2009-03-30, 00:35
Medlem
gurra83s avatar
Om man köper något på internet så gäller ju ångerrätten såvitt jag har förstått. Dvs. att man kan returnera obruten förp. inom 14dagar o få pengarna tillbaka. Jag har köpt ett objektiv på ett företag om säljer mycket via internet men som också har en butik på ett industriområde. Jag köpte objektivet i butiken. Jag undrar nu, gäller ångerätten mig? Jag har bara haft uppe objektivet och kollat lite på det och packat ner det igen. Det fanns aldrig någon försegling på förpackningen. Har bara haft det liggandes hemma nu över helgen (köpte det i fredags). Skulle vilja ha en billigare modell vilket skulle innebära att jag får pengar tillbaks. Är detta möljigt??
Citera
2009-03-30, 00:36
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra83
Om man köper något på internet så gäller ju ångerrätten såvitt jag har förstått. Dvs. att man kan returnera obruten förp. inom 14dagar o få pengarna tillbaka. Jag har köpt ett objektiv på ett företag om säljer mycket via internet men som också har en butik på ett industriområde. Jag köpte objektivet i butiken. Jag undrar nu, gäller ångerätten mig? Jag har bara haft uppe objektivet och kollat lite på det och packat ner det igen. Det fanns aldrig någon försegling på förpackningen. Har bara haft det liggandes hemma nu över helgen (köpte det i fredags). Skulle vilja ha en billigare modell vilket skulle innebära att jag får pengar tillbaks. Är detta möljigt??

Vad står det på kvittot?
Citera
2009-03-30, 00:38
Medlem
gurra83s avatar
Ja just det. Glömde säga att det står inget på kvittot om öppet köp eller dylikt så förmodligen går det väl inte att returnera det
Citera
2009-03-30, 00:40
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:

Någon lagstadgad ångerrätt finns inte, med undantag för distans- och hemförsäljningslagen. Denna lag går dock inte att tillämpa på ditt avtal, bäst är nog att vända dig till butiken direkt.
Citera
2009-03-30, 00:42
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ja just det. Glömde säga att det står inget på kvittot om öppet köp eller dylikt så förmodligen går det väl inte att returnera det

Om affärsinehavaren är normalt funtad så löser han/hon problemet och betalar tillbaks mellanskillnaden om du vill "byta ner dig" till ett billigare objektiv, dock så finns det ingen lag som reglerar detta, öppet köp är frivilligt för butiksägaren att erbjuda sina kunder men som sagt, det bör inte vara några problem.

http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=128
Citera
2009-03-30, 00:49
Medlem
gurra83s avatar
Detta är ett ansett företag med konkurenskraftiga priser och bra service inom foto. Så det borde ju inte vara några problem, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in