• 2
  • 3
2009-04-02, 20:26
Medlem
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/ har en hel del bra nybörjar tips å snabb tips, kolla december 08 för olika teman och grejer
Citera
2009-04-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Virtualbox fixar inte 3D-accelererad grafik, däremot kan du skicka på t ex PlayOnLinux som stödjer en hel del spel, betydligt enklare än att sitta med wine
virtualbox fixar opengl accelrerad grafik, har änsålänge bara provat wc3 med Garena och CS1.6 med mycket bra resultat. Bra mycket bättre än vad jag trodde!
Citera
2009-04-02, 22:26
Medlem
Turkfans avatar
Är det godkänt Spelbart resultat?
Citera
2009-04-02, 22:49
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birger_
virtualbox fixar opengl accelrerad grafik, har änsålänge bara provat wc3 med Garena och CS1.6 med mycket bra resultat. Bra mycket bättre än vad jag trodde!

Kollade på sidan, stämmer tydligen att dom har lagt in in stöd för hårvaru accelererad 3D-grafik nu.

Trevligt trevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Turkfan
Är det godkänt Spelbart resultat?

Menar du med PlayOnLinux?

PlayOnLinux är egentligen bara ett gui till Wine, som gör anpassade inställningar för spelet och Wine, det brukar finnas howtos på http://appdb.winehq.org/ där står också hur kompatibelt ett spel eller ett program är med Wine (samma kompatibilitet gäller alltså för PlayOnLinux)
Senast redigerad av X_surfer 2009-04-02 kl. 22:55.
Citera
2009-04-03, 00:17
Medlem
Turkfans avatar
Okej, det funkade med ganska mycket spel, vilket är lver förväntan

Okej, ny fråga: vilket är det bästa sättet att lära sig terminalen lite bättre på?
Kan ju göra basic saker som typ flytta saker, gå runt i mappar osv (fast det tar ett tag xP), men vad mer för fiffigheter kan man hitta på?
Citera
2009-04-03, 02:42
Medlem
:Ericuss avatar
Citat:

Okej, ny fråga: vilket är det bästa sättet att lära sig terminalen lite bättre på?
Kan ju göra basic saker som typ flytta saker, gå runt i mappar osv (fast det tar ett tag xP), men vad mer för fiffigheter kan man hitta på?
Gör allt i terminalen.
Nästa gång du skall göra något, gör det i terminalen.
Citera
2009-04-03, 09:58
Medlem
zulu7s avatar
Citat:

Spana in den här tråden,

Bästa programmen [Terminal]

https://www.flashback.org/showthread.php?t=477789
Citera
2009-04-03, 16:13
Medlem
Turkfans avatar
Hm, finns det nån bra MSNclient för Terminalen?
Gillade inte aMSN så mkt.

Och varför får jag inte min mic att funka i linux?
Citera
2009-04-03, 16:27
Medlem
Citat:

Prova emesene, helt okej msn-klient till linux imo.
Kolla ljudinställningarna/inställningarna för pulseaudio, antagligen är din mic mutad där någonstans men jag vet inte exakt vart eftersom att jag använder ALSA :P
Citera
2009-04-03, 16:36
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Vilka saker är de första man borde göra för att underlätta mitt användade av det?
Sedan är fonten i FF skitful, jag antar att man kan ändra det, men lite hjälp skadar väl inte

Det tar lång tid att röra sig runt i mapparna, då det är riktigt olikt windows.
Aja, det löser sig väl, men lite basic saker (eller en länk till en guide) skulle hjälpa mig enormt

Annars vet jag inte...
Som sagt, bra "Nybörjar Guider" uppskattas

Jag har skrivit en lång pedagogisk guide för Ubuntu 8.10 som tar dig igen hela systemet i stort sett. Efter att du följt den guiden kommer du ha lärt dig de viktigaste funktionerna, hur man installerar program, modifierar utseendet och konfigurerar systemet efter dina önskemål. Guiden är lång men du kommer garanterat lära dig MASSOR!

Guiden är uppdelad i avsnitt och börjar med denna: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...inledning.html
Efter du läst den så finns det länk till del 2 längst ner i guiden o.s.v.

Lycka till och välkommen till GNU/Linux!
Citera
2009-04-03, 16:37
Medlem
zulu7s avatar
Citat:

Du måste bli bättre på att specifiera dina problem och att leta efter lösningar själv, annars kommer det att ta hundra år innan du får koll på ditt OS. No offence förstås.
Citera
2009-04-03, 19:23
Medlem
Turkfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zulu7
Du måste bli bättre på att specifiera dina problem och att leta efter lösningar själv, annars kommer det att ta hundra år innan du får koll på ditt OS. No offence förstås.

None taken.

Har ganska bra koll på Ubuntu (Har ingen Windows-Partion längre, var bästa sättet att lära sig ). Men jag fick till aMSN med ett Tema.

Har dock en fråga som är lite svår att Googla på.
Jag använder just nu 4 workspaces, och om jag är på t.ex. mitt IM workspace (Där MSN, Skype och X-Chat ligger) och ska googla nåt, trycker jag automatisk på Firefox ikonen i toolbaren, vilket leder att att nytt FF fönster öppnas i IM workspacet, när jag har ett annat fönster i ett annat workspace.

Kan man på något sätt göra så att man hoppar till ett workspace med detta program.

Samma sak med andra saker, typ säg att jag surfar på Workspace 1, och jag får ett meddelande på X-Chat, så klickar jag på ikonen i toolbaren, och X-Chat fönstret hoppar då till workspace 1. Kan man inte göra så att man hoppar till Workspace 3 när man klickar på den (eller workspace 2, eller var fan det ligger xD)...

Om jag var för otydlig så får ni gnälla på mig xD

Men, istället för att programmet kommer till mitt workspace, kan jag hoppa till dess workspace automatisk?

Edit: Du har stor rätt att gnälla på mig när jag formulerar frågor som: Varför funkar inte min Mic. *Skäms*
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in