2009-03-30, 22:38
Medlem
Jungas avatar
Dagen efter är han febrig, 39 graders feber. Sjukt trött sitter och gnäller på mig för ingenting

Är det PGA pencilin. Han hade stora sår på benet som bara blev värre och värre. Då tog han pencilin redan dagen efter så blev såren bättre, men blev tvärsjuk på köpet...

När blir han frisk tro?
Citera
2009-03-30, 23:34
Medlem
Heims avatar
Exakt vilket penicillin äter han, och vilka biverkningar listas för det preparatet?
Citera
2009-03-30, 23:38
Moderator
evilhoneys avatar
Det kan absolut vara pga penicilinet, jag är själv väldigt överkänslig mot vissa sorter och får feber som ett av symptomen.
Ring läkemedelsrådgivningen och se vad de säger, han bör nog sluta med den sorten har tar nu och byta till en annan.
Citera
2009-03-30, 23:41
Medlem
Jungas avatar
Förövrigt så spyr han som en gris nu
Citera
2009-03-31, 01:23
Medlem
Nennenes avatar
Han tål inte penicillinen! Be läkaren testa någon annan sort.
Citera
2009-03-31, 07:25
Medlem
ultrasounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det kan absolut vara pga penicilinet, jag är själv väldigt överkänslig mot vissa sorter och får feber som ett av symptomen.
Ring läkemedelsrådgivningen och se vad de säger, han bör nog sluta med den sorten har tar nu och byta till en annan.
Jag vet inte om "feber" räknas som PC-överkänslighet i strikt mening

Det kan eventuellt handla om Jarisch-Herxheimer-reaktion:

http://en.wikipedia.org/wiki/Herxheimer_reaction

TS: Jag tror gott du kan ringa sjukvårdsrådgivningen eller vårdcentralen, men är allmäntillståndet m t p omständigheterna gott kan han nog fortsätta med antibiotikat tills vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in