Citat:
Ursprungligen postat av GrovBenstomme
Hejsan.
Jag har sökt men inte hittat någon tråd angående IT-forensiker. Kanske inte så populärt att vara det på FB men någon som jobbar som det eller har en sådan utbildning som kan dela med sig lite? Svårt att få jobb? Borde inte fler behövas i och med IPRED osv?
Är själv nyfiken och intresserad av IT-säkerhet så borde ju detta passa mig?

Jag tror inte det är särskilt svårt att få jobb som IT-forensiker, jag är själv inne på det spåret om sanningen ska fram.
för min del när jag är färdigutbildad kommer jag nog söka jobb på SKL (states kriminaltekniska laboratorium) eller ibas som är ett väldigt stort företag inom just it-forensiks. Jag tror dock att du kommer behöva någon form utav högre utbildning för att ha någon chans att få ett jobb på något av dessa ställena och gärna ha lästa några forensiks kurser.
Det var någon som skrev att man oftast jobbar på polisen, vilket jag inte håller med om. Det finns många privata företag som håller på med it-forensiks och det passar oftast det stora it företagen bättre då de inte vill att det ska bli en stor sak i media. (vilket det blir när man går till polisen).
förövrigt tycker jag TS ska ge det en chans, tror det kan vara ett spännande jobb men som samtidigt inte är så nördigt (då menar jag hur andra ser på det, för den som bryr sig om det) som många andra it-yrken.