2009-03-30, 18:10
Medlem
ankuss avatar
hejsan, en snabb fråga bara

Har fått i uppgift att vakta en gecko ödla, kanske 10-15cm lång som bor i en glasmonter, som har en plastväxt i sig just nu, och då undrar jag om det skulle funka att ha någon riktigt växt istället för en plastväxt, men eftersom ödlan inte är min vill jag ta det säkra före det osäkra... finns det någon särskild växt som ödlor gillar eller ogillar som man ska passa sig för?

tacksam för svar
Citera
2009-03-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankus
hejsan, en snabb fråga bara

Har fått i uppgift att vakta en gecko ödla, kanske 10-15cm lång som bor i en glasmonter, som har en plastväxt i sig just nu, och då undrar jag om det skulle funka att ha någon riktigt växt istället för en plastväxt, men eftersom ödlan inte är min vill jag ta det säkra före det osäkra... finns det någon särskild växt som ödlor gillar eller ogillar som man ska passa sig för?

tacksam för svar

Vad är det för ödla? Samt tror jag att det går bra att köpa en http://www.coolstuff.se/Dinosaur_Plant
Citera
2009-03-30, 18:31
Medlem
ankuss avatar
tror det är en skäggaman eller hur det nu stavas...

Och en växt som man kan hitta på närmare håll vore att föredra att beställa från internet och betala frakt för nån sån liten sak, usch
Citera
2009-03-30, 23:10
Medlem
Adam87s avatar
Problemet med levande växter kontra ödlor/ormar är att reptiler sällan eller alltid skiter fullständigt i att försöka behandla växten på ett korrekt sätt. Ödlan ser mest växten som något roligt att klättra på. Kanske kan du hitta något roligt här?

Edit:
Citat:
Skäggagamer:
Osmidiga som de oftast är, gör att inte många växter fungerar särskilt bra i dess närhet. Men stenar runt växterna behövs och följande växter anser jag lämpliga:
Agaves-arter (Är taggiga men skinnet hos ödlorna är segt. Dock kan en skrämd ödla göra sig riktigt illa. Vill ha det ljust. Välj inte denna växt i första hand.
Aloé-arter (Framför allt de taggiga varianterna är mina favoriter. Växer långsamt och tål det mesta. Vill ha det ljust).
Aspidistra elatior, Ungkarlsblomma ( Den växt som klarar minst ljus av alla växter. Växer långsamt och är därmed ganska dyr. Annars en seglivad växt som man får kämpa med om den skall dö).
Beaucarnea recurvata, Flasklilja eller elefantfot (Här är nog den varianten på stam den mest lämplig, bladrosetten kan fårhållandevis lätt plattas till av en tung ödlekropp om man väljer den låga sorten. En tålig växt annars. Vill ha det ljust).
Brachychiton rupestris, Australiskt flaskträd (En spännande växt med en lite annorlunda stam. Får tyvärr ganska lätt spinn så duscha den ofta. Vill ha det ljust).
Cordyline fruticosa, Bloddracena ( Här skall man nog välja någon på stam för bladen kan brytas. Tål ej heller långvarig torka. Vill ha det ljust).
Crassula arborescens och C. ovata, Trädkrassula och Paradisträd (Sol och torktåliga växter som tål det mesta. Dock kan stora skäggisar ge dom en platt lock. Vill ha det ljust).
Dracaena-arter (Välj någon på stam så har du glädje av denna tåliga växt länge. Skall dock helst ej bli torr).
Euphorbia-arter (Är giftiga så välj bara taggiga arter. Inte ens den hungrigaste ödla tar ett bet i dessa rivjärn. Och tåliga är dom. Vill ha det ljust. En personlig favorit).
Ficus-arter (En tråkig växt. Vill ha det ljust).
Gasteria-arter (Så länge ödlan är mätt går denna spännande växt säker. Har ej prövat den. En tålig växt som påminner om en aloe. Vill ha det ljust).
Kalanchoe beharensis, Kamelhårskalanchoe (En brunaktig suckulent som kanske blir för hög i ett terrarie men väl lämplig så länge den håller sig i storleken. Vill ha det ljust).
Pachira macrocarpa, Pachira (En småtrevlig växt som defenitivt behövs toppas i ett terrarium. Kan dock klara sig med mindre ljus. Får lätt spinn, så låt den ej bli för torr).
Pachypodium lamerei, Madagaskarpalm (Med sin taggiga stam får den vara ifred från dom flesta djur. Vill ha det ljust).
Sanserveria trifsciata, Svärmors tunga (En tålig växt som klarar det mesta. En personlig favorit).
Schefflera arobicola, Paraplyaralia ( Dom nedersta bladen blir säkert uppätna men därefter får men ett vackert och tåligt litet träd. Vill helst inte bli för torrt. Klara halvskugga).
Stephanotis floribunda, Doftranka (En klätterväxt som vill stå ljust och som klarar sig om man skulle glömma vattna den. Klarar nog inte de mest klätterglada djuren).
Yucca elephantipes, Yuccalilja (En tålig växt som blir finast om den står ljust).
Zamia pumila, Zamia (En långsamväxande palm med rundaktiga småblad som klarar det mesta. Vill ha det ljust).
Zamioculcas zamifolia, Garderobsblomma (Trots namnet vill den gärna stå ljust för att bli fin. Tål däremot torka väl).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in