• 1
  • 2
2003-10-11, 02:28
Medlem
Bleeps avatar
Skulle inte tro det. De flesta andliga människor resonerar i termer av evigt liv. Men deras eviga liv har icke desto mindre en början: när de föddes. Först efter detta och sedan döden därtill börjar (!) deras eviga liv. Redan här är det ett ganska märkligt resonemang. Lägg därtill det märkliga fenomenet att evighet enligt deras tänkande inte inbegriper det förflutna, dvs tiden innan deras födelse.

Och utan det förflutna är det ju inte evigt, eller hur?

Religiösa människor är korkade.
.
Citera
2003-10-11, 02:42
Medlem
TrialByErrors avatar
Visst är det märkligt, men evighet betyder inte bara något utan början eller slut utan kan även innebära en tillvaro utanför tiden.
Så om religiösa människor anser att deras "eviga" liv börjar efter döden så kan de argumentera att när själen frigörs från den fysiska kroppen tar den sig utanför tiden, tiden är med andra ord inte relevant.
Därmed kan själen påstås ha "evigt" liv även om det inte "påbörjas" förrän efter kroppens förgängelse.

Långtgående javisst, men be en religiös förklara var Cains fru kom ifrån
Citera
2003-10-11, 14:37
Bannlyst
liv=energi ...det finns många sätt att se saker på , och en fråga är ju kan energi dö?
ett stort problem är att ord kan ha så många betydelser..
det som kristna kallar själ kallar ja för energi om ja har fattat dom rätt....

när är man död??
har själv varit i en sits där ja inte andades eller hade puls ett tag ..tekniskt sett så är man väl död då ?? eller finns det ett ord för detta tillstånd?
själv tror ja att när man inte kan få liv i en människa så är denna död.och kommer aldrig att ha ett medvetande..det tror ja!!!
Citera
2003-10-11, 23:31
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Visst är det märkligt, men evighet betyder inte bara något utan början eller slut utan kan även innebära en tillvaro utanför tiden.
Så om religiösa människor anser att deras "eviga" liv börjar efter döden så kan de argumentera att när själen frigörs från den fysiska kroppen tar den sig utanför tiden, tiden är med andra ord inte relevant.
Därmed kan själen påstås ha "evigt" liv även om det inte "påbörjas" förrän efter kroppens förgängelse.
Hmm... bra svar. Och dessutom: om Einstein har rätt i att och tid och rum hänger ihop så blir ditt svar ännu bättre. Shit... det här måste jag fundera på!
.
Citera
2003-10-13, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
1. Vad menar du med att "liv är energi", och vad innebär det, och hur vet du det?
2. Läkare kan ju ofta återuppliva människor som är (tekniskt sett) döda.
3. Vad är definitionen av medvetande (i detta sammanhanget dvs.)?

ja vet inte!!! det är min tolkning av ord...
sen skrev ja att ja själv har varit död rent tekniskt..och undrar om det finns ett ord för det!?

liv för mig är att ha ett medvetande..men sen finns det ju människor som ja själv..
som har rasat ihop utan puls och andning...och vaknat med hjälp..
ja tror inte på evigt liv mentalt , andligt , enegi.. eller va man kallar det för..
men det är ja..!!
Citera
2003-10-13, 19:12
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud_connected
ja vet inte!!! det är min tolkning av ord...
sen skrev ja att ja själv har varit död rent tekniskt..och undrar om det finns ett ord för det!?

liv för mig är att ha ett medvetande..men sen finns det ju människor som ja själv..
som har rasat ihop utan puls och andning...och vaknat med hjälp..
ja tror inte på evigt liv mentalt , andligt , enegi.. eller va man kallar det för..
men det är ja..!!
Okey. Åter igen, vad är din definition av ett sådant medvetande?
Mycket hänger på den förklaringen...
Citera
2003-10-13, 19:47
Medlem
Killroys avatar
Citat:
liv=energi ...det finns många sätt att se saker på , och en fråga är ju kan energi dö?
ett stort problem är att ord kan ha så många betydelser..
det som kristna kallar själ kallar ja för energi om ja har fattat dom rätt....

Energi kan nog inte dö. Det kan bara omvandlas till någor annat har jag för mig. Om man tror på en själ så borde själen bestå av någon form av energi och alltså vara odödlig.

Citat:
när är man död??
har själv varit i en sits där ja inte andades eller hade puls ett tag ..tekniskt sett så är man väl död då ?? eller finns det ett ord för detta tillstånd?
själv tror ja att när man inte kan få liv i en människa så är denna död.och kommer aldrig att ha ett medvetande..det tror ja!!!

Ordet du letar efter är nog klinisk död - när kroppen är död men i och med att hjärnan lever så går det att få liv i kroppen igen till skillnad mot hjärndöd.
Citera
2003-10-14, 03:19
Medlem
Bleeps avatar
Någon som såg Vetenskapens Värld i SVT, programmet om nära-döden-upplevelser? Jävligt intressant faktiskt. Om ni missade det, håll ögonen öppna för de repriser som kommer senare i veckan. Sevärt!!!
Citera
2003-10-14, 09:23
Medlem
Zeromatics avatar
Ja det låter väldigt korkat såsom religiösa människor säger: "mitt eviga liv börjar
efter döden", när du är död lever du inte, för fan.
Citera
2003-10-14, 12:29
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killroy
Ordet du letar efter är nog klinisk död - när kroppen är död men i och med att hjärnan lever så går det att få liv i kroppen igen till skillnad mot hjärndöd.
Frågan är NÄR hjärndöden inträffar. Vid ett hjärtstillestånd så upphör ALL hjärnaktivitet efter ca 8 sekunder. Tänk dig de fall där någon ligger med slocknat hjärta (och därmed slocknad hjärna) i typ en halv minut innan läkarna får igång hjärtat igen... Inte ens de bästa hjärnforskarna hajjar hur såna fenomen funkar, och personligen blir jag jävligt nojjig inför en död som sker via halshuggning när jag hör sånt...
Citera
2003-10-14, 18:39
Medlem
Asmodeuss avatar
Lust att svara på min fråga eller?
Citera
2003-10-16, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Okey. Åter igen, vad är din definition av ett sådant medvetande?
Mycket hänger på den förklaringen...

mitt svar skulle vara att kunna tänka och att känna känslor..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in