2009-03-30, 15:57
Medlem
kära nötknäckare

För en tid sedan fick jag en massiv virusattack på en dator. Försökte och försökte ta bort dom men det gick ta mig tusan inte.
Nu när jag ska logga in på datorn så kommer jag inte längre än att jag hinner se min bakgrundsbild för att sekunden efter loggas ut igen, automatiskt.

Bryr mig inte så mycket om datorn egentligen, men vill gärna ha alla filmer, musik och bilder som ligger på den.

Så, kan i hjälpa en broder i nöd?
Citera
2009-03-30, 15:59
Medlem
martiness avatar
Det första du kan göra är att prova att starta den i felsäkert läge. Tryck på F8 under hela tiden datorn startas upp så borde du kunna välja "felsäkert läge".

Då borde inte mer än nödvändiga processer och program starta.

Förmodligen är det väl något som har lagt sig i autostart/Run i registret och loggar ut dej
Citera
2009-03-30, 16:10
Medlem
micaeles avatar
Och fallerar det med felsäkert läge får du ta ut hårddisken och sätta in den i någon annan dator som sekundär och kopiera över allt du vill ha kvar.
Citera
2009-03-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Och fallerar det med felsäkert läge får du ta ut hårddisken och sätta in den i någon annan dator som sekundär och kopiera över allt du vill ha kvar.

okej..nu e jag kass som fan på sånt . Är det lätt att göra detta eller?
Citera
2009-03-31, 17:20
Medlem
927s avatar
troligtvis är filen windows\sytem32\userinit.exe borttagen.
den går att återställas, har du en windows cd?
är det en stationär dator?
Citera
2009-04-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
troligtvis är filen windows\sytem32\userinit.exe borttagen.
den går att återställas, har du en windows cd?
är det en stationär dator?

ja på båda dina frågor.
Citera
2009-04-01, 17:48
Medlem
martiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirrevippen
ja på båda dina frågor.

Då kan du prova att starta datorn från windowsskivan. Sen väljer du reparera, och kopierar över filen till hårddisken
Citera
2009-04-01, 18:09
Medlem
927s avatar
om det funkar ja men det stora problemet är du kan ha en virut (virus) infektion och då kan många andra filer smittas. frågan är om du inte skulle flytta över disken i en annan dator och tex scanna denna diskens program eller windows mapp. då kan du ju även kopiera över filer men se till att dom är ok först
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in