2009-03-30, 11:14
Medlem
Hej,

En liten hypotetisk frga...

Jag har idag en Olympus E-510 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6 + 70-300/4,0-5,6

Om ni hade haft sisdr 6000-8000:-, hade ni uppgraderat huset till ett beg. E-3/E-30 eller lagt pengarna p ett bttre objektiv som t.ex. 12-60/2,8-4,0 SWD?

Jag behver inga kommentarer att jag skulle kpt annat mrke osv. utan det r ovan premisser som gller...

Tackar!
Citera
2009-03-30, 11:20
Medlem
Nu vet jag ingenting om Olympus och deras optik men om jag var du skulle jag skaffa en bra normalzoom med blndare 2.8 ver hela zoomomfnget fre du byter hus.
Citera
2009-03-30, 11:21
Medlem
Draedons avatar
Vnd p det... Vad r det du saknar med det huset du har idag? kontra vad saknar du med objektiven du har idag?
Citera
2009-03-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Vnd p det... Vad r det du saknar med det huset du har idag? kontra vad saknar du med objektiven du har idag?

Du har rtt... det enda jag egentligen saknar p min e-510 r bttre live view samt original batterigrepp. Live View kan jag verleva med den funktion kameran har (man anvnder inte avtryckaren halvvgs nedtryckt, utan annan knapp p baksidan av kameran) och batterigrepp finns frn en tredjepartstillverkare.
Citera
2009-03-30, 19:45
Medlem
UnbornAliens avatar
Skulle satsa p bttre glugg. Men allt beror p hur begrnsad du knner dig med huset. Trots allt r det glaset som stter standarden fr bildresultatet mer n huset.

Sitter lite i samma frgestllning, ska jag kpa lite roliga gluggar tex Sigma 150mm/2.8 macro, Tokina AT-X 11-16/2.8 eller ska jag byta min D80 mot en D300
Fr egen del lutar det t nya gluggar d jag har mkt kvar att pressa ur D80n innan en uppgradering till D300an knns ndvndig. Men lite prylgalen som man r finns ju nd tankarna dr, alltid kul med nya grejjer. Sen kan en bttre kamera gra att man tar snabbare kliv i utvecklingen pga nytndning/lttare handhavande med fler knappar osv.
Citera
2009-03-31, 15:23
Medlem
murmels avatar
Sitter med samma hus som dig, med kitobjektiven 14-42 & 40-150.
Gillar kameran, men har lite problem att f riktigt skarpa bilder med 40-150.
Kan nog inte tipsa om ngot konkret gllande normalzoom, d den medfljande r tillrckligt bra fr mina ndaml.
Hade personligen tagit dina 8000:-, sparat 4000 till & kpt ED 50-200 SWD, skulle iaf vilja ha nt med lite bttre ljusprestanda n kit-telezoomen.

Eller bytt mrke, fr att bttre kunna botanisera gluggar p begagnatmarknaden, ngrar lite att jag tog s litet mrke, ven om kameran i sig r ok.
Citera
2009-04-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnbornAlien
Trots allt r det glaset som stter standarden fr bildresultatet mer n huset..

Det hr r en otroligt svr frga och jag har inte svaret. nd tnkte jag kommentera.
Jag stllde samma frga p fotosidan.se. Jag har Sony A200 och ngra hyfsade objektiv. Jag har levt i samma tankar som ovan och svaren p min frga bekrftade att det r den allmna uppfattningen.

Jag kom ver tv fina 2,8 objektiv 28-70 och 80-200 till ett bra pris och slog till.
D dyker nya problem upp som jag inte frutsett. De hr objektiven har rejla glas i men inga inbyggda AF motorer, vilket ju trots allt r rtt vanligt. Nu visar det sig att AF motorn i A200 verkar vara fr svag fr att kunna fokusera p rrliga ml med de nya tunga objektiven. Det var absolut ingen som varnade fr den risken.
Citera
2009-04-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBredberg
Det hr r en otroligt svr frga och jag har inte svaret. nd tnkte jag kommentera.
Jag stllde samma frga p fotosidan.se. Jag har Sony A200 och ngra hyfsade objektiv. Jag har levt i samma tankar som ovan och svaren p min frga bekrftade att det r den allmna uppfattningen.

Jag kom ver tv fina 2,8 objektiv 28-70 och 80-200 till ett bra pris och slog till.
D dyker nya problem upp som jag inte frutsett. De hr objektiven har rejla glas i men inga inbyggda AF motorer, vilket ju trots allt r rtt vanligt. Nu visar det sig att AF motorn i A200 verkar vara fr svag fr att kunna fokusera p rrliga ml med de nya tunga objektiven. Det var absolut ingen som varnade fr den risken.
Det var vl ingen som hade frutstt att Sony skulle montera s klena motorer.
Citera
2009-04-02, 16:11
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det var vl ingen som hade frutstt att Sony skulle montera s klena motorer.
Samma kan man sga om Nikon, behll gamla bajonetten ocks... till skillnad fr Canon.
Citera
2009-04-02, 17:08
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punk
Samma kan man sga om Nikon, behll gamla bajonetten ocks... till skillnad fr Canon.

NU helt OT:
Citera
2009-04-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punk
Gammal bajonett r trevligt. Sunkiga motrer r dremot inte trevligt. Har aldrig hrt ngon klaga p dem. Den segaste borde rimligtvis sitta i D50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in