• 1
  • 2
2009-03-30, 13:23
Medlem
Är det någon här som käkar mycket Raw food? Jag är nämligen väldigt intresserad av recept och huruvida du har märkt några hälsoeffekter eller inte.
Citera
2009-05-06, 01:45
Medlem
Jag kan nämna att jag gått över till en raw food-diet(80%, så inte helt och hållet) och gjort mig av med min astma.. Före denna diet så använde jag medicin mot astma 1-2 ggr per dag. Nu använder jag den 1-3 ggr per kvartal.

Så mat kan ha en stark effekt på kroppen.
Citera
2009-05-06, 08:32
Medlem
Octavianuss avatar
vad menas med raw food. Att man inte tillagar den?
Citera
2009-05-06, 08:46
Medlem
KvilleniusIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
vad menas med raw food. Att man inte tillagar den?

http://tinyurl.com/daphxu

Mvh
Senast redigerad av KvilleniusII 2009-05-06 kl. 08:49.
Citera
2009-05-06, 10:40
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ades
Jag kan nämna att jag gått över till en raw food-diet(80%, så inte helt och hållet) och gjort mig av med min astma.. Före denna diet så använde jag medicin mot astma 1-2 ggr per dag. Nu använder jag den 1-3 ggr per kvartal.

Så mat kan ha en stark effekt på kroppen.

Så du har lyckats bli av med en kronisk sjukdom genom att inte tillaga din mat? Tror du ens själv på det?
Citera
2009-05-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Så du har lyckats bli av med en kronisk sjukdom genom att inte tillaga din mat? Tror du ens själv på det?

Njae, det är nog mest beroende på att jag slutat med processerat socker och börjat dricka massor med vatten..

För processerat socker paralyserar ju immunförsvaret.. Och vatten ja, det har botat mycket här i världen..

Och astma är ingen kronisk sjukdom för övrigt..
Senast redigerad av Ades 2009-05-06 kl. 13:17.
Citera
2009-05-06, 14:09
Medlem
Generalrages avatar
Räknas tex gravad lax till raw food? Jo den är ju tillagad men...hmm jaaa. Någon?

Isf kan du ju äta gravad lax varje dag
Citera
2009-05-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalrage
Räknas tex gravad lax till raw food? Jo den är ju tillagad men...hmm jaaa. Någon?

Isf kan du ju äta gravad lax varje dag

Brukar allvar människa
Citera
2009-05-06, 14:47
Medlem
Generalrages avatar
Citat:
Brukar allvar människa

*suck* Givetvis var jag inte allvarlig när jag sa att han skulle äta gravad lax varje dag.

Men däremot så var jag allvarlig när jag undrade om gravat kan räknas som "raw"? Svara på det i stället tycker jag.
Citera
2009-05-06, 17:27
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Jag ser inte vitsen med att inte värma mat. Det är dock lite roligt, jag har sett recept för raw food-bröd, bröd som inte tillagas utan torkas ut i rumstemperatur. Det är en stor modefluga i USA om jag förstått rätt.
Citera
2009-05-06, 17:54
Medlem
Elmundos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Jag ser inte vitsen med att inte värma mat. Det är dock lite roligt, jag har sett recept för raw food-bröd, bröd som inte tillagas utan torkas ut i rumstemperatur. Det är en stor modefluga i USA om jag förstått rätt.

Kallas även "levande mat", huvudsyftet är för att maten då behåller naturliga enzymer, mineraler och andra ämnen som försvinner i stor mängd eller helt vid tillredning. Man äter inte mat som vart varmare än 40 grader celsius eller blivit behandlat/raffinerat. Det ska heller inte ha varit fryst.

Har inte provat själv men det fungerar bra för många.
Största fördelen är att man äter mycket färsk mat.
Citera
2009-05-06, 18:30
Medlem
Enfattigens avatar
Citat:
Brukar allvar människa

Det är faktiskt en bra fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera