågeställningen är då? Skall jag/ni vara förlåtande och ha överseende med människor bedrägliga beteende, eller ska man vara en ful jävel som hämnas och är allmänt bedräglig?

Jag har haft liknande funderingar och tror att förlåtelse är det bästa i längden.
Citera
2013-12-30, 20:48
Medlem
Gammal tråd men jag var bara tvungen att svara:
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
Tillfredsställelsen av att hämnas på någon, är det verkligen givande i det långa loppet? De gånger hämnd har gett mig något så har det varit i det långa loppet för att sedan förvandlas till en ånger där jag funderat över varför man skulle sänka sig till den patetiska nivå.

Har därför lärt mig att förlåta i stor utsträckning och har därför blivit orolig över att jag blivit för mjuk. I denna mörka tid vi lever i känns det som att min storsinthet inte kan överleva utan kommer att kvävas av alla gamar som är redo att exponera den.

Frågeställningen är då? Skall jag/ni vara förlåtande och ha överseende med människor bedrägliga beteende, eller ska man vara en ful jävel som hämnas och är allmänt bedräglig?
Oj, precis dessa tankar har jag burit på ett bra tag nu. Man kan väl förenklat säga att jag började med en storsint hållning till mina medmänniskor (ja, jag var verkligen förlåtande) men att denna snart slogs i spillror i takt med att jag blev äldre. Mötet med "verkligheten" har tyvärr den funktionen att den tenderar krossa ungdomens förhoppningar.

Då övergick jag istället till att hämnas och vara småsint, men till min stora förvåning blev jag endast än mer olycklig. Jag kände mig innan som en dörrmatta och ville få tillbaka mitt självförtroende genom att behandla andra (lika illa) som de behandlade mig, men istället blev jag en deprimerad dörrmatta. Kanske är problemet att denna inversa form av gyllene regeln - "behandla andra som de behandlat dig" istället för "behandla andra som du själv vill bli behandlad" - en sorts grogrund för ilska och hat?

Nu vet jag varken ut eller in längre. Jag har mycket svårt att förlåta men jag orkar inte längre hämnas.
Citera
2013-12-30, 20:51
Medlem
-vaas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Tror att hämd var viktigare för i tiden. Vi har gamla ordstäv som "öga för öga, tand för tand."

Numera är det inte pk att vilja vara hämdlysten. T ex så tycker man synd om gärningsmannen när brottsoffer intervjuas i tv. Att det är mobbarna som har problem osv.

Precis, är man offer är man gärningsman och är man gärningsman är man offer.

Helt absurt. svenska samhället har Stockholm-syndrome.
Citera
2014-06-01, 02:17
Medlem
Ass.Parades avatar
Hämnd är egentligen inte skönt för någon normalt funtad människa i det långa loppet. Förlåtelse är det enda rätta. Detta kan vara svårt att förstå för vi vill få det att låta som att det beror på vad som hänt osv men sanningen är enligt mig att förlåtelse är det enda som kan få dig att gå vidare. Oavsett situation eller händelse.

Självklart kommer jag inte att förlåta någon som med mening dödat en nära vän t.ex men jag vet att jag inte hade lidit lika mycket om jag hade förlåtit mördaren. Finns dom som förlåter gärningsmannen, jag lovar er att dessa människor mår mycket bättre än oss som vägrar förlåta. Ni tycker säkert det låter dumt det jag skriver men jag tror det är så.

Jag har aldrig mått bättre utav hämnd (stora som små grejer i vardagen) i det långa lopper då jag reflekterat över situationen senare i livet och jag tror bara att ju känslokallare man är(eller känslosamt avtrubbad man är), desto mer gynnas man av hämnd.
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-06-01 kl. 02:21.
Citera
2014-06-01, 03:05
Bannlyst
Jag har endast känt någon slags tomhet eller skam efter jag har hämnats sedan jag klev in i vuxenvärlden. Jag har inte haft grova hämndbegär sedan jag var liten. Jag kan gå i hämndtankar men gör nästan aldrig något. Samvetet kommer ifatt när man "lugnat" sig och det känns ändå inte rätt.

Jag tror man måste vara mentalt störd/sjuk för att känna äkta tillfredställelse efter man har hämnats.
Citera
2023-05-09, 03:04
Medlem
Custom_mades avatar
Låt oss säga att personen man känner hämndkänslor mot tjänade väldigt mycket på det den gjorde mot en själv.

Hur kan man någonsin förlåta när man ser att dennes lycka är byggd på ens egen olycka?
Och dom varken har samvetskval eller ånger över det hela?

Och hur länge ska man gå och kämpa med hämndbegär egentligen?
Finns det någon gräns där hämndens "dåliga" ändå är mindre dåligt än de ärr man bär med sig?
Citera
2023-05-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
I det här fallet är det inte mer än rätt, tycker jag!

Sånt är ganska surt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in