2009-03-29, 23:49
Medlem
mntys avatar
Hej! har stött på ett lite problem idag, och ska försöka förklara de så noga som möjligt utifall någon av er har en aning om vad det är som händer; Idag när jag vaknade så var min skärm helt svart, hajade ingenting så jag startade om skärmen men det var fortfarande helt svart, så jag tänkte att den bara hängt sig eller dylikt, så jag startade om datorn. Då ville datorn såklart inte starta, utan frågade om jag ville ta felsäkert läge osv, fast tog starta vanligt och så där höll den på om och om igen ett par gånger tills den tillslut startade. så gick det några timmar, så hängde den sig bara ibland, satt liksom bara o surfa så bah poff och så skymtade jag ett bluescreen o sen startade den om, tror jag hann läsa så mkt som "påbörjar dumpning av fysiskt minne(?)" eller något sånt.. sådär har den hållt på nu ända sen dess o lägger av med jämna mellanrum osv, jag tänkte om de kanske var grafikkortet som spökar? hursomhelst är det väldigt irriterande och skulle uppskatta fall någon med liknande problem kunde berätta för mig hur du löste det tack på förhand!
Citera
2009-03-29, 23:58
Medlem
Låter som nått av följande:
  • Värmeproblem
  • Virus
  • "Dags att installera om"

Om det är värmeproblem kan det vara dags att gå loss med damsugaren och göra rent lite inne i datorn, kolla dessutom att fläktar och sånt sitter som de ska etc.

Om det är mjukvaran det beror på, dvs virus eller att det helt enkelt blivit så mycket skräp i datorn att det är "dags" att installera om så är det enklaste att försöka spara över det som är viktigt nånstans och sen installera om allt.
Citera
2009-03-30, 00:05
Medlem
mntys avatar
Okej, tack så mkt för hjälpen blir nog o lägga över allt viktigt på externa och sen blåsa om, sen göra rent datorn skulle nog inte skada heller tror jag

hursom, tack för hjälpen
Citera
2009-03-30, 00:35
Medlem
CoolDudes avatar
Öppna kolla så inga fläktar gått sönder av damm, tex på graffet.
Andra vanliga problem som orsakar detta är defekt RAM och HDD. Du kan själv testa RAM minnet med memtest (http://www.memtest.org/) och hårddisken med HD Tune (http://www.hdtune.com/), kör inte quick scan på HD Tune bara, den hittar inget typ.
Citera
2009-03-30, 00:54
Medlem
FISKISCHs avatar
kan vara ram-minnena..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in