2009-03-30, 21:38
Medlem
LadyTieras avatar
Jag har planer på att i sommar göra en fotosession inspirerad av Joel Peter Witkins konst. Jag har studerat hans bilder på nätet och kommer få låna en fotobok med hans alster.

Skulle vilja ha lite synpunkter på hur man kan ta inspiration av hans verk i en nakenmodelssession utan att plagiera det men samtidigt göra tydligt att det är en "tribute" till hans sätt att se världen.

Jag har 3 månader på mig att ordna props, garderob, ideere och poser.
Citera
2009-03-30, 22:19
Medlem
keso_411s avatar
visste inte vem det var så efter en snabb googling så hittade ja lite av hans verk.

min första tanke var att använd din fantasi till fullo och desto mer bisarrt desto bättre.
leta rätt på din lokala "freakshow" och vips så kanske du har modeller.

för att göra de tydligt att de e en tribute de handlar om så tycker ja du ska följa hans spår med att fota analogt så klart och klipp&klistra ihop bilderna i mörkrummet gärna experimentera mer än normalt så att det nästan blir fult om du fattar va ja menar..

nu har du en riktig utmaning framför dig

lycka till och glöm inte posta resultatet här sen
Citera
2009-03-30, 23:04
Moderator
Hamilkars avatar
Vad som framför allt karakteriserar Witkin är ju konstparafraserna. Ett sätt att blinka åt Witkin och samtidigt göra en egen grej skulle ju kunna vara att parafrasera skulpturer, snarare än, som Witkin själv, målningar. Två snabba ideer: den ena att återskapa Michelangelos Pietā med dig som Maria och nån typ av hyfsat fullskalestor docka som absolut inte ser ut som en jesusfigur som Jesus, och sen med nåt absurt inslag, som blodiglar eller nåt (behöver inte vara äkta ) på dina armar och din rygg. Den andra att är att utnyttja din smala kropp och smala armar och ben till att parafrasera en Giacometti - nån som t ex "Homme qui marche" ("Man striding"") till exempel. Fotografen får leka med vinklarna för att göra dig så långsmal som möjligt, och så hittar ni nåt rejält sockelliknande som du kan stå på, för att det ska se ut som så mycket Giacometti som möjligt. Bör vara nån typ av motljus, så att du blir så mycket silhuett som möjligt också. Det absurda bör nog ligga i bakgrunden här, men jag kommer inte på något specifikt just nu.

Bara en snabb association, som du kan spinna vidare på om du har lust...
Citera
2009-04-02, 21:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad som framför allt karakteriserar Witkin är ju konstparafraserna. Ett sätt att blinka åt Witkin och samtidigt göra en egen grej skulle ju kunna vara att parafrasera skulpturer, snarare än, som Witkin själv, målningar. Två snabba ideer: den ena att återskapa Michelangelos Pietā med dig som Maria och nån typ av hyfsat fullskalestor docka som absolut inte ser ut som en jesusfigur som Jesus, och sen med nåt absurt inslag, som blodiglar eller nåt (behöver inte vara äkta ) på dina armar och din rygg. Den andra att är att utnyttja din smala kropp och smala armar och ben till att parafrasera en Giacometti - nån som t ex "Homme qui marche" ("Man striding"") till exempel. Fotografen får leka med vinklarna för att göra dig så långsmal som möjligt, och så hittar ni nåt rejält sockelliknande som du kan stå på, för att det ska se ut som så mycket Giacometti som möjligt. Bör vara nån typ av motljus, så att du blir så mycket silhuett som möjligt också. Det absurda bör nog ligga i bakgrunden här, men jag kommer inte på något specifikt just nu.

Bara en snabb association, som du kan spinna vidare på om du har lust...

Bra förslag!

Ot, finns det något område Hamilkar inte är insatt i?
Citera
2009-04-02, 23:19
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ot, finns det något område Hamilkar inte är insatt i?

Högst tveksamt.

Det var för övrigt ett mycket bra förslag. Witkins konst faller in under det jag inte riktigt förstår mig på själv.

Edit. Tiera kanske borde ta en sväng till Nordic Light-festivalen i Kristiansund 29 april till 3 maj i år? Witkins kommer dit tror jag.
Senast redigerad av rotadent 2009-04-02 kl. 23:22.
Citera
2009-04-03, 19:46
Medlem
LadyTieras avatar
tack för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in