• 1
  • 2
2009-03-31, 00:08
Bannlyst
Känner att jag har en förkylning på g som kanske kickar in ordentligt imorgon.
Min fråga är om det finns några huskurer lr något som ni vet verkligen fungerar.

Vill verkligen inte vara sjuk på fredagen då jag ska iväg på ett livsviktigt uppdrag, tack på förhand.
Citera
2009-03-31, 00:29
Medlem
Färskpressad apelsin juice är aldrig fel eller varför inte köpa en burk med multivitaminer och ta några per dag( C-vitaminer osv )
kan väl ta en alvedon innan du lägger dig för att förebygga lite. Stressa dock inte med tabletter och sånt då det oftast får en motsatt effekt. (Överskott av vitaminer i "onaturlig" form kan ge dig lite magproblem.)

Annars tar du det lugnt, ansträng inte kroppen med gym eller träning så ska det väl vara borta tills fredag.
Citera
2009-03-31, 01:33
Medlem
Snoppgandalfs avatar
Skapa låtsasfeber, för att hjälpa immunförsvaret redan på tidigt stadium. Bada/duscha i skitvarmt vatten länge, och gå sedan och lägg dig under massa filtar och täcken så att du verkligen svettas. Håller du kroppen på en hög kroppstemperatur nu, så hjälper du immunförsvaret att döda bakterier på tidigt stadium.
Citera
2009-03-31, 03:15
Medlem
YuriBunnys avatar
Kan Jang är bra!
Citera
2009-03-31, 03:31
Medlem
EvilTouchs avatar
Ett glas whiskey som sakta får rinna ner i halsen och magen!
Citera
2009-03-31, 06:45
Medlem
Äta riktigt kryddstark mat, gå till valfri Indisk resturang och beställ starkaste dom har, drick inte mjölk till. Sen när snoret har runnit färdigt och du är helt genomsvettig så tar du nått med mjölkprodukter i (håll ut så länge du kan), typ bananalassi eller glass.
Citera
2009-03-31, 08:04
Medlem
Krafses avatar
Detta är flummigt värre, beroende på vilken syn man har på just förkylningar. Det ironiska är dock att det bara fungerar om man tror på det.
Jag skojar inte nu, för detta verkar vara en av grundpelarna till att lyckas. Ingen tro = ingen lycka.

Har själv inte varit förkyld sen långt innan jag startade den tråden. Innan dess var jag precis som alla andra, sjuk några gånger om året med rethosta och äckligt slem i halsen.
Sen efter en SJUKT jobbig förkylning när jag bara låg i sängen i tre dagar och det kändes som om jag skulle dö av skiten, då tröttnade jag och bestämde mig för att aldrig mer låta virus/bakterier vinna. Så, it's all in your head baby.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=544174

Edit: Kanske ska tillägga att jag inte menar en strikt vetenskaplig bild av förkylning. När jag säger förkyld så menar jag alltså alla besvär, inte att man kanske har något virus som lurar i kroppen som man inte känner av. I ett sånt fall är man inte förkyld enligt mig.
En förkylning, det är när man hostar halvt ihjäl sig, har slem i halsen, mår dåligt och har noll aptit. Mer eller mindre.
Har man bara nån extremt liten snuva i näsan eller känner något litet kliande i halsen en gång så är det inte en förkylning, tycker jag. Det är bara små "varningar" eller hur man ska säga det. Dessa är förövrigt guld värda, för då vet man ju vad som är på gång. Det är ju då man ska börja jobba för att förhindra att det bryter ut i ett stort kalas av jobbigheter!
Senast redigerad av Krafse 2009-03-31 kl. 08:18.
Citera
2009-03-31, 08:26
Medlem
Krafse, saken är den att virus/bakterier blir dödade av stark kryddad mat, därför många kulturer har just detta (Indien, Thailand, Mexiko osv) där kylmöjligheter var begränsade förritiden.
Citera
2009-03-31, 08:29
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Krafse, saken är den att virus/bakterier blir dödade av stark kryddad mat, därför många kulturer har just detta (Indien, Thailand, Mexiko osv) där kylmöjligheter var begränsade förritiden.

Det låter vettigt, (Har det med svett att göra, att man svettas ut det onda?) men det är väl inte det enda som dödar virus/bakterier?
Citera
2010-09-29, 15:20
Medlem
miszks avatar
Jävligt efter i denna tråd men har precis råkat ut för samma grej som TS dvs:

Har blivit kraftigt förkyld(feber inräknat) idag, har en "livsviktig" sak att ordna på fredag Vilket fungerade bäst för dej TS? Gärna fler tips också?
Citera
2010-10-15, 10:20
Medlem
Är i ungefär samma situation som TS,
Har vart ordentligt sjuk i ca 1½ vecka men är på bättringsfronten nu, har bara lite lätt hosta och väldigt snorig.

För att komma till saken, ikväll är det utgång som gäller och det kommer med all förmodan bli väldigt sent och lite drickande.

Hur kan jag undvika att förpesta mitt sällskap med min hosta/snuva? Har tillgång till Bisolvon (slemlösande) och vanlig nässpray. Har hört att alkohol "lugnar" ner luftstrupen och där med hostan, någon som kan konfirmera detta?
Citera
2010-10-15, 10:36
Medlem
Italienskans avatar
En stor kopp te med en 6:a rom, massor med ingefära, 2 matskedar honung och en halv pressad citron.
Inget recept som platsar i Léa avec Amour, men det gör susen på en kvart!
Du kan ju ta mindre sprit i eftersom du skall på ett livsviktigt uppdrag.

Det är viktigt att kroppen får vila, ta en alvedon, drick mycket vatten (gärna med citron i) och tryck i dig c-vitaminer!
Esberitox, Kan-jang och Echinea är bra produkter från Apoteket som påskyndar tillfrisknadet.

Krya på dig TS!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in