2009-03-30, 16:12
Medlem
beavernuts avatar
Tjena
Har problem med bilen och eftersom jag e pretty much nollställd på bilar så söker jag hjälp av er på flashback.
Startmotorn går runt, men de tänder inte till, låter ungefär som när man fått soppatorsk. Men har lyssnat efter bensinpumpen och den verkar fungera, de kommer alltså ljud från tanken när jag vrider på tändningen.
Sen har jag fått tipset att kolla tänddningen, men har ingen aning om hur man gör detta. Så behöver hjälp med hur man enklast gör de. skriv görna som om jag vore mentalt handikappad
Bilen har alltid startat på första försöket, tills för nån dag sen. Den har ibland gått ojämnt på tomgång och dött några gånger, om detta har nått samband har jag ingen aning om men.
Bilen är iaf en volvo 850 GLT från 1993 utan turbo.
Tacksam för alla svar
Citera
2009-03-30, 16:18
Medlem
Startproblemen låter jag någon annan bättre lämpad svara på.
Men tomgångsproblematiken kan jag relatera till då min 850 gör likadant när det är kallt och fuktigt, med stor sannolikhet tomgångsmotorn som spökar.
Kan kanske ha något samband om det är ett elektronikfel, men det är säkerligen inte orsaken till startproblemen (förutsatt att det är tomgångsmotorn och inget annat som ställer till tomgången för dig).
Citera
2009-03-30, 20:15
Medlem
mek-mans avatar
Du kan börja med att kolla hur det ser ut inne i fördelarlocket,det sitter på förarsidan av topplocket på motorn,sitter fast med tre st spårskruv har jag för mej. Det går sex st kablar till det , fem runtom och en i mitten, de fem går till varsitt stift som ibland kan vara nästan helt sönderbrända och den i mitten går till ett litet kol,samma gäller det.Se till att det är rent och snyggt där till att börja med,ta även en titt på rotorn när du är igång. Du kommer behöva plocka bort luftrenaren för att lättast se allt.
Citera
2009-05-20, 23:12
Medlem
har nog rätt

Citat:
Ursprungligen postat av mek-man
Du kan börja med att kolla hur det ser ut inne i fördelarlocket,det sitter på förarsidan av topplocket på motorn,sitter fast med tre st spårskruv har jag för mej. Det går sex st kablar till det , fem runtom och en i mitten, de fem går till varsitt stift som ibland kan vara nästan helt sönderbrända och den i mitten går till ett litet kol,samma gäller det.Se till att det är rent och snyggt där till att börja med,ta även en titt på rotorn när du är igång. Du kommer behöva plocka bort luftrenaren för att lättast se allt.

Han har nog rätt angående rotorn, min 854 GLT -93 hade exakt samma problem som du beskriver, fast det var presspackningen som ligger bakom rotorn som hade fått för sig att gå sönder, hade tryckt ut olja i fördelarlocket och det såg inte så najs ut där, så mitt råd är, kolla fördelare, rotor och kol.
Citera
2009-05-21, 11:20
Medlem
Stonedboys avatar
Kolla om du får fram nå gnista. Sätt stiftet mot blocket och starta.
Citera
2009-05-21, 11:29
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Kolla stift, rotor, lock och tändkablar . Kolla så du har gnista fram till stiften och kolla så den får bränsle fram till motorn.Impulsgivaren på svänghjulet är annars ett hett tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in